Co robić z nieprawdziwą informacją w postępowaniu o udzielenie zamówienia

Nowa ustawa Pzp utrzymała obowiązującą w poprzednim stanie prawnym sankcję wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu za podanie nieprawdziwych informacji. Aktualnie konsekwencje wprowadzenia zamawiającego w błąd są jednak bardziej dotkliwe dla podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia. Wprowadzony bowiem został wydłużony okres wykluczenia. Co więcej, przesłanki te zostały przeniesione do fakultatywnych. Oznacza to, że jeżeli zamawiający ich nie przewidzi w danym postępowaniu, nie będzie mógł z nich skorzystać. Sprawdź, co jeszcze powinieneś wiedzieć, aby umieć poradzić sobie z nieprawdziwą informacją w procedurze udzielenia zamówienia publicznego.

Szacowanie wartości zamówienia na dostawy w 2022 roku

Obecnie zamawiający musi łącznie szacować zamówienia na podobne dostawy. Pojęcie „podobne” sprawia nie lada problemy interpretacyjne. Pojawiają się wątpliwości, czy zamawiający ma obowiązek w jednym postępowaniu zamówić wszystkie artykuły spożywcze? Czy może musi najpierw sprawdzić, czy jeden i ten sam wykonawca jest w stanie je zrealizować? To tylko jeden z przykładów dostaw, co do których nie wiadomo, czy je łączyć, czy zamawiać w osobnych procedurach. W artykule piszemy o praktycznych aspektach związanych z sumowaniem w jednym zamówieniu różnych zakupów. Nasz ekspert bazuje na aktualnych komentarzach do nowej ustawy Pzp (2022) oraz uniwersalnych wyrokach KIO.

O czym musisz pamiętać, dokonując zamówień poniżej 130.000 zł

Ustawodawca zdecydował się na określenie w nowej ustawie Pzp tzw. progu bagatelności. Oznacza on kwotę zakupu, od której trzeba stosować ustawę Pzp, wynosi ona 130.000 zł. Jest to wartość zamówienia, poniżej której zamawiający ma prawo do bezpośredniego, czyli z pominięciem przepisów ustawy Pzp, udzielenia zamówienia. Ostatecznie nowa ustawa Pzp nie zawiera przepisów, które także w przypadku zamówień o wartościach niższych niż 130.000 zł nazywanych potocznie zamówieniami bagatelnymi zobowiązywały do zastosowania pewnych określonych ustawowych reguł – zostały z niej wykreślone z datą 1 stycznia 2021 r. Nie oznacza to jednak, że zamawiający mogą zupełnie dowolnie wydatkować powierzone im środki – także te w ramach zamówień bagatelnych poniżej 130.000 zł. W artykule przeczytasz m.in. o tym:1) jakie przepisy jesteś zobowiązany stosować do zamówień o wartości szacunkowej mniejszej niż 130.000 zł,2) jak wygląda kwestia właściwego oszacowania niewielkich zamówień,3) jak rozwiązać najczęściej pojawiające się problemy związane z udzielaniem zamówień podprogowych.

Konkurs w nowej ustawie Pzp – część 2

Wszczęcie każdego konkursu rozpoczyna się od publicznego ogłoszenia o konkursie. W zależności od wartości konkursu jego wszczęcie następuje przez przekazanie ogłoszenia o konkursie Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej (w przypadku gdy wartość konkursu jest równa lub przekracza progi unijne) lub poprzez zamieszczenie ogłoszenia o konkursie w Biuletynie Zamówień Publicznych (w razie, gdy wartość konkursu jest mniejsza niż progi unijne).