Jak uzasadnić zastosowanie trybu z wolnej ręki?

Zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki musi być uzasadnione. Jest to bowiem tryb niekonkurencyjny. Dlatego przesłanki jego zastosowania powinny być interpretowane ściśle. Od wyboru tego trybu przysługują wykonawcom środki ochrony prawnej. Jedną z takich spraw rozpatrywała Krajowa Izba Odwoławcza. Sprawdź, jakie zajęła stanowisko.

Jak szacować zamówienia finansowane z nieprzewidzianych, dodatkowych środków?

Pytanie: Zamawiający sektorowy ujął w planie postępowań i przeprowadzi na podstawie ustawy Pzp w procedurze właściwej dla progów unijnych postępowanie na zakup samochodów (dostawa będzie realizowana w 2022 roku). Ponadto okazało się, że zamawiający ma dodatkowe środki, aby nabyć pojazdy (nieujęte w planie) i chce dokonać zakupu. Czy dodatkowy zakup aut można potraktować oddzielnie i dokonać zakupu w procedurze właściwej dla wartości tylko tego zamówienia (około 600 tys. zł)?

Jak poprowadzić postępowanie krajowe, jeśli pierwszy rankingu wykonawca, nie spełnia warunków?

Pytanie: Prowadzę procedurę podstawową. Wykonawcy składają z ofertą jedynie oświadczenie z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp. Na podstawie art. 274 ust. 1 ustawy Pzp wzywam wykonawcę, którego oferta jest najwyżej oceniona, do złożenia wymaganych środków dowodowych i okazuje się, że nie spełnia on warunków, więc odrzucam jego ofertę. Co należy teraz zrobić? Czy można wysłać wezwanie do kolejnego wykonawcy, tak jak w procedurze odwróconej? Czy może należy unieważnić postępowanie?

Jak określić wartość inwestycji budowy kanalizacji sanitarnej na dwóch ulicach?

Pytanie: Posiadamy projekt na budowę kanalizacji sanitarnej ul. Wieżowej i Wodnej. Na realizację projektu sporządzono 1 kosztorys. Budowa została podzielona na 3 etapy realizowane planowo w kolejnych 3 latach. Tak też inwestycję ujęto w wieloletnim planie modernizacji urządzeń kanalizacyjnych. Wartość szacunkowa wynosi 3,9 mln zł. Czy przedmiot zamówienia należy potraktować jako całość i w związku z powyższym należy ogłosić jeden przetarg z możliwością składania ofert częściowych czy postępowania na 3 części, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania? Dział techniczny twierdzi, że nie ma zagwaranto wanych środków na każdy etap. W związku z tym pierwsze z postępowań (w ubiegłym roku) zrealizowano jako zupełnie odrębną procedurę, a wartością szacunkową była wartość dla tego etapu. Teraz chcemy wszcząć postępowanie na realizację 2 etapu. Czy prawidłowe będzie ogłoszenie przetargu w trybie podstawowym? Wartość szacunkowa to wartość tego etapu. Zgodnie z art. 91 ustawy Pzp podamy powody niedokonania podziału zamówienia.

Jak określić sposób współdziałania jednostek organizacyjnych z wyznaczonym zamawiającym

Pytanie: Gmina zamierza powierzyć przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych dotyczących podległych jednostek organizacyjnych jednej z tych jednostek. Zgodnie z art. 41 ustawy Pzp organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego może wyznaczyć, spośród podległych sobie jednostek organizacyjnych, zamawiającego, który będzie właściwy do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia lub udzielenia zamówienia na rzecz tych jednostek, a także może określić sposób współdziałania z wyznaczonym zamawiającym. Czy zarządzenie organu wykonawczego w tym przypadku zastępuje porozumienie, o jakim mowa w art. 38 ust. 2 pustawy Pzp? Jakie kwestie powinno regulować zarządzenie organu wykonawczego oraz czy zachodzi dodatkowa konieczność ustanowienia wyznaczonego przez organ zamawiającego pełnomocnikiem pozostałych zamawiających (jednostek organizacyjnych)?

Jak ocenić, że zamawiane usługi są tożsame?

