Wykluczenie wykonawcy wskutek uczestniczenia w zmowie przetargowej

Instytucje zamawiające mają obowiązek prowadzenia postępowań o zamówienia publiczne w zgodzie z zasadami uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców oraz przejrzystości. Wszędzie tam, gdzie działanie wykonawcy stoi w sprzeczności z tymi zasadami, zamawiający ma obowiązek takiego wykonawcę wykluczyć. Zgodnie z art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp (dawniej art. 24 ust. 1 pkt 20 ustawy Pzp) wykluczeniu podlega wykonawca, który zawarł z innymi wykonawcami układ mający na celu zakłócenie konkurencji w postępowaniu. Jest to sankcja za wszelakie praktyki polegające na porozumieniu się wykonawców w celu manipulacji rozstrzygnięciem postępowania.

Wezwanie do uzupełnienia dokumentów jest obowiązkiem zamawiającego

Pytanie: Czy w postępowaniu prowadzonym w trybie podstawowym zamawiający ma obowiązek wezwać wykonawcę, który złożył oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu oraz o braku podstaw do wykluczenia z postępowania zawierające błędy, do jego ponownego złożenia? Nadmieniam, iż oferta tego wykonawcy nie jest najkorzystniejsza. Jeżeli zamawiający będzie miał taki obowiązek, czy w tym samym czasie może wezwać wykonawcę, którego oferta jest najkorzystniejsza, do złożenia dokumentów podmiotowych?

Rozbieżności w cenie podanej liczbowo i słownie

Wykonawca może złożyć tylko jedną ofertę w postępowaniu. Co więcej, dokonywanie poprawek w jego ofercie, nie może prowadzić do uprzywilejowania jego pozycji i umożliwiać decydowania o pozycji, którą uzyska złożona przez niego oferta w rankingu. Sprawdź, czy niespójności pomiędzy ceną podaną liczbowo i słownie podlegają korektom i nie naruszają przepisów ustawy Pzp.

Reguły wypełnienia protokołu postępowania

Pytanie: W ogłoszeniu o wyniku postępowania znajduje się punkt dotyczący wartości zamówienia. Wskazano tam, że zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, zaznaczając „tak”. Jak wypełnić rubrykę „Łączna wartość poszczególnych części zamówienia”. Należy podać wartość netto w złotych polskich. Wartość zamówienia stanowiącego przedmiot tego postępowania (bez VAT)? Zgodnie z planem postępowań na wycenę nieruchomości przeznaczyliśmy 250 tys. zł. W ciągu roku wszczynamy kilka postępowań (etapów), z których każde dodatkowo dzielimy  na zadania. Przykładowo: I etap ma 9 zadań, na łączną kwotę np. 35 tys. zł, w II etapie jest 5 zadań o łącznej wartości 25 tys. zł. Czy w pozycji „Łączna wartość poszczególnych części zamówienia” powinniśmy wpisać wartość z planu postępowań? A w pozycji „Wartość zamówienia stanowiącego przedmiot tego postępowania” – wartość danego etapu? Czy może w pozycji „Łączna wartość poszczególnych części zamówienia” należy podać łączną kwotę danego etapu i przy każdym kolejnym etapie tę wartość sumować z tym, co już zlecone? W pozycji „Wartość zamówienia stanowiącego przedmiot tego postępowania” – wpisać zaś wartość danego etapu?

Opis przedmiotu zamówienia – jak nie popełnić błędu przy jego formułowaniu?

Zamówienie publiczne to umowa odpłatna zawierana między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług. Zawarcie takiej umowy następujące w wyniku przeprowadzonej i regulowanej przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych procedury nie jest swobodne i wymaga od uczestników postępowania dokonania pewnych określonych czynności. 

Nie każde naruszenie przepisów nowej ustawy Pzp skutkuje koniecznością unieważnienia postępowania

Pytanie: Ogłoszenie o zamówieniu i wszczęcie postępowania na portalu elektronicznym miało miejsce 11.09, jednocześnie z racji awarii systemu teleinformatycznego dokumentacja postępowania na portalu elektronicznym została zamieszczona kolejnego dnia, tj. 12.09. Termin składania ofert upływa 19.09. Czy zamieszczenie dokumentacji kolejnego dnia zakłóca przebieg postępowania? Moim zdaniem wykonawca nadal ma 7 dni na złożenie oferty.

Kluczowy charakter robót uzasadnia wymóg ich osobistego wykonania

Podobnie jak w poprzednim stanie prawnym instytucja zamawiająca ma uprawnienie do zastrzeżenia kluczowych zadań do osobistego wykonania wykonawcy. Ograniczenie takie wpływa na konkurencję, uniemożliwia bowiem powołanie się na zasoby podmiotów udostępniających zasoby, a więc powoduje, że to wykonawca osobiście musi wykazać się spełnianiem warunku udziału w postępowaniu. Zamawiający powinien być ostrożny w formułowaniu takich wymogów, ponieważ wykonawcy mają prawo je kwestionować. Jedną z takich spraw, w zakresie zasadności wprowadzonego zastrzeżenia, rozstrzygała Krajowa Izba Odwoławcza.

Już wystartował pilotaż modułu składania ofert i wniosków

18 października 2021 r. wystartował pilotaż modułu składania ofert i wniosków. Jak poinformował na swojej stronie Urząd Zamówień Publicznych – w pilotażu biorą udział wykonawcy i 100 zamawiających.