O czym zamawiający musi poinformować, gdy kończy postępowanie?

Prócz informacji o punktacji przyznanej poszczególnym ofertom zamawiający musi również przytoczyć uzasadnienie faktycznie i prawne w odniesieniu do oceny ofert. Powołanie się w tym przypadku na tajemnicę przedsiębiorstwa nie uzasadnia w sposób automatyczny braku tych informacji w ogłoszeniu o udzieleniu zamówienia.

Manipulowanie ceną to czyn nieuczciwej konkurencji

Zamówienie publiczne to odpłatna umowa zawierana pomiędzy zamawiającym a wykonawcą. Jej odpłatny charakter objawia się tym, że w ofercie wykonawca wskazuje, za jaką cenę jest w stanie wykonać robotę budowlaną, usługę lub dostawę. Sposób i szczegółowość przedstawienia ceny zależą od sposobu rozliczenia (ryczałtowe/kosztorysowe), jak również od wymagań zamawiającego opisanych w dokumentach zamówienia. Jeżeli cena zaproponowana przez wykonawcę wydaje się rażąco niska, zamawiający ma obowiązek zwrócić się do wykonawcy o wyjaśnienie w zakresie wyliczenia ceny. W sytuacji gdy wykonawca nie zdoła udowodnić, że jego cena ma charakter rynkowy, zamawiający musi odrzucić taką ofertę. Co jednak, gdy jedna z dwóch składowych ceny ofertowej jest znacznie zawyżona? Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 8 września 2020 r., sygn. akt 1850/20Wyrok Sądu Okręgowego w Kielcach z 17 lutego 2021 r., sygn. akt VII Ga 627/20

Decyzyjność organu w przedmiocie wezwania do wyjaśnień ceny

W przypadku gdy zaoferowana cena lub koszt bądź ich istotne części składowe wydają się rażąco niskie w stosunku do przedmiotu zamówienia lub też budzą usprawiedliwione wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia, zamawiający ma prawo zażądać od wykonawcy wyjaśnień oraz złożenia dowodów w zakresie wyliczenia ceny lub kosztu. Aktualnie tę możliwość daje przepis art. 224 ustawy Pzp (wcześniej art. 90 ustawy Pzp z 2004 r.).Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 marca 2021 r., sygn. akt KIO 437/21

Czy radca prawny powinien złożyć oświadczenie o istnieniu okoliczności wykluczających go z postępowania?

Pytanie: Pytanie: Czy radca prawny, który sprawdza projekt umowy pod względem formalnoprawnym, a następnie dokonuje zmian umowy w wyniku odpowiedzi na zapytania do projektu umowy, powinien złożyć oświadczenia, o których mowa w art. 56 ust. 4? Czy jest on inną osobą wykonującą czynności związane z przeprowadzeniem postępowania? Czy może powinien złożyć jedynie oświadczenie z art. 56 ust. 3? Chociaż w przypadku radcy mija się to z celem, ponieważ gdyby był karany, nie mógłby wykonywać zawodu.