Zamawiający wykrył nieprawidłowości w publikacji SIWZ – jak powinien postąpić

Pytanie: Zamawiający ogłosił przetarg nieograniczony krajowy na roboty budowlane z wydłużonym terminem składania ofert (21 dni) z uwagi na urlopy pracowników. W tym samym dniu na stronie internetowej ogłoszono dwa przetargi i następnego dnia okazało się, że w obu procedurach są podłączone te same załączniki dotyczące jednego z tych postępowań. To oznaczało, że wykonawca wchodząc na stronę zamawiającego, w zakładce dotyczącej przetargu na remont w miejscowości X miał podłączone wszystkie załączniki dotyczące przetargu na remont w miejscowości Y. Po zauważeniu zaistniałej sytuacji od razu zaktualizowano załączniki na właściwe, ale powstaje pytanie, czy postepowanie zamawiającego było słuszne. Na pewno doszło do naruszenia ustawy Pzp w zakresie publikacji SIWZ w dniu publikacji ogłoszenia w BZP, ale czy fakt, iż było to wynikiem omyłki, wystarczy?

Zakupy finansowane z grantu unijnego – czy trzeba stosować ustawę Pzp

Pytanie: W procedurze realizacji projektu grantowego oraz w umowie o powierzenie grantu zawarto wytyczne dotyczące wydatkowania środków. W umowie pojawia się zapis, że: „wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS i FŚ na lata 2014–2020 obowiązują Grantobiorcę w zakresie obejmującym postanowienia dotyczące: trwałości projektu, zakazu podwójnego finansowania, cross-financingu, technik finansowania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, podatku VAT oraz innych podatków i opłat, zasady faktycznego poniesienia wydatku”. Czy w związku z powyższym powinniśmy stosować w zależności od wartości zamówienia ustawę Pzp/bazę konkurencyjności/rozeznanie rynku? Czy też może wydatkować środki zgodnie z regulaminem wewnętrznym jednostki?

Wymogi dotyczące treści gwarancji złożonej przez konsorcjum

Konieczne jest wymienienie w treści gwarancji bądź wszystkich wykonawców, którzy wspólnie ubiegają się o udzielenie zamówienia publicznego, a co najmniej zasygnalizowanie, że strona stosunku gwarancyjnego jest liderem – jednym z uczestników konsorcjum, działającym także w imieniu i na rzecz innych uczestników jako wykonawców, którzy wspólnie złożyli lub złożą w postępowaniu przetargowym ofertę. Tylko wówczas gwarant może prawidłowo zidentyfikować, kto jest wykonawcą w postępowaniu przetargowym, a interes zamawiającego jest zabezpieczony.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 23 grudni a 2019 r., sygn. akt KIO 2503/19

UZP o elektronicznych zaświadczeniach z Krajowego Rejestru Karnego

Informacja z Krajowego Rejestru Karnego na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 13, 14, 21 ustawy Pzp oraz art. 24 ust. 5 pkt 5, 6 ustawy Pzp w postępowaniu o udzielenie zamówienia prowadzonym w progach unijnych, sporządzona w oryginale w postaci dokumentu elektronicznego, nie wymaga dodatkowego opatrzenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez wykonawcę albo odpowiednio podmiot, na którego zdolnościach lub sytuacji polega wykonawca na zasadach określonych w art. 22a ustawy Pzp lub przez podwykonawcę.

Umowa o zamówienie publiczne w zarysie

Umowa w sprawie zamówienia publicznego ma dwustronnie zobowiązujący charakter. Uznawana jest za umowę cywilnoprawną choćby z tego względu, że w ramach przepisów wynikających z nowej ustawy Pzp podtrzymano dotychczasową zasadę wskazującą na to, że do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 i 1495), jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej. Sprawdź-my zatem, jak dokładnie będzie przebiegał proces zawierania umów między zamawiającymi a wykonawcami zgodnie z nowymi przepisami.

Udostępnienie zasobów poprzez umowę dzierżawy zorganizowanej części przedsiębiorstwa

W ostatnim czasie do wachlarza sposobów udostępnienia zasobów przez podmiot trzeci dołączyła nieznana szerzej dotychczas forma. Mowa o przedwstępnej umowie dzierżawy zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Czy zawiązanie takiego stosunku może być skuteczne i dawać wykonawcy uprawnienia do wykazywania się doświadczeniem takiego podmiotu jak doświadczeniem własnym? Kwestia ta podlegała rozpoznaniu przez Krajową Izbę Odwoławczą w trzyosobowym składzie. Sprawdź, do jakiego wniosku doszli arbitrzy. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 29 lipca 2020 r., sygn. akt KIO 1434/20

Pojęcie oferty wykonawcy a dokumenty niestanowiące treści oferty

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest procedurą silnie sformalizowaną. Ma to wpływ na proces składania ofert – ich treść w toku postępowania zasadniczo nie może już ulec zmianie. Mimo to ustawodawca przewidział w ustawie Pzp wiele  instytucji, dzięki którym drobne błędy, pomyłki lub niejasności w treści oferty mogą być poprawiane lub wyjaśniane. Istnieją również mechanizmy, które pozwalają wykonawcom (na wezwanie zamawiających) uzupełnić złożone przez nich oferty o określone przez zamawiających dokumenty. Jednakże nie wszystko, co zostaje przedstawiane instytucjom zamawiającym w trakcie postępowania o zamówienia publiczne, stanowi treść oferty, która następnie zostanie poddana badaniu i ocenie. Czym więc jest oferta w zamówieniu publicznym? Co stanowi jej treść? Jakie rodzaje dokumentów lub oświadczeń oferty nie stanowią?