Jak należy pogrupować zakupy zgodnie z przepisami ustawy Pzp

Pytanie: Pytanie: Czy powietrze, ściereczki i inne podobne artykuły do czyszczenia sprzętów komputerowych zaliczają się do akcesoriów komputerowych, materiałów biurowych, czy środków czystości? 

Czy zabezpieczenie należytego wykonania umowy może obejmować roszczenia z gwarancji jakości

Pytanie: Pytanie: Czy zamawiający w ramach zabezpieczenia udzielonej gwarancji (nie rękojmi za wady) na wykonane roboty budowlane oraz użyte materiały może żądać polisy ubezpieczeniowej bądź gwarancji bankowej? Ustawa Pzp w art. 139 odwołuje się do przepisówkc, zaś w art. 151 wyraźnie wskazuje, jakie roszenia mogą zostać pokryte z zabezpieczenia należytego wykonania umowy (realizacji kontraktu oraz rękojmia). Żaden przepis ustawy nie daje zamawiającemu zabezpieczenia na wypadek braku realizacji postanowień gwarancyjnych. Zamawiający w sytuacji szkód gwarancyjnych i niewywiązania się wykonawcy z ich naprawy może skierować wniosek na drogę postępowania cywilnego, tylko takie działanie nie rozwiąże problemu, który powstał w danym momencie. Czy zamawiający odnosząc się do kc i tzw. swobody postanowień umownych, może żądać dodatkowej gwarancji stanowiącej zabezpieczenie udzielonej gwarancji jako zupełnie odrębnego niż zabezpieczenie należytego wykonania umowy dokumentu? Zamawiający analizując sytuację, odnosi się również w myśl przepisów ustawy o dyscyplinie finansów publicznych do racjonalnego, efektywnego i oszczędnego gospodarowania własnymi środkami, które nie muszą służyć do pokrywania szkód gwarancyjnych, za które już zamawiający zapłacił w ofercie, a których naprawy nie może wyegzekwować na podstawie zawartej umowy.

Czy przepisy dopuszczają przesłanie zaszyfrowanej oferty e-mailem

Pytanie: Pytanie: Czy z uwagi na zgłaszane przez wykonawców problemy, że wysłanie oferty przez miniPortal (skrzynką ePUAP) jest problematyczne, dopuszczalne i możliwe będzie wprowadzenie zapisu do SIWZ, że w przypadku problemów technicznych z wysłaniem oferty przez miniPortal dopuszcza się przesłanie wcześniej zaszyfrowanej oferty na miniPortalu e-mailem wskazanym w SIWZ do kontaktów z zamawiającym?

Czy polisa OC może mieć formę dokumentu elektronicznego

Pytanie: Pytanie: Zamawiający w postępowaniu "unijnym" we wzorze umowy w sprawie zamówienia publicznego wskazał, że wykonawca w ciągu siedmiu dni od dnia podpisania umowy ma dostarczyć zamawiającemu polisę OC. Jest to jedyny zapis w całej SIWZ dotyczący polisy OC. Czy zamawiający może dopuść, aby wykonawca przesłał polisę w wersji dokumentu elektronicznego podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym? Dziękuję za odpowiedź.

Czy należy stosować komunikację elektroniczną dla zamówień wykonawczych poniżej progu unijnego

Pytanie: Pytanie: Mam umowę ramową zawartą w trybie przetargu nieograniczonego o wartości powyżej 221.000 (postępowanie wszczęte w 2018 roku jeszcze przed obowiązkową komunikacją elektroniczną). Będę przygotowywać postępowanie na umowę wykonawczą do tej umowy. Wartość części objętej umową wykonawczą nie przekracza progu unijnego. Czy w takim wypadku muszę stosować obowiązkowo przepisy o komunikacji elektronicznej? Czym kierować się pod tym względem (komunikacji) przy umowach wykonawczych do umów ramowych, zwłaszcza gdy postępowanie o umowę ramową nie przewidywało (lub tylko w ograniczonym zakresie – pytania) komunikacji elektronicznej?

Czy można unieważnić postępowanie, gdy cena jednostkowa oferty jest za wysoka

Pytanie: Pytanie: Czy właściwe będzie działanie zamawiającego polegające na unieważnieniu postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp w sytuacji postępowania z rozliczeniem na podstawie cen jednostkowych, gdzie zamawiający w formularzu ofertowym wymaga określenia cen jednostkowych, następnie przeliczenia ich przez poszczególne szacunkowe ilości określone przez zamawiającego przed wszczęciem postępowania, a podane w formularzu ofertowym? W ten sposób po dokonaniu sumy poszczególnych pozycji otrzymuje szacunkową wartość oferty (nie stanowi ona jednak podstawy do wyboru oferty najkorzystniejszej, gdyż wybór dokonywany jest poprzez przeliczenie zaoferowanych cen jednostkowych przez poszczególne wagi procentowe przyznane każdej z cen jednostkowych). W postępowaniach takich w SIWZ oraz w umowie określana jest tzw. maksymalna nominalna wartość zamówienia, w ramach której na podstawie realnych potrzeb w trakcie realizacji zamówienia zlecany jest konkretny zakres zadań w ramach określonych cen jednostkowych. Maksymalna wartość nominalna zobowiązania nie może zostać przekroczona, gdyż jej wyczerpanie prowadzi do wygaśnięcia umowy i tylko w jej granicach protokołami typowania wyznaczane są kolejne zakresy prac do wykonania. Czy w tej sytuacji zastosowanie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp w postępowaniu jest zatem możliwe i uzasadnione? Przywołany artykuł odnosi się do sytuacji, w której cena najtańszej lub najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chyba że zamawiający może zwiększyć tę kwotę do ceny najkorzystniejszej oferty. Unieważnienie na tej podstawie prawnej zabezpiecza zamawiającego przed koniecznością zawarcia umowy w sytuacji braku pokrycia finansowego na wartość oferty najkorzystniejszej/najtańszej, co prowadziłoby do naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Pojawia się tu wątpliwość, czy można tę podstawę prawną zastosować, gdy w postępowaniu określono maksymalną wartość nominalną zamówienia, do wysokości której w ramach realnych już potrzeb w trakcie realizacji zamówienia (a nie szacunkowych ilości określonych przed wszczęciem procedury) zlecane będą realizacje konkretnych zakresów prac.

