W jakim zakresie zmiana umowy o zamówienie publiczne jest możliwa

Pytanie: Zamawiający w przetargu na dostawę leków dopuścił składanie ofert na zadania częściowe (pakiety). Każdy pakiet składa się z od kilku do kilkudziesięciu pozycji asortymentowych. We wzorze umowy w celu uelastycznienia możliwości wykorzystania ilości leków wskazanych w umowie zamawiający przewidział następującą możliwość jej zmiany: „Zamawiający dopuszcza zmiany umowy polegające na zmianie ilości w poszczególnych pozycjach asortymentowych, pod warunkiem nieprzekroczenia ogólnej wartości umowy”. Ogólną wartością umowy w przypadku umowy z wykonawcą, który uzyskał zamówienie na więcej niż jeden pakiet, jest oczywiście suma wartości tych pakietów. Czy w takim przypadku strony umowy mogą dokonywać zmian ilości pozycji asortymentowych wykraczających wartością poza wartość pakietu, którego zmiany dotyczą (np. zmniejszyć w jednym przy zwiększeniu ilości w innym pakiecie), a jeżeli tak, to czy postanowienie wzoru umowy jest zgodne z Pzp?

Szacowanie sprzętu IT dofinansowanego ze środków UE

Pytanie: Planujemy postępowanie krajowe na sprzęt IT dofinansowany ze środków unijnych (laptopy, PC, projektory, serwery itp.). Czy możemy z zadania wyłączyć sprzęt, tj. drukarkę 3D oraz sprzęt do mierzenia (laserowy czujnik triangulacyjny) i zamówić je w dwóch oddzielnych procedurach, bazując na ich wartościach zgodnie z art. 30 ust. 4 ustawy Pzp, a w związku z tym zastosowaniem regulaminu wewnętrznego?

Sąd Najwyższy o zatrzymaniu wadium wykonawcy

Nie jest możliwy zwrot wadium wpłaconego w związku z uczestnictwem w przetargu na realizację zamówienia publicznego, jeżeli wykonawca odmówi wykonania zamówienia, powołując się na propozycję zawarcia umowy na zasadach innych niż określone w specyfikacji indywidualnych warunków zamówienia, których nie jest w stanie skutecznie wykazać, gdyż w takim wypadku przyczyna braku realizacji zamówienia publicznego będzie leżała po stronie wykonawcy.

Przedmiotowe środki dowodowe muszą być proporcjonalne do przedmiotu zamówienia

Pytanie: Czy w SWZ na dostawę i szkolenie z oprogramowania specjalistycznego zamawiający może wymagać, aby wykonawca wykazał, że posiada: 1. Certyfikat potwierdzający, że wykonawca jest autoryzowanym dostawcą i trenerem zamawianego oprogramowania 2. Certyfikat potwierdzający, że wykonawca jest autoryzowanym centrum szkoleniowym oprogramowania? Czy tedokumenty można potraktować jako dokumenty przedmiotowe i wymagać złożenia wraz z ofertą?

Odrzucenie oferty z powodu jej niezgodności z wymogami zamawiającego

Wszczynając postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, zamawiający jest zobowiązany do szczegółowego określenia w SWZ wszelkich wymagań związanych z prawidłowym wykonaniem zamówienia. Zamawiający poprzez sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia oraz określenie istotnych dla stron postanowień, które zostaną następczo wprowadzone do treści umowy, stanowi o kształcie oferty, która powinna zostać przygotowana przez przystępującego do postępowania wykonawcy. Oferta złożona przez wykonawcę powinna swoim zakresem obejmować taki sposób wykonania zamówienia, który będzie uwzględniał wszystkie wymagania określone w SWZ. Do uznania zgodności oferty z SWZ nie wystarczy złożenie wypełnionego formularza ofertowego, wyrażającego ogólne zobowiązanie wykonawcy do wykonania zamówienia. Zamawiający jest obowiązany do zbadania wszystkich dokumentów załączonych do oferty, które dopiero łącznie składają się na merytoryczną treść oferty.

Jak rozumieć niemożliwą do usunięcia wadę postępowania

Czynność unieważnienia postępowania musi znajdować oparcie w regulacjach ustawy Pzp. Uznanie, że procedura jest obarczona wadą uniemożliwiającą zawarcie umowy, nie może być traktowane jako sposób na anulowanie ważnego postępowania. Zamawiający nie może nadużywać tej instytucji, gdy jest niezadowolony z oferty, która ma szansę być wybrana jako najkorzystniejsza. Sprawdź, jakich działań unikać, aby nie dopuścić do powtórzenia błędów popełnianych przez inne podmioty zamawiające.

Czy zamawiający może żądać wypełnienia opisu przedmiotu zamówienia?

Pytanie: Prowadzimy postępowanie na dostawę medycznego systemu informatycznego (RIS/HIS/PACS). Chciałabym dodać jako załącznik do formularza oferty Minimalne wymagania funkcjonalne stawiane systemowi oraz Specyfikację techniczną radiologicznego systemu informatycznego. Wykonawca, składając ofertę, zobligowany byłby załączyć wypełnione tabele zamieszczone w ww. załącznikach. W tych tabelach zawarte są opis funkcjonalności systemu oraz specyfikacja techniczna systemu. Brak informacji wymaganych w tabelach skutkować będzie odrzuceniem oferty wykonawcy jako niezgodnej z treścią SWZ. I teraz powstaje pytanie. Jak traktować te załączniki? Stanowią bowiem one niejako część Opisu przedmiotu zamówienia, a jednocześnie wykonawca powinien je wypełnić na zasadzie spełnia/nie spełnia, z tym, że niespełnienie będzie skutkowało odrzuceniem oferty. Czy Opis przedmiotu zamówienia można połączyć z treścią formularza oferty (załączniki do formularza), którą wykonawca musi wypełnić w celu potwierdzenia, że oferowany przedmiot spełnia wszystkie stawiane przez zamawiającego wymagania? Czy OPZ może być jednocześnie częścią formularza oferty, którą wykonawca zobligowany jest wypełnić pod groźbą odrzucenia?