Elementy historii kontraktowej wykonawcy, o których powinien wiedzieć zamawiający
Podanie nieprawdziwych informacji w postępowaniu jest podstawą wykluczenia wykonawcy i odrzucenia jego oferty. Czy zamawiający może wnikać w historię kontraktową wykonawcy? Czy brak podania tych informacji to podstawa do uznania, że wykonawca wprowadził w błąd? Jak głęboka powinna być weryfikacja wykonawcy w zakresie naliczonych mu wcześniej kar umownych? Co zrobić, gdy wykonawca składa wyjaśnienia niepoparte stosownym oświadczeniem w JEDZ? Takiej sprawie przyglądała się Krajowa Izba Odwoławcza w jednej z ostatnio rozpoznawanych spraw. Sprawdź, do jakich wniosków doszła.
Dokument, który potwierdza określone kryteria oceny ofert, nigdy nie może być uzupełniony
Pytanie: Zamawiający sektorowy prowadzi przetarg nieograniczony w celu zawarcia umów ramowych z 3 wykonawcami, których oferty otrzymają największą liczbę punktów w ocenie kryteriów selekcji. W SWZ przewidział procedurę odwróconą z art. 139 ustawy Pzp. Przewidział również, że JEDZ będzie składany na wezwanie zamawiającego przez 3 wykonawców, których oferty nie będą podlegały odrzuceniu i zostaną najwyżej ocenione. Zamawiający w kryterium oceny ofert oprócz ceny chce punktować wykonawców, którzy wykażą posiadanie jak największej liczby protokołów spawania, tzw. WPQR. W tym celu zamawiający wymagał w SWZ, aby wykonawcy w formularzu oferty wskazali liczbę posiadanych WPQR oraz przedłożyli wraz z ofertą listę posiadanych WPQR. W postępowaniu wpłynęło 5 ofert. Dwóch wykonawców przedstawiło wspomnianą listę WPQR bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Zamawiający w SWZ wskazał formę elektroniczną, w jakiej należy złożyć dokumenty inne niż oferta oraz JEDZ. Czy wolno wezwać wykonawcę na podstawie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp, by złożył dokument opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Czy wezwanie powinno nastąpić przed uzyskaniem czy po uzyskaniu od wykonawców JEDZ?
Czy wyliczając średnią cen ofert, by zbadać rażąco niską cenę, trzeba uwzględnić wszystkie odrzucane oferty?
Pytanie: Czy oferty niepodpisane podpisem elektronicznym należy sprawdzać pod względem formalnym, tj. w zakresie błędów rachunkowych, pisarskich i innych błędów, a także uwzględniać w średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu? Artykuł 224 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp mówi o wszystkich ofertach niepodlegających odrzuceniu na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 1 i 10 ustawy Pzp. Chodzi o te, które wpłynęły w terminie i nie zawierają błędów w obliczeniu ceny lub kosztu. Żeby stwierdzić, czy nie ma błędu w obliczeniu, należy wezwać do złożenia wyjaśnień. Jakie czynności podjąć w takim przypadku?
Czy rosyjskie podmioty trzeba wykluczyć z przetargów?
Artykuł 7 ust. 1–8 ustawy o wspieraniu Ukrainy stosujemy do wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia, tj. zarówno krajowych, jak i unijnych. Dodatkowo ma on zastosowanie w postępowaniach pozaustawowych również tych, w których wartość zamówienia nie przekracza 130.000 zł.
Czy polisa OC wystawiona po terminie składania ofert, ale obejmująca termin wstecz, potwierdza warunek?
Pytanie: Wykonawca złożył polisę OC z datą zawarcia 1 miesiąc po terminie składania ofert. W treści polisy wskazano wstecznie jej okres obowiązywania, który zawiera datę składania ofert. Czy można uznać, że wykonawca potwierdził spełnienie warunku w zakresie posiadania OC?
Czy podwyżka cen stali i styropianu może uzasadniać zmianę umowy?
Pytanie: Nasze pytanie dotyczy poprzedniego stanu prawnego. Na spotkaniu wykonawca wskazał na wzrost cen materiałów budowlanych i zasugerował zmianę cen podanych w kosztorysie ofertowym (umowa jest zawarta na 11 miesięcy). W tym przypadku chodzi m.in. o ceny stali i styropianu. Czy istnieje możliwość zmiany cen jednostkowych podanych w kosztorysie ofertowym? W przetargu otrzymaliśmy trzy oferty. Cena oferty, która wygrała, była o ok. 25% niższa od dwóch pozostałych. Na etapie postępowania wyjaśnialiśmy elementy ceny oferty.
Czy aneks do umowy w sprawie zamówienia publicznego z powodu COVID-19 może objąć dowolne zmiany?
Pytanie: Czy któryś z przepisów specustawy o COVID-19 umożliwia zmianę asortymentu w umowie w porozumieniu z zamawiającym? Niektóre produkty, które przewidywano w SWZ, są obecnie niedostępne. W odniesieniu do innych producent zmienił warunki handlowe na tyle, że dalsza ich dostawa naraża wykonawcę na straty. Na jakiej podstawie zmienić umowę? Jakie dokumenty przedstawić zamawiającemu?
Aneks do umowy, który podwyższa wynagrodzenie za część zamówienia publicznego – kiedy wolno go zawrzeć
Pytanie: Czy w świetle obowiązujących przepisów można zmienić umowę, podwyższając cenę jednego z dostarczanych produktów, a co za tym idzie – zwiększając wartość umowy? Na jakiej podstawie dokonać zmiany (art. 144 i 145 ustawy Pzp)? Czy specustawa koronawirusowa również uwzględnia takie modyfikacje? Jakie dokumenty przedstawić, by zamawiający uwzględnił wniosek wykonawcy? Czy wykonawca może odmówić przedstawienia konkretnych wyliczeń swojego zysku, tzn. ceny zakupowej na dzień kalkulacji, a także ceny zakupowej na dzień składania wniosku? Czy wystarczy pismo od dostawcy o procentowej wysok ości podwyżek? A może lepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest całkowita odmowa realizacji dostaw ze stratą dla wykonawcy?
Zamówienia współfinansowane z UE – sprawdź, jak wydatkować środki unijne
Beneficjenci projektów współfinansowanych przez Unię Europejską muszą przy ich realizacji przestrzegać określonych zasad, warunków i procedur. Podmioty te są przede wszystkim zobowiązane do ponoszenia wszelkich wydatków w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny. Dodatkowo, jeżeli wartość zamówienia przekracza 50.000 zł netto – należy pamiętać o poszanowaniu zasady uczciwej konkurencji.