Sesja otwarcia ofert on-line – stan epidemii a zamówienia publiczne
W sytuacji zagrożenia epidemicznego Urząd Zamówień Publicznych przychyla się do tego, by sesje otwarcia ofert odbywały się on-line bez fizycznej obecności przedstawicieli wykonawców w siedzibie zamawiającego. Dotyczy to nie tylko postępowań elektronicznych, ale wszystkich procedur – także tych prowadzonych w progach krajowych.
Publikacja ogłoszenia w zamówieniach publicznych krok po kroku
Gdy mówimy o postępowaniu o udzielenie zamówienia – należy przez to rozumieć postępowanie wszczynane w drodze publicznego ogłoszenia o zamówieniu lub przesłania zaproszenia do składania ofert albo przesłania zaproszenia do negocjacji w celu dokonania wyboru oferty wykonawcy, z którym zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego, lub – w przypadku trybu zamówienia z wolnej ręki – wynegocjowania postanowień takiej umowy. Z definicji tej wynika, że ogłoszenie jest istotnym elementem postępowania, które w trybach konkurencyjnych inicjuje proces zakupowy.
Profesjonalna działalność wykonawcy uzasadnia zwiększone oczekiwania otoczenia
Czy wykonawca będący podmiotem profesjonalnym zasadnie kwestionuje treść wezwania do złożenia dokumentów? Czy możliwe jest wysunięcie zarzutu, że zamawiający nie odniósł się w wezwaniu do bazy e-Certis i jaki charakter ma to narzędzie? Czy możliwe jest zastąpienie dokumentu z banku wyjaśnieniem wykonawcy. Czy skuteczne jest złożenie żądanego przez zamawiającego dokumentu wraz z odwołaniem? Sprawdź, jakie stanowisko w tych sprawach zajęła Krajowa Izba Odwoławcza. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 31 stycznia 2020 r., sygn. akt KIO 91/20
Poznaj sposoby poprawienia omyłki w ofercie elektronicznej
Pytanie: W jaki sposób poprawić omyłkę rachunkową lub pisarską w ofercie elektronicznej? Do tej pory pisaliśmy informację do wykonawcy oraz załączaliśmy kopię strony oferty, na której nanieśliśmy poprawkę. Czy w dobie elektronizacji należy wydrukować daną stronę, zaznaczyć omyłkę oraz przesłać do wykonawcy skan łącznie z informacją?
Otwarcie ofert on-line – sprawdź praktyczne wskazówki
Pytanie: Proszę o informację, jak przeprowadzić otwarcie ofert on-line. Moje pytanie dotyczy postępowań powyżej progów unijnych, ale i poniżej ich wartości. Otwarcie ofert ma się odbyć w instytucji Skarbu Państwa.
Opis dotychczasowych osiągnięć wykonawcy dowodzi o jego udziale w projektach, ale nie że prawidłowo skalkulował cenę oferty
Wyjaśnienia, w których w zdecydowanej części wykonawca odwołuje się do swojego dotychczasowego doświadczenia zdobytego przy realizacji zamówień podobnych oraz bardziej skomplikowanych architektonicznie, nie mogą być uznane za wystarczające.
Odwołujący musi podważyć stanowisko administratora miniPortalu oraz komunikaty „wyskakujące” zamawiającemu podczas prób otwarcia oferty
W świetle zasady jawności i przejrzystości postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie jest dopuszczalne zaniechanie przez zamawiającego dokonania czynności weryfikacyjnych, w sytuacji gdy zamawiający nie jest w stanie otworzyć przesłanych przez wykonawców plików, mogących zawierać ofertę w postępowaniu. Jednakże nie można formułować takiego zarzutu, w sytuacji gdy zamawiający wystąpił do administratora miniPortalu po unieważnieniu danej części zamówienia, a uzyskane od administratora systemu informacje potwierdziły, że oferta przekazana przez wykonawcę została błędnie, podwójnie zaszyfrowana, co też skutkowało brakiem możliwości jej odszyfrowania i odczytania. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 lutego 2020 r., sygn. akt KIO 186/20
Odrzucenie oferty wykluczonego wykonawcy nie znajduje zastosowania w trybie przetargu nieograniczonego
Przepis art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, zgodnie z którym zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli została złożona przez wykonawcę wykluczonego z udziału w postępowaniu lub niezaproszonego do składania ofert, nie znajduje zastosowania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego.