Zamawiający powinien wezwać wykonawcę do uzupełnienia bądź wyjaśnienia brakujących czy niekompletnych dokumentów

Pytanie: Proszę o informację, co się dzieje w sytuacji, kiedy na wezwanie zamawiającego wykonawca nie przedłoży podmiotowych środków dowodowych, ewentualnie innych oświadczeń. Czy oferta, według nowego Prawa zamówień publicznych, podlega odrzuceniu? Jakie są konsekwencje dla wykonawcy?

Wykonawca nie może przekroczyć terminu na uzupełnienie dokumentów

Pytanie: Pytanie: Zamawiający wezwał wykonawcę, na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, do złożenia w terminie do 15 lutego 2021 r. Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (JEDZ) oraz Oświadczenia o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej. Wykonawca przesłał te oświadczenia 16 lutego 2021 r. na platformę zakupową. Czy zamawiający może przyjąć te oświadczenia, czy musi wykonawcę wykluczyć z postępowania? Zamawiający jest szpitalem działającym w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z 90-proc. udziałem samorządu powiatowego i 10-proc. udziałem samorządu gminnego.

W jakiej formie wykonawca może złożyć dokumenty?

Pytanie: Pytanie: W związku z zawartymi umowami wchodzimy w etap zasypywania nas wnioskami podwykonawców. Przy umowach niezbędne jest „oświadczenie wykonawcy lub podwykonawcy o zatrudnieniu pracownika na podstawie umowy o pracę, zawierające informacje, w tym dane osobowe niezbędne do zweryfikowania zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, w szczególności imię i nazwisko zatrudnionego pracownika, datę zawarcia umowy o pracę, rodzaj umowy o pracę, wymiar etatu oraz zakres obowiązków pracownika”. Podwykonawcy często nie mają podpisu kwalifikowalnego. Jak powinniśmy postąpić, dopuścić oświadczenie podpisane za zgodność przez wykonawcę czy obligatoryjnie oryginał musi dotrzeć do nadleśnictwa? Podobny problem jest z przedkładanymi zaświadczeniami pracowników, umowami, dokumentami z ZUS, czy wykonawca może za zgodność podpisać dokumenty za podwykonawcę.

W jaki sposób oszacować wartość zamówienia?

Pytanie: Pytanie: Czy zamawiający ma obowiązek, w celu określenia procedury, jaką należy zastosować do wyłonienia osób do prowadzenia zajęć edukacyjnych na uczelni wyższej, sumować wszystkie usługi edukacyjne? Czy jednak należy każdy przedmiot z racji swojego zakresu i kwalifikacji kadry traktować osobno? Do tej pory stosowano ogólnie tryb z art. 138o. Po zmianie ustawy, jeżeli konieczna jest agregacja usług edukacyjnych, wchodzimy w próg przetargu krajowego. Obawiamy się, że osoby mogące prowadzić zajęcia nie będą składać ofert i wtedy muszę powtarzać postępowanie, bo nie ma nawet w nowej ustawie możliwości zastosowania trybu z wolnej ręki. Sparaliżuje to pracę dydaktyczną na uczelni. Nadmienię jeszcze, że wyłonienie wykonawców usług edukacyjnych realizowane jest w ramach projektów z dofinansowaniem z UE.

Tryb podstawowy z możliwością przeprowadzenia negocjacji – postępowanie krok po kroku

Począwszy od 1 stycznia 2021 r., wszelkie procedury zakupowe, realizowane w celu udzielenia zamówienia publicznego o wartości co najmniej 130.000 zł netto, muszą być prowadzone zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych.

Procedura dokonywania zmian wynagrodzenia powinna być szczegółowo określona w umowie

Pytanie: Wykonawca w styczniu zwrócił się do zamawiającego z wnioskiem o zmianę wysokości wynagrodzenia świadczonej usługi przygotowania posiłków, uzasadniając wzrostem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę i wzrostem wysokości minimalnej stawki godzinowej w roku 2021. Umowa na świadczenie usługi (wieloletnia) obowiązuje od 11 września 2020 r. W umowie występują zapisy regulujące zasady zmiany wynagrodzenia wykonawcy, w tym wynikające z ustawowego wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę. Wykonawca złożył dokumenty uzasadniające zmianę umownego wynagrodzenia. Zamawiający po analizie przedłożonych dokumentów ma wątpliwości co do zasadności złożonego wniosku. Według zamawiającego wykonawca na etapie przygotowania i złożenia oferty (termin składania ofert upływał 11 sierpnia 2020 r.) posiadał wiedzę o przewidywanej wysokości wzrostu minimalnego wynagrodzenia w 2021 roku i w cenie ofertowej powinien ten wzrost uwzględnić. Okres świadczenia przez wykonawcę usługi w 2020 roku to tylko 3,5 mies. Propozycje płacy minimalnej na 2021 rok były już znane w lipcu 2020 roku. Czy zmianę wynagrodzenia wykonawca mógł przewidzieć i powinien skalkulować cenę ofertową z uwzględnieniem przewidywanego wzrostu m.in. minimalnego wynagrodzenia za pracę? Czy zamawiający powinien wniosek wykonawcy uznać za nieuzasadniony i pozostawić wynagrodzenie bez jego zmiany? Jakich dokumentów może żądać zamawiający do zweryfikowania zatrudnienia przez wykonawcę na podstawie umowy o pracę osób wykonujących czynności w zakresie realizacji zamówienia (z umowy o pracę nie wynika, iż dana osoba jest zatrudniona przy realizacji zamówienia)? Czy do obliczenia wysokości zmiany wynagrodzenia wykonawcy będzie wyłącznie brane pod uwagę wynagrodzenie minimalne osób zatrudnionych przy realizacji zamówienia?

Platforma e-Zamówienia – kiedy i jak z niej korzystać?

Od 1 stycznia 2021 r. wszystkie postępowania o udzielenie zamówienia zostały objęte pełną elektronizacją. Wielu zamawiających zdążyło zaznajomić się już z elektronicznymi narzędziami komunikacji w toku prowadzonych od 2018 roku postępowań unijnych o wyższych wartościach. Nadal jednak liczna grupa, zwłaszcza tych „małych” zamawiających, mierzy się z wyzwaniami, jakie niosą za sobą platformy zakupowe w zamówieniach publicznych. Skorzystaj z pomocy naszych ekspertów. Sprawdź, jak zarejestrować się na ogólnodostępnej platformie e-Zamówienia oraz jak korzystać z jej dostępnych funkcjonalności.