Pytanie: Ośrodek Pomocy Społecznej w Świętochłowicach realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach RPO WSL na lata 2014–2020. W ramach projektu zaplanowano trzy działania:1. Poradnictwo specjalistyczne „Akademia Rodziców” prowadzone przez pedagoga zaangażowanego w ramach umowy zlecenia. Celem zajęć jest podniesienie kompetencji rodzicielskich i wzmocnienie funkcji opiekuńczo-wychowawczej rodzin przeżywających trudności w pełnieniu funkcji rodzicielskich.2. Prowadzenie zajęć wyrównawczych z matematyki dla dzieci na poziomie szkoły podstawowej (dla dzieci z rodzin objętych asystą rodzinną oraz dzieci umieszczonych w rodzinnej pieczy zastępczej) – zajęcia prowadzone przez nauczyciela zaangażowanego w ramach umowy zlecenia lub usługa zlecona. Celem zajęć jest wyrównanie braków edukacyjnych w zdiagnozowanym obszarze.3. Prowadzenie zajęć wyrównawczych z języka angielskiego dla dzieci na poziomie szkoły podstawowej (dla dzieci z rodzin objętych asystą rodzinną oraz dzieci umieszczonych w rodzinnej pieczy zastępczej) – zajęcia prowadzone przez nauczyciela zaangażowanego w ramach umowy zlecenia lub usługa zlecona. Celem zajęć jest wyrównanie braków edukacyjnych w zdiagnozowanym obszarze. Proszę o interpretację, czy w Państwa opinii w przypadku powyżej opisanych działań mówimy o jednym zamówieniu (tożsamość przedmiotowa) i czy te zamówienia należy sumować (łączyć).

Czy istnieje tylk o jeden sposób zaokrąglania cen jednostkowych?

Pytanie: Zamawiający prowadzi przetarg nieograniczony. Zgodnie z treścią SWZ wykonawca był zobowiązany załączyć do formularza oferty kosztorys ofertowy jako obligatoryjny element oferty. Wykonawca, który przedstawił najkorzystniejszą cenę ofertową w załączonych do formularza oferty kosztorysach w poszczególnych pozycjach (KNR) kosztorysu w kolumnie „cena jednostkowa” wskazał cenę z trzema miejscami po przecinku. Wartości pomnożył przez ilość (m2). Wynik tego działania wskazał jako wartość pozycji już wyrażonej w kwocie z dwoma miejscami po przecinku. Przykładowo element KRN (opis), jednostka (m2), ilość (123 131,36 ), krotność (1), cena jednostkowa (0,247), wartość (30.413,45). Analogiczna sytuacja dotyczy większości pozycji danego kosztorysu. Suma kolumny tj. wartość (która jest określana z dwoma miejscami po przecinku) została wpisana do treści formularza ofertowego. Czy zamawiający jest w takiej sytuacji zobowiązany odrzucić ofertę? Czy może powinien uznać, że występuje tutaj omyłka i poprawić cenę jednostkową zgodnie z regułami zaokrąglania? To jednak doprowadzi do zmian w kolumnie wartości i zmiany ceny oferty.

Zamawiający nie może zmienić terminu otwarcia ofert

Pytanie: Zamawiający prowadząc postępowania, korzysta z miniPortalu. Na stronie internetowej postępowania podajemy identyfikator z miniPortalu. Oferty złożone w postępowaniu pobraliśmy ze skrzynki ePUAP. Jednej z nich nie możemy odszyfrować, pojawia się komunikat: „Rezultat deszyfrowania: Wybrany plik nie został przesłany przez ePUAP”. Jak to rozumieć, skoro oferta jednak była na ePUAP? Jak w takiej sytuacji postąpić? Czy tu jest błąd wykonawcy, czy zamawiającego? Czy może to wynikać z faktu, że w dniu składania ofert zawieszał się ePUAP oraz miniPortal i nie działały one prawidłowo? Czy może to wina wykonawcy, który jako identyfikator postępowania podał identyfikator z ogłoszenia o zamówieniu, a nie miniPortalu (wynika to z informacji na formularzu zgłoszenia oferty/wniosku wydrukowanym z ePUAP tego wykonawcy)? Czy jeżeli następnego dnia okaże się, że jednak plik dał się odszyfrować, bo zniknęły problemy techniczne, to będzie można skorygować opublikowaną wcześniej informację o złożonych ofertach i dopisać tę odszyfrowaną?

Wskazówki, jak ocenić gwarancję wadialną

Pytanie: Prowadzimy postępowanie krajowe na roboty budowlane. Analiza oferty konkurenta wskazuje, iż gwarancja ubezpieczeniowa (wadium) podpisana została przez przedstawiciela gwaranta, a następnie przez przedstawiciela wykonawcy (podpis zweryfikowany prawidłowo, złożony przez osobę upoważnioną do składania ofert i wszelkiej dokumentacji w postępowaniu). Czy gwarancję tę nadal uważać za oryginał? Czy jest to podstawa do odrzucenia oferty konkurenta?

UZP wskazuje, jak szacować wartość zamówienia na zakup produktów spożywczych

Określenie zasady, która pozwalałby zamawiającemu ustalić, kiedy będzie miał do czynienia z jednym zamówieniem, a kiedy z zamówieniami odrębnymi, jest niezbędne. Dzięki temu może on prawidłowo przygotować postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w zakresie opisu przedmiotu zamówienia i oszacowania jego wartości. UZP w najnowszej opinii prawnej daje wskazówki, jak oszacować wartość zamówień na produkty spożywcze.