Kiedy zgodnie z przepisami mamy do czynienia z zamówieniem sektorowym
Pytanie: Gmina chce wykonać budowę i rozbudowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz rozbudowę lub budowę oczyszczalni dla mieszkańców gminy. Czy według nowej ustawy Pzp w dalszym ciągu jest to zamówienie sektorowe?
Kiedy można skorzystać z wyłączenia stosowania ustawy Pzp do udzielenia zamówienia
Pytanie: Przed wejściem w życie nowej ustawy Pzp z 11 września 2019 r., przy udzielaniu zamówień z dziedziny nauki korzystano z wyłączenia stosowania ustawy Pzp zgodnie z art. 4d ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. W Biuletynie Zamawiającego zamieszczano informacje o zamiarze udzielenia oraz informacje o udzieleniu takich zamówień. Co zmieniło się (w odniesieniu do zamieszczania na BIP ww. ogłoszeń) zgodnie z aktualnym stanem prawnym oraz jak obecnie należy prawidłowo udzielać zamówień na podst. art. 11 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp?
Kiedy można opublikować wstępne ogłoszenie informacyjne o zamówieniu
Pytanie: Czy zamawiający, chcąc opublikować wstępne ogłoszenie informacyjne, musi zrobić to po zatwierdzeniu albo uchwaleniu planu finansowego zgodnie z obowiązującymi zamawiającego przepisami, statutem, czy też nie ma takiego obowiązku? Nie wskazuje na to art. 89 nowej ustawy Pzp.
Jakie są zasady obliczania terminu dla udostępniania ofert wykonawców
Pytanie: Zgodnie z art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp „oferty wraz z załącznikami udostępnia się niezwłocznie po otwarciu ofert, nie później jednak niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia ofert, z uwzględnieniem art. 166 ust. 3 lub art. 291 ust. 2 zdanie drugie”. Czyli kiedy dokładnie? Czy należy zamieścić oferty na platformie? Czy chodzi tu tylko o udostępnianie dokumentów na wniosek? Jeśli tak, to po co ten 3-dniowy termin liczony od dnia otwarcia ofert?
Jakie czynności kierownik zmawiającego może powierzyć innemu pracownikowi jednostki
Pytanie: Czy można w regulaminie komisji przetargowej powierzyć znaczną część czynności zastrzeżonych dla kierownika zamawiającego np. przewodniczącemu komisji? W starostwie powiatowym zamawiającym jest powiat, kierownikiem zamawiającego jest zarząd powiatu. Sporym utrudnieniem jest zwoływanie zarządu, w sytuacji gdy chcemy wydłużyć termin składania ofert, odpowiedzi na pytania wpływają na zmianę SWZ lub ogłoszenia. Członkowie zarządu nie zawsze są dostępni. Wcześniej wydłużano terminy składania ofert i całą procedurę tak, aby dostosować się do posiedzeń zarządu. Czy kierownik zamawiającego może (w formie uchwały) np. zatwierdzić SWZ, czy lepiej, żeby zatwierdził wypełniony przez pracownika merytorycznego i zatwierdzony przez skarbnika wniosek o wszczęcie postępowania, a samo przeprowadzenie postępowania aż do zatwierdzenia wyboru wykonawcy (czyli opracowanie SWZ, ogłoszenie, odpowiedzi na pytania, badanie ofert itd.) powierzyć przewodniczącemu komisji przetargowej? Obecnie na podstawie uchwały wykonanie jej powierza się przewodniczącemu zarządu, czyli odpowiedzi na pytania i wezwania do uzupełnienia dokumentów itp. podpisywał przewodniczący zarządu, a nie np. przewodniczący komisji przetargowej.
Jak ocenić oświadczenia wykonawcy, gdy zamawiający nie żądał podmiotowych środków dowodowych
Pytanie: Co to jest oświadczenie opisane w art. 127 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp? Czy jest to oświadczenie, o którym mowa w rozporządzeniu w sprawie podmiotowych środków dowodowych, w par. 2 ust. 2 i par. 3? Czy w przypadku postępowania poniżej progu unijnego, jeśli nie żądamy oświadczenia z art. 125 ustawy Pzp w zakresie wykluczenia i spełniania warunku udziału i podmiotowych środków dowodowych, to w jaki sposób realizujemy wykluczenie wykonawcy w oparciu o art. 108 ustawy Pzp?
Elektroniczne oferty w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego
Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych, której regulacje obowiązują od 1 stycznia 2021 r., wprowadziła pełną elektronizację postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Dotychczas wymogiem tym objęte były tylko procedury o wyższej wartości – przekraczające próg unijny. W obecnym stanie prawnym dotyczy to również procedur o wartości mniejszej niż wskazane progi, do których zastosowanie znajdują regulacje o zamówieniach publicznych. Jakie są najważniejsze elementy związane z ofertą elektroniczną i w jakiej formie powinna zostać złożona, aby była ważna – omawiamy poniżej.
Czy można zmienić warunki udziału w postępowaniu jeden dzień przed składaniem ofert
Pytanie: Wykonawca zgłosił błąd zamawiającego, według którego jeden z warunków powoduje, że żaden wykonawca nie będzie mógł wykazać tego warunku w tym zakresie. Postępowanie wszczęto 31 grudnia 2020 r. Postępowanie krajowe. Jak należy postąpić w tej sytuacji?
Aukcja elektroniczna w nowej ustawie Pzp
Aukcja elektroniczna stanowi szczególny sposób dokonywania przez zamawiającego oceny ofert złożonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. Celem stosowania tej instytucji jest zwiększenie konkurencyjności pomiędzy wykonawcami ubiegającymi się o udzielenie zamówienia publicznego, na skutek czego zamawiający ma możliwość otrzymania korzystniejszych ofert. Korzyść ta może polegać na uzyskaniu niższej ceny, dłuższego okresu gwarancji, lepszych warunków obsługi serwisowej, w tym na przykład krótszego czasu naprawy czy krótszego terminu realizacji zamówienia.