Przegląd najnowszego orzecznictwa

Wszystkie wymagania zamawiającego muszą być odzwierciedlone w siwzZmuszanie wykonawców do spełnienia niewyrażonego jednoznacznie w SIWZ wymogu jest sprzeczne z zasadą przejrzystości wynikającą z art. 7 ust. 1 ustawy Pzp. Jak słusznie wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 10 maja 2012 r., C-368/10 (Komisja Europejska przeciwko Królestwu Niderlandów), koncepcja przejrzystości oznacza, że wszystkie warunki i zasady postępowania przetargowego powinny być zapisane w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji w sposób jasny, precyzyjny i jednoznaczny, który po pierwsze, pozwoli wszystkim rozsądnie poinformowanym i wykazującym zwykłą staranność oferentom na zrozumienie ich dokładnego zakresu i dokonanie ich wykładni w taki sam sposób, a po drugie, umożliwi instytucji zamawiającej faktyczne sprawdzenie, czy oferty odpowiadają kryteriom, którym podlega dany przetarg (zob. również wyrok z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-496/99). 

Prawo opcji – w jaki sposób można z niego skorzystać

Pytanie: Pytanie: Czy nie wykorzystując zakresu przewidzianego prawem opcji, można po wykonaniu zakresu podstawowego umowy na roboty budowlane zlecić zakres robót, którego nie zlecono w ramach prawa opcji, w trybie odrębnego postępowania lub udzielenia zamówienia z wolnej ręki sektorowego?

Poznaj wskazówki dotyczące szacowania wartości zamówienia na roboty budowalne

Pytanie: Pytanie: Jesteśmy Jednostką Sektora Finansów Publicznych – Jednostką Wojskową i w związku z tym mamy pytanie dotyczące poprawności grupowania robót budowlanych. Czym powinniśmy kierować się, grupując roboty budowlane: zakresem tych robót czy lepiej jest kierować się podziałem na kompleksy wojskowe (ponieważ w naszej jednostce występują kompleksy wojskowe w różnej lokalizacji)? Prosimy o opinię w tej sprawie oraz przytoczenie wytycznych w tym zakresie i przykładów. 

Potencjał podmiotu trzeciego – poznaj praktyczne rozwiązania

Zamawiający nie jest zobowiązany do umożliwienia udziału w postępowaniu wszystkim wykonawcom funkcjonującym na danym rynku dostaw, usług lub robót budowlanych. W celu minimalizacji ryzyka wyboru oferty wykonawcy niezdolnego do wykonania zamówienia zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu, tj. ustala minimalne poziomy zdolności w zakresie kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, sytuacji ekonomicznej lub finansowej oraz zdolności technicznej lub zawodowej. 

Nieporównywalność ofert to wada postępowania skutkująca koniecznością jego unieważnienia

Jeżeli oferty są nieporównywalne i nie można doprowadzić do ich porównywalności z zachowaniem zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, a nieporównywalność ofert wynika z postanowień SIWZ, zamawiający powinien postępowanie w zakresie takiej oferty unieważnić.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 czerwca 2019 r., sygn. akt KIO 1068/19

Kiedy można złożyć oświadczenie o niekorzystaniu z prawa opcji

Pytanie: Pytanie: Czy zamawiający, który przewidział w zamówieniu na roboty budowlane prawo opcji dotyczące wykonania kolejnego etapu robót, może w dniu podpisania umowy już złożyć oświadczenie, że nie będzie korzystał z prawa opcji, które to oświadczenie może złożyć do 6 miesięcy od podpisania umowy? Ponadto czy rezygnując z zakresu objętego prawem opcji, może ten zakres zlecić w ramach zamówienia podobnego lub w ogóle w innym odrębnym postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Jakie dane wpisać na potrzeby ePUAP, gdy korzysta z niego osoba fizyczna

Pytanie: Pytanie: Mam zapytanie odnośnie do korespondencji z zamawiającym/składania ofert za pomocą ePUAP (miniPortal). W pewnym momencie należy wpisać "Dane nadawcy". Nadmienię, że korzystam z osobistego konta ePUAP, a z ramienia zarządu jestem upoważniony do składania ofert i wszelkich innych czynności związanym z procedurą przetargową (poza podpisywaniem umów). Czy mam uzupełnić dane firmy, którą reprezentuję (pomimo tego, że loguję się przez swój ePUAP)? Czy wpisać swoje dane osobiste jako właściciela ePUAP-u (np. NIP, adres itp.)? 

Jaki jest termin związania ofertą dla wykonawcy zamówienia powyżej progów unijnych

Pytanie: Pytanie: Jaki będzie podstawowy termin związania ofertą dla robót budowlanych – wodociągi o wartości ok. 300 tys. zł brutto? Zamawiający jest jednostką samorządu terytorialnego. 

Jak ocenić, czy mamy do czynienia z jednym zamówieniem

Pytanie: Pytanie: Przeprowadziliśmy zamówienie publiczne w trybie usługi społecznej z art. 138o na usługę ochrony w zeszłym roku, umowa skończyła się z końcem roku 2019. Jednak wynikła sytuacja nieplanowana i była potrzeba dodatkowej usługi ochrony w nowym obiekcie nie objętym dotychczasową umową do końca roku 2019. Wartość dodatkowej usługi była poniżej 30.000 euro. Czy mogliśmy zamówienie zrealizować na podstawie art. 4 pkt 8 w związku z 6a ustawy? Czy można było aneksować dotychczasową umowę (jeśli tak, to na jakiej podstawie prawnej)?