Zamawiający wspólnie udzielający zamówienia – jak podpisać umowy z wykonawcą

Pytanie: Jesteśmy na etapie przygotowywania umowy/porozumienia, które będzie definiować zakres i obowiązki zamawiającego-lidera i pozostałych zamawiających. Grupa 10 zamawiających zamierza wspólnie przeprowadzić postępowanie na dostawę energii. Z dziesięciu podmiotów wybrali jeden, zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy Pzp. Czy prawidłowy jest brak podziału OPZ na dziesięć części, a skumulowanie wolumenu i przeprowadzenie postępowania w ramach jednej części dla wszystkich zamawiających? Czy prawidłowe jest podejście upoważnionego zamawiającego polegające na poinformowaniu wykonawców w siwz, że każdy z podmiotów będzie samodzielnie podpisywał umowę, czyli, że odpowiedzialność upoważnionego zamawiającego kończy się w momencie rozstrzygnięcia postępowania?

Wykonawca nie może dostarczyć sprzętu z powodu pandemii COVID-19 – jak postąpić

Pytanie: Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego poniżej progów określonych w art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Procedura odwrócona. Przedmiot zamówienia: dostawa zestawów komputerowych. Zamawiający w opisie przedmiotu zamówienia określił minimalne wymagania dla sprzętu stanowiącego przedmiot zamówienia (w tym m.in. dla procesora, monitora, obudowy etc.). Wykonawca najwyżej oceniony dostarcza zamawiającemu dokumenty, które potwierdzają spełnianie wymagań zamawiającego (w których wskazał m.in. nazwy, model, typ oferowanego sprzętu). W efekcie zamawiający dokonuje wyboru jego oferty jako najkorzystniejszej. Przed zawarciem umowy wykonawca informuje zamawiającego, że zaoferowany w ofercie procesor będący elementem całości przedmiotu zamówienia, ze względu na sytuację związaną z pandemią koronawirusa COVID-19, jest nieosiągalny. Jednocześnie wykonawca w zamian proponuje inny procesor, który parametrami spełnia wymagania zamawiającego określone w postępowaniu. Jak powinien postąpić zamawiający? Czy nie wyrazić zgody na zmianę, gdyż oferta wykonawcy nie podlega zmianie, i dążyć do zawarcia umowy? Dopuścić zmianę procesora na inny spełniający wymagania zamawiającego (na jakiej podstawie)? Zawrzeć umowę opartą na pierwotnej ofercie wykonawcy, a następnie zawrzeć aneks do umowy? Czy też zawrzeć od razu umowę na „zmienionej ofercie”?

Wykonanie kluczowej części prac nie potwierdza spełniania warunku

Jeżeli w opisie warunku zostało wskazane doświadczenie polegające na realizacji określonego zadania, to nie jest dopuszczalne uznanie za potwierdzające spełnianie tego warunku wykonania prac stanowiących jedynie część takiego zadania.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 27 czerwca 2019 r., sygn. akt KIO 1067/190

W którym miejscu protokołu kierownik zamawiającego powinien złożyć podpis

Pytanie: Zamawiający przeprowadził przetarg nieograniczony i sporządził protokół z postępowania, w którym podpisali się członkowie komisji i kierownik jednostki (pkt 18). Do postępowania nie wniesiono odwołania, nie powtórzono czynności. Czy w związku z tym kierownik jednostki powinien zatwierdzić ostatni punkt protokołu (pkt 28)?

W jakim terminie zmawiający musi zwrócić wadium wykonawcy

Pytanie: Zamawiający odrzucił ofertę wykonawcy, który nie odpowiedział na wezwanie zamawiającego dotyczące przedłużenia terminu związania ofertą. Kiedy zamawiający powinien zwrócić wadium wniesione gotówką temu wykonawcy? Czy od razu po czynności odrzucenia tej oferty, czy dopiero po rozstrzygnięciu postępowania o zamówienie publiczne?

Uzupełnianie dokumentów w praktyce – przykłady z kontroli UZP

Jeśli wykonawca przedstawi błędny dokument, niepotwierdzający warunku udziału w postępowaniu, bądź w ogóle go nie złoży, zamawiający ma obowiązek wezwać go do jego uzupełnienia zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp. Przepis odnosi się do oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1 ustawy Pzp, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o jakich stanowi art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania. Analogiczna regulacja obowiązuje względem pełnomocnictw. UZP w Informatorze nr 1/2020 przygotował raport z ostatnich kontroli, w którym skupił się na nieprawidłowościach związanych ze stosowaniem tych przepisów. Przygotowaliśmy dla Ciebie omówienie dwóch z nich.

Tarcza antykryzysowa 4.0 opublikowana w Dzienniku Ustaw

Ustawa z 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 tzw. tarcza antykryzysowa 4.0 została opublikowana w Dzienniku Ustaw (Dz.U. poz. 1086).

Przegląd orzecznictwa o użyczaniu zasobów ekonomicznych

Sytuacja ekonomiczna stanowi najtrudniejszy do udostępnienia zasób. Wiąże się z tym wiele wątpliwości, przede wszystkim w zakresie sposobu przekazania, realności jego wykorzystania oraz udziału podmiotu użyczającego w realizacji zamówienia. Z tego względu korzystanie z sytuacji ekonomicznej nie jest popularne, a przede wszystkim rodzi wiele pytań rozstrzyganych w ramach sporów przetargowych. Sprawdź, jakie stanowiska wyrażają w tym zakresie organy orzecznicze.

Postępowanie odwoławcze od 1 stycznia 2021 r.

Już od 2021 roku wchodzi w życie ustawa z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej nowa ustawa Pzp), a wraz z nią zmodyfikowane przepisy regulujące procedury umożliwiające ochronę interesów podmiotów ubiegających się o udzielenie zamówienia. Rozwiązania zawarte w treści nowej ustawy Pzp mają służyć zwiększeniu efektywności postępowań odwoławczych, a także w odniesieniu do postępowania skargowego mają rozszerzyć dostępność skarg na orzeczenia KIO oraz zapewnić większą jednolitość orzeczeń KIO.