Czy można dokonać oceny ofert na podstawie cen jednostkowych

Pytanie: Pytanie: Zamawiający ogłosił postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego na zadanie polegające na interwencyjnych naprawach mienia gminy. Rozliczenie odbywa się na podstawie 15 cen jednostkowych, określonych przez wykonawcę w ofercie. Zamawiający w SIWZ określił zakres zamówienia poprzez podanie maksymalnej nominalnej wartości zamówienia (stanowiącej jednocześnie maksymalną kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia – odczytaną dodatkowo przed otwarciem ofert). Opis przedmiotu zamówienia zawiera szczegółowe informacje na temat zakresu czynności niezbędnych do dokonania wyceny każdej z cen jednostkowych. Zamawiający nie podał jednak planowanych, szacunkowych ilości dla poszczególnych cen jednostkowych (ilości te podlegać będą istotnym zmianom w trakcie realizacji zamówienia według faktycznych potrzeb w ramach rzeczywistych uszkodzeń mienia). W SIWZ podano także procentowe znaczenie każdej z cen jednostkowych w odniesieniu do przedmiotu zamówienia, na podstawie którego dokonany zostanie wybór oferty najkorzystniejszej (tzw. podkryteria kryterium ceny). Do zamawiającego wpłynęły dwie oferty. Po otwarciu ofert jeden z wykonawców wniósł informację o nieprawidłowościach, podnosząc konieczność unieważnienia postępowania jako obarczonego wadą uniemożliwiającą zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy (art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp). Podstawą do tego stwierdzenia jest fakt niepodania przez zamawiającego szacunkowych ilości zakresów objętych poszczególnymi cenami jednostkowymi, co w konsekwencji uniemożliwia zweryfikowanie przesłanki unieważnienia postępowania wskazanej w art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp. Wykonawca stwierdził, że w formularzu ofertowym powinna występować zbiorcza pozycja cenowa stanowiąca łączną cenę oferty, którą można porównać z kwotą, jaką zamawiający podaje na otwarciu ofert (w tym wypadku jest to maksymalna nominalna wartość zamówienia i tylko do osiągnięcia jej wartości zadanie będzie mogło być realizowane na podstawie kolejnych protokołów typowana robót w miarę faktycznych potrzeb – zapis z umowy „Zamówienie będzie realizowane do wysokości środków finansowych – maksymalnej wartości nominalnej zamówienia. W przypadku wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na realizację przedmiotowego zadania, umowa wygasa bez roszczeń odszkodowawczych stron”). Jak w obecnej sytuacji może zachować się zamawiający? Czy przy danych zapisach SIWZ jest konieczność unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp? 

Czy dokument z KRK dotyczący podwykonawcy trzeba złożyć wraz z ofertą

Pytanie: Pytanie: Zwracam się z zapytaniem odnośnie d dokumentu JEDZ. Chcemy startować w przetargu, w którym wymagany jest powyższy dokument. Przetarg będzie składany ze spółki, która na dzień dzisiejszy nie ma samochodów i jako podwykonawcę chcemy dać naszą drugą firmę, która posiada flotę. Tylko nie wiem, czy przy wypełnieniu dokumentu JEDZ będzie trzeba przedłożyć zaświadczenie KRK.

Czy dane osobowe wykonawców usług społecznych są jawne

Pytanie: Pytanie: Wątpliwości dotyczą przekazania dokumentacji firmie biorącej udział w przetargu nieograniczonym powyżej 30.000 euro (usługi społeczne). Wykonawca realizujący obecnie zamówienie w naszej jednostce, tj. usługi opiekuńcze, złożył wniosek o udostępnienie oferty konkurencyjnej firmy biorącej udział w ww. postępowaniu, w formie elektronicznej (skany) na adres mailowy, powołując się na treść art. 8 ust. 1 oraz 96 ust. 3 ustawy Pzp. Czy w związku z powyższym mamy obowiązek przesłania tych dokumentów, mając na uwadze, iż oferta zawiera wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia? Nadmieniam, iż wykaz osób był jednym z załączników do ogłoszenia o zamówieniu. Wykaz zawiera takie dane, jak: imię, nazwisko, wykształcenie, doświadczenie w wykonywaniu usług, funkcja, jaką będzie pełnić w realizacji zamówienia, podstawa do dysponowania osobami, staż pracy w zakresie świadczenia usług. 

Wyłączenie z postępowania w przypadku zamówień typu in-house

Udzielanie zamówień typu in-house nie powoduje automatycznie istnienia takiego stosunku (prawnego lub faktycznego) pomiędzy wykonawcą a osobami wykonującymi czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia, który może budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności osób wykonujących czynności w postępowaniu po stronie zamawiającego. Tak wynika z najnowszej opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych.