Zmiana umowy na usługi społeczne w czasie pandemii koronawirusa
Pytanie: Czy mając na względzie obecną sytuację, tj. wprowadzenie stanu epidemii w Polsce, która uniemożliwia wykonywanie zamówienia, wolno zmienić aneksem termin realizacji umowy zawartej w wyniku przeprowadzenia postępowań o wartości poniżej 750.000 euro na podstawie przepisów działu III, rozdziału 6 „Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi” ustawy Pzp oraz art. 138o ustawy Pzp? W samej umowie nie przewidziano postanowień dotyczących zmiany terminu oraz nie uregulowano sposobu działania w przypadku wystąpienia „siły wyższej”. Czy zamawiający po stwierdzeniu, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19 mogą wpłynąć lub wpływają na należyte wykonanie umowy dotyczącej usług społecznych, może zastosować art. 144 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp?
Zamówienie na zagospodarowanie odpadów – kiedy i jak stosować ustawę Pzp
Pytanie: Gmina ogłosiła przetarg na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych z terenu miasta X. W umowie gmina wpisała instalacje komunalne, do których wykonawca jest obowiązany przekazywać te odpady. Czy w związku z tym wykonawca (podmiot zobligowany do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych), który wygra przetarg, musi przeprowadzić postępowanie zgodnie z ustawą Pzp na zagospodarowanie tych odpadów?
Zamówienia publiczne w czasie pandemii – rozwiązania ustawy o COVID-19 (po 31.03 2020 r.)
Pandemia koronawirusa wpływa bezpośrednio zarówno na procedurę zlecania, jak i realizację zamówień publicznych. Aby zminimalizować blokady i powstające zatory związane z realizacją publicznych zleceń tzw. ustawa o COVID-19 wprowadziła konkretne regulacje dotyczące zamówień publicznych. Jej celem jest także ułatwienie pozyskiwania zamówień przeznaczonych bezpośrednio na walkę z wirusem. W tekście przeczytasz m.in.: w jakich 6 przypadkach nie trzeba stosować ustawy Pzp do udzielania zamówień publicznych, kiedy można odstąpić od naliczania wykonawcy kar umownych za nieterminową realizację prac, jak zminimalizowano odpowiedzialność za ewentualne naruszenie dyscypliny finansów publicznych, w jakich sytuacjach i na jakiej podstawie wolno zmienić umowy w sprawie zamówień publicznych.
UZP nie zawiesza kontroli uprzednich w czasie epidemii
Obligatoryjne kontrole uprzednie dla zamówień współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej są prowadzone na bieżąco mimo trwającej pandemii. Tak podaje Urząd Zamówień Publicznych. Ewentualne wstrzymanie przeprowadzania kontroli mogłoby oznaczać poważne konsekwencje dla zamawiających i wykonawców realizujących duże, ważne projekty. Jednocześnie UZP nie planuje wstrzymywania kontroli.
Umowa na budowę platformy e-Zamówienia już podpisana
Dnia 31 marca br. UZP – przy użyciu podpisów elektronicznych – zawarł umowę z firmą Pentacomp Systemy Informatyczne S.A. na budowę platformy e-Zamówienia. Budowa platformy stanowi główną część projektu e-Zamówienia – elektroniczne zamówienia publiczne współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014–2020, Oś priorytetowa nr 2 „E-administracja i otwarty rząd”, Działanie nr 2.1 „Wysoka dostępność i jakość e-usług publicznych”.
RODO w postępowaniach o zamówienia publiczne
Od 25 maja 2018 r. dane osobowe muszą być chronione w sposób opisany w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady [UE] nr 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych (dalej RODO). Przepisy te obowiązują już prawie 2 lata, niemniej jednak stosowanie wytycznych zawartych w RODO budzi liczne wątpliwości. Sytuacji tej nie zmieniła w sposób istotny nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej ustawa Pzp), w której została uregulowana materia stosowania RODO w zamówieniach publicznych. Mając zatem na uwadze to, że każdy zamawiający udzielając zamówienia publicznego, musi zmierzyć się z problematyką należytej ochrony danych osobowych przekazywanych przez wykonawców w toku postępowania, istotne wydaje się być uporządkowanie tej materii.
Problemy techniczne w złożeniu oferty
Elektronizacja jest już standardem wprowadzonym w większości trybów postępowań o zamówienia publiczne. Elektronizacja zamówień publicznych ma służyć poprawie ich efektywności, transparentności oraz poprawie dostępu małych i średnich przedsiębiorstw do zamówień. Jednakże jej wdrożenie przez instytucje zamawiające nierzado spotyka poważne problemy techniczne. Brak wypracowanej praktyki stosowania elektronicznych rozwiązań oraz nieliczne orzecznictwo boleśnie doświadczaja wykonawców i niejednokrotnie niweczą ich szanse na uzyskanie zamówienia.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 stycznia 20120 r., sygn. akt KIO 2603/19
Ponowne przeprowadzenie aukcji elektronicznej a prawidłowe zakończenie aukcji pierwotnej
Każdy rodzaj postępowania w przedmiocie zamówienia publicznego musi zostać przeprowadzony zgodnie z generalnymi zasadami Prawa zamówień publicznych, tj. zasadą uczciwej konkurencji oraz zasadą równego traktowania wykonawców. Jeżeli więc aukcja elektroniczna nie zostanie przeprowadzona w sposób, który gwarantuje każdemu wykonawcy możliwość wzięcia w niej udziału, poprzez przekazywanie na bieżąco każdemu wykonawcy informacji o pozycji złożonej przez niego oferty i otrzymanej punktacji oraz punktacji najkorzystniejszej oferty, co tym samym uniemożliwia złożenie kolejnego postąpienia zainteresowanemu wykonawcy, wówczas instytucja zamawiająca jest zobowiązana do unieważnienia takiego postępowania lub ponownego przeprowadzenia aukcji elektronicznej.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 stycznia 2019 r., sygn. akt KIO 2600/19
Odwołanie imprezy lipcowej w kwietniu nie znajduje obecnie uzasadnienia
Pytanie: Urząd gminy organizuje imprezę masową w lipcu br. W związku z pandemią koronawirusa postanowiono odwołać imprezę. Czy te okoliczności uzasadniają rozwiązanie umów z wykonawcami z powodu wystąpienia siły wyższej, tj. pandemii?