Jak oszacować zamówienie na spoty reklamowe?
Pytanie: Jak oszacować wartość zamówienia, w sytuacji gdy zamawiający wie, że rocznie na określone usługi wydaje ponad 130.000 zł? Są to usługi, które można zakwalifikować jako zamówienia jednorodne, udzielane w częściach, sukcesywnie. Niestety z uwagi na różne okoliczności zamawiający nie jest w stanie oszacować ich konkretnej ilości zgodnie z art. 28 ustawy Pzp. Przykładem takiego zamówienia jest produkcja spotów reklamowych. Zamawiający rocznie zleca produkcję kilku różnych spotów. Mogą to być zarówno spoty animowane 2D, 3D, jak i spoty filmowe, każdy np. 15- lub 30-sekundowy. Wybór konkretnego rodzaju produkowanego spotu zależy od przyjętych założeń lub zaproponowanego scenariusza (scenariusz jest wliczony w cenę usługi produkcji spotów). Gdyby na początku roku znany był przedmiot danego spotu – temat/produkt, który ma promować/reklamować, można by wyprodukować je jednorazowo – stąd wniosek o ich jednostkowym charakterze. Ale z drugiej strony, zamawiający nie jest w stanie przewidzieć, kiedy i jakie tematy będą wymagały takiej promocji, choć jest świadomy, że łączna ich wartość przekroczy 130.000 zł. Czy takie zamówienia można szacować zgodnie z art. 35 ustawy Pzp jako usługi powtarzające się?
Czy zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności można zakazać powołania się na potencjał podmiotu trzeciego?
Pytanie: Zamieściliśmy ogłoszenie w bazie konkurencyjności. Wskazaliśmy w nim, że warunkiem koniecznym jest, aby wykonawca posiadał odpowiednie referencje. Działamy poza ustawą Pzp (jesteśmy spółką z o.o.). Zadano nam pytanie, czy wykonawca musi spełnić wymóg samodzielnie, czy może polegać na wiedzy i doświadczeniu podmiotów trzecich. W ogłoszeniu nie doprecyzowaliśmy tej kwestii. Czy działając poza reżimem ustawy Pzp, możemy wymagać, aby wykonawca sam spełniał warunek i nie polegał na zasobach innych podmiotów? Czy byłoby to zgodne z obowiązującymi przepisami?
Czy wyliczając średnią cen ofert, by zbadać rażąco niską cenę, trzeba uwzględnić wszystkie odrzucane oferty?
Pytanie: Czy oferty niepodpisane podpisem elektronicznym należy sprawdzać pod względem formalnym, tj. w zakresie błędów rachunkowych, pisarskich i innych błędów, a także uwzględniać w średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu? Artykuł 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp mówi o wszystkich ofertach niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy Pzp. Chodzi o te, które wpłynęły w terminie i nie zawierają błędów w obliczeniu ceny lub kosztu. Żeby stwierdzić, czy nie ma błędu w obliczeniu, należy wezwać do złożenia wyjaśnień. Jakie czynności podjąć w takim przypadku?
Czy w trybie z wolnej ręki zamawiający może nie wymagać od wykonawcy żadnych dokumentów?
Pytanie: Czy w przypadku zamówień z wolnej ręki zamawiający, zgodnie z ustawą Pzp, może nie żądać od wykonawcy żadnych dokumentów, w tym oświadczenia z art. 125 ustawy Pzp?
Czy ofertę złożoną po terminie uwzględnić w informacji z otwarcia ofert i informacji przesyłanej do prezesa UZP?
Pytanie: Termin składania ofert przewidziano do godz. 9. Otrzymałem 6 ofert, w tym siódmą o godz. 9.02, a więc po terminie. Zgodnie z art. 222 ust. 5 ustawy Pzp musimy niezwłocznie po otwarciu ofert udostępnić na stronie WWW prowadzonego postępowania informacje o złożonych ofertach. Przepis nie wskazuje, że chodzi tutaj tylko o oferty złożone w terminie. Czy należy je również uwzględnić? A co z informacją przesyłaną do prezesa UZP?
UZP odpowiada na 16 pytań związanych z wykluczeniem podmiotów tzw. rosyjskich z procedur przetargowych
Na stronie WWW Urzędu Zamówień Publicznych pojawiły się interpretacje nowych przepisów tzw. specustawy ukraińskiej. Sprawdź wyjaśnienia wątpliwości zamawiających i wykonawców, którzy w bardzo krótkim czasie musieli przystosować dokumentację do nowych regulacji prawnych.
Rejestr umów powyżej 500 zł od 2023 roku zamiast od lipca br.?
Od 1 lipca br. miał wejść w życie obowiązek rejestrowania umów w kwotach od 500 zł przez określonych zamawiających. Rejestr dotyczy umów, które zawarto w formie pisemnej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej. Trwają prace nad poprawkami Polskiego Ładu. Przy tej okazji przewidziano także zmiany dotyczące rejestru umów. Obowiązek przesunięto nawet na październik 2022 roku i początek 2023 roku – w zależności od jednostki zamawiającej. Sprawdź, od kiedy będziesz rejestrować umowy.
Rejestr umów powyżej 500 zł a regulamin zamówień do 130.000 zł – czy wprowadzać nowe zapisy?
Od 1 lipca br. zamierzano wprowadzić obowiązek informowania o umowach, jakie zawierają zamawiający, w rejestrze ministra finansów. Obowiązek w założeniu dotyczył kontraktów, których wartość nie przekracza 500 zł (po zmianach ma to być 5.000 zł). Czy wobec tego wskazane są modyfikacje regulaminu zamówień tzw. bagatelnych, który dotyczy zakupów poniżej 130.000 zł?
Jak przygotować postępowanie na zamówienie publiczne w 5 krokach?
Sprawdź, jak przygotować postępowanie na zamówienie zgodnie z Prawem zamówień publicznych. Podpowiadamy krok po kroku, m.in. w jaki sposób opisać przedmiot zamówienia i oszacować jego wartość. Z artykułu dowiesz się także, o czym pamiętać, przeprowadzając konsultacje rynkowe. Przeczytasz o tym, jak sporządzić projekt umowy z wykonawcą. Zobacz, jak przygotować postępowanie na zamówienie publiczne w 5 uporządkowanych etapach.