Wygórowane kary umowne mogą utrudniać złożenie rzetelnej oferty
Ustawa Pzp nie reguluje określania wysokości kar umownych i zasady ich naliczania. Oznacza to dowolność w ich określaniu zgodnie z zasadą „swobody umów”, z czego zamawiający – mając uprzywilejowaną pozycję w postępowaniu o zamówienia publiczne – chętnie korzystają. Takie zachowanie instytucji zamawiających może prowadzić do braku zachowania równowagi stron umowy, niemniej jednak w postępowaniach odwoławczych bywa akceptowane. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 22 września 2020 r., sygn. akt KIO 2067/20
W jaki sposób zamawiający powinien ocenić dokumenty od zagranicznego wykonawcy
Pytanie: W postępowaniu powyżej progów unijnych najwyżej oceniony wykonawca jest podmiotem zagranicznym (czeski). Został on wezwany do złożenia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp potwierdzających brak podstaw do wykluczenia z postępowania, tj. informacja z KRK (art. 24 ust. 1 pkt 13, 14, 21); zaświadczenie z US, że nie zalega z opłacaniem podatków; zaświadczenie ZUS, że nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne; odpis z właściwego rejestru (art. 24 ust. 5 pkt 1). Wykonawca złożył tylko wyciąg z wykazu zatwierdzonych dostawców potwierdzających brak podstaw do wykluczenia. Wezwanie wysłano 02.12.2020 r., natomiast dokument wystawiony jest z datą 04.12.2020 r. (pobrany samodzielnie przez wykonawcę i przetłumaczony na język polski). W dokumencie tym jest zapis „Dane na temat podmiotu gospodarczego zapisane w wykazie na dzień 04.12.2020 r., natomiast w punkcie data złożenia wniosku o wpisie do wykazu zapisane jest „Ostatniej zmiany zapisów w wykazie dokonano 27.01.2020 r.”. Czy należy uznać, że dokument jest wystawiony prawidłowo?
Odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej – według najnowszych zasad
Możliwość dochodzenia swoich racji w każdej dziedzinie prawa oparte jest na odpowiednich przepisach zawierających zarówno merytoryczne wytyczne, jak i wskazujących określone procedury pozwalające na prawidłowe zachowanie się w sytuacji spornej. Również ustawa Pzp zawiera odpowiednie regulacje, które dotyczą środków ochrony prawnej. Są to przepisy istotne dla profesjonalnych pełnomocników reprezentujących strony w postępowaniach odwoławczych, jednocześnie pełnią one ważną rolę w kwestii zapewniającej skuteczność całego systemu zamówień publicznych, w tym zapewnienie realizacji jego podstawowych zasad, jakimi są uczciwa konkurencja i równe traktowanie wykonawców oraz rzetelne i transparentne wydatkowanie środków publicznych.
Jakie kryteria oceny ofert zastosować w przypadku zamówienia na dostawę sprzętu medycznego
Pytanie: Jesteśmy szpitalem sp. z o.o., z 90-proc. udziałem samorządu powiatowego i 10-proc. udziałem samorządu gminnego. Ogłaszamy przetarg na dostawę sprzętu medycznego, który w 85% jest finansowany przez Unię Europejską. W organizowanym postępowaniu chcemy zastosować jedno kryterium „Cena”, a ponieważ jesteśmy spółką prawa handlowego, krajowe przepisy dopuszczają taką możliwość. Czy w związku z tym, że zamówienie jest współfinansowane ze środków Unie Europejskiej, musimy stosować także inne kryteria oceny ofert? Wartość zamówienia nie przekracza progu unijnego, w naszym przypadku 214.000 euro.
Jakich zapisów zamawiający nie może stosować w przypadku zamówień na komputery
W opisie przedmiotu zamówienia powinno się unikać specyfikowania urządzeń komputerowych przez wskazywanie szczegółowych parametrów komponentów wykorzystywanych do ich budowy, gdyż podobne właściwości użytkowe mogą być zapewnione przez wiele różnych konstrukcyjnie urządzeń.