Praktyczne aspekty dotyczące składania ofert elektronicznych w procedurach krajowych

Pytanie W nawiązaniu do informacji na stronie UZP o możliwości złożenia przez wykonawców w postępowaniu o wartości zamówienia poniżej progów unijnych ofert drogą elektroniczną proszę o praktyczne wskazówki. Jak sformułować w siwz i w ogłoszeniu o zamówieniu zapisy dotyczące możliwości złożenia oferty drogą elektroniczną (chodzi mi o wzór takich postanowień)? Czy wykonawca może złożyć ofertę podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym na skrzynkę poczty elektronicznej zamawiającego i czy powinien ją szyfrować? Rozumiem, że w postępowaniu poniżej progów unijnych wykonawcy mają wybór i jeżeli nie dysponują podpisem elektronicznym, to mogą złożyć ofertę w formie papierowej podpisanej własnoręcznym podpisem, a zamawiający nie może im ograniczyć sposobu składania ofert tylko do postaci elektronicznej. Czy w związku z tym powinien zapewnić możliwość złożenia koperty z ofertą w siedzibie zamawiającego lub przesłania jej pocztą? 

Opóźnienia w pozyskiwaniu zaświadczeń do przetargu – jak ubiegać się o zamówienie w czasie pandemii

Pytanie  W sytuacji zagrożenia epidemicznego wszystkie instytucje wydające zaświadczenia, tj. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, urzędy skarbowe oraz Krajowy Rejestr Karny, ogłosiły zamknięcie swoich placówek do odwołania. Co należy zrobić w sytuacji, gdy jedno z aktualnych zaświadczeń (KRK) akurat traci ważność i nie ma możliwości zdobycia nowego dokumentu „od ręki”? Ustawa o Krajowym Rejestrze Karnym nie nadaje wydrukom komputerowym mocy dokumentu urzędowego, stąd też nie wystarczy nam sam wydruk informacji o osobie. Sądy proszą o wysłanie oryginałów wniosków drogą pocztową tradycyjną. Termin wystawienia oryginałów przez sąd nie jest znany − decyduje kolejność składanych wniosków. Co w takim przypadku powinien zrobić wykonawca? Czy jeśli złoży ofertę, a nie dostarczy na wezwanie aktualnego zaświadczenia z KRK, straci wadium? Czy jednak zamawiający będą mieć na względzie obecną sytuację w kraju? Czy same wyjaśnienia w tym wypadku wystarczą?

Nowe prawa i obowiązki zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia

Przepisy nowej ustawy Pzp wprowadzają w zakresie uprawnień i obowiązków zamawiającego co najmniej kilka kluczowych zmian w stosunku do regulacji ustawy Pzp. Dlatego też każdy zamawiający powinien dokonać ich wnikliwej analizy oraz ustalić, czy i w jakim zakresie będą one dotyczyć udzielanych przez niego zamówień publicznych. 

Nie można dzielić zamówień na części, aby uniknąć stosowania ustawy Pzp

Pytanie Od stycznia zamawiający nie może wyłonić wykonawcy ze względu na znaczne przekroczenie kwoty przeznaczonej a oferowanej na podstawie art. 93 ust. 1 pkt. 4 ww. ustawy (zamawiający unieważnia postępowanie, jeżeli cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty). Nie można zwiększyć kwoty zamówienia. W związku z tym podpisana została umowa na kolejny miesiąc, aby obsłużyć mieszkańców w zakresie odpadów. W międzyczasie ogłoszono dwa przetargi: pierwszy na 9 miesięcy, a kolejny na 24 miesiące bez rezultatu. Jak długo można podpisywać umowy miesięczne lub na inny okres na odbiór i zagospodarowanie odpadów na terenie gminy?

Na elektroniczną formę oferty można zgodzić się także po wszczęciu postępowania

Pytanie  Ogłosiłem postępowanie przetargowe powyżej 30.000 euro w wersji papierowej (na stronie internetowej zamawiającego), a wykonawcy chcą złożyć oferty w wersji elektronicznej. Czy istnieje jakiś dopuszczalny sposób, aby oferenci mogli złożyć oferty elektronicznie przez komercyjną platformę zakupową, do której mamy wykupiony dostęp?

Interes w korzystaniu ze środków ochrony prawnej musi być rozumiany szeroko

Odwołanie może zostać skutecznie wniesione przez wykonawcę dążącego do wyeliminowania oferty konkurencji mimo, że cena oferty takiego wykonawcy przekracza kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia (por Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 9 stycznia 2017 roku, sygn. akt KIO 2350/16). 

Czy spółka cywilna może brać udział w postępowaniu o zamówienie publiczne

Pytanie Nastąpiło otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym poniżej kwot unijnych. Jeden z wykonawców, który składał ofertę, jest spółką cywilną. Firma ta ma nazwę z uwzględnieniem dwóch nazwisk osób, które posiadają własne wpisy do CEIDG – odrębne Zakłady nr NIP, REGON. Czy ofertę może składać Wykonawca – spółka cywilna, który nie posiada wpisu do KRS oraz CEIDG, choć ma własny nr NIP i REGON?

Czy specustawa daje podstawę do rozszerzenia zakresu umowy w sprawie zamówienia poza Pzp

Pytanie  Czy w związku z zaistniałą sytuacją epidemiczną mogę zawrzeć aneks do umowy o zamówienie publiczne na podstawie art. 6 specustawy (bez stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych), rozszerzający jej zakres o usługę sprzątania budynku przygotowanego na ewentualną obecność osób objętych kwarantanną? Chciałabym zawrzeć w aneksie zapisy, że będzie on obowiązywał tylko w razie zaistnienia takiej konieczności i będzie zawarty na czas do odwołania na terenie kraju zagrożenia koronawirusem.

Czy pandemia koronawirusa to wystarczający powód do zmiany umowy

Pytanie Ogłosiliśmy przetarg nieograniczony na dostawę sprzętu. Jako kryterium wskazaliśmy m.in. termin realizacji zamówienia. Wybraliśmy wykonawcę, który zaoferował najkrótszy termin i obecnie czekamy na podpisanie umowy. Wykonawca z uwagi na pandemię koronawirusa poinformował nas jednak, że nie będzie mógł zrealizować zamówienia w zadeklarowanym czasie i prosi o jego wydłużenie. Zastanawiamy się, czy będzie to uczciwe w stosunku do pozostałych oferentów. Obecnie nie wiemy, czy w ogóle któryś z wykonawców mógłby zrealizować zamówienie we wskazanym przez siebie terminie z uwagi choćby na ograniczenia w transporcie, problemy z przewozem towarów itp. Czy powinniśmy unieważnić postępowanie?