Jak opublikować informacje o udzieleniu zamówień odrębnych
Pytanie: Zamawiający w celu pilnego zakupu komputerów, tabletów, monitorów i rzutników do pracy zdalnej chce skorzystać z art. 6a ust. 1 specustawy. Zgodnie z ust. 2 wspomnianej ustaw zamawiający ma obowiązek wpisania w Biuletynie ZP w ciągu 7 dni informacji o udzieleniu zamówienia. Czy zamawiający może puścić trzy odrębne zapytania za dostawę sprzętu i wpisać w Biuletynie ZP 3 informacje o udzieleniu zamówienia przy zaznaczeniu, że przy szacowaniu traktował to jako wspólne zamówienie, gdzie jest tożsamość przedmiotowa, podmiotowa i czasowa?
Jak formułować kryteria oceny ofert, aby nie narażać się na zarzuty wykonawców
Artykuł 91 ust. 2 ustawy Pzp z 29 stycznia 2004 r. (aktualnie art. 242 ust. 2 ustawy Pzp z 11 września 2019 r.; Dz.U. poz. 2019 ze zm.) zawiera otwarty katalog możliwych do zastosowania jakościowych kryteriów oceny ofert, podając jedynie przykłady, z zastrzeżeniem, że muszą się one odnosić do przedmiotu zamówienia. Niemniej ww. regulacja nie może być interpretowana w oderwaniu od podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych określonych w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp (aktualnie art. 16 i 17 ustawy Pzp z 11 września 2019 r.) – wyrok KIO z 4 listopada 2020 r. (sygn. akt KIO 2575/20).
Czy dopuszczalna jest istotna zmiana reguł w toku postępowania o zamówienia publiczne
Zmiana warunków udziału w postępowaniu może być uznana za ograniczającą konkurencję, jeżeli w jej wyniku część wykonawców zostanie wyeliminowana z procedury. Zmawiający ma prawo do dokonywania w toku postępowaniu zmian dokumentacji, natomiast prawo to nie jest nieograniczone. Rozważnego podejścia wymaga w szczególności sytuacja, gdy nie nastąpiły zmiany w opisie przedmiotu zamówienia, które mogłyby wymagać weryfikacji dodatkowych zdolności podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia.
Czy brak podania ceny jednostkowej przedmiotu zamówienia jest podstawą do odrzucenia oferty
Pytanie: Postępowanie dotyczyło dostawy warzyw i owoców do stołówki szkolnej. Jeden z oferentów wygrał w jednej kategorii. Po czym otrzymał zawiadomienie o odrzuceniu jego oferty. Jako powód podano brak ceny netto produktu, przy którym szacowana ilość zamówienia wynosi 0. W SIWZ jest zapis mówiący, że zamawiający może zwiększyć lub zmniejszyć ilość zamawianego produktu w granicy, która nie wpłynie na ostateczną kwotę przetargu. Czy w sytuacji, gdy w formularzu cenowym szacowana ilość wynosi 0 i wypełniając formularz cenowy, wykonawca nie podał żadnej ceny, to zamawiający miał podstawę do odrzucenia oferty? Czy istnieje możliwość odwołania się od decyzji zamawiającego?
Co to jest konflikt interesów i kiedy należy złożyć oświadczenie dotyczące jego wystąpienia (art. 56 Pzp)
Urząd Zamówień Publicznych cyklicznie publikuje na swojej stronie WWW odpowiedzi na pytania związane ze stosowaniem nowych regulacji ustawy Pzp. Dwa z nich dotyczą pojęcia „konflikt interesów” oraz związanych z nim oświadczeń. Sprawdź, kto i w jakiej sytuacji jest zobowiązany złożyć oświadczenie o bezstronności.
Aneks do umowy – czy może dotyczyć zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy
Pytanie: W umowie (okres realizacji czerwiec 2020–2023) na ,,Pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego” nie zawarto zapisów dotyczących możliwości zmiany wysokości wynagrodzenia. Inspektor nadzoru/wykonawca wybrany jest w trybie przetargu nieograniczonego (wartość przedmiotu zamówienia przekraczała próg 30.000 euro). Określono płatność jednorazową za wykonanie zadania, która nie przekracza kwoty 50.000 zł. Czy można dokonać zmian w umowie w trakcie jej realizacji, np. zawrzeć aneks i dopisać w umowie postanowienia art. 142 ust. 5 pkt 2, 3, 4 ustawy Pzp?