Dowiedz się kiedy procedura dopuszczająca składanie ofert częściowych, albo dwa odrębne postępowania?
Pytanie Czy powinnam łączyć w jednym postępowaniu ochronę budynku i ochronę imprez, które mają się odbywać w okresie od stycznia do końca września? Czy jednak jest to inny przedmiot zamówienia?OdpowiedźWartość szacunkowa zamówienia na usługi ochroniarskie powinna zostać ustalona łącznie dla ochrony budynku oraz imprez. Zamawiający powinien przeprowadzić postępowanie w procedurze właściwej dla ustalonej w ten sposób wartości zamówienia. Może to zrobić w jednej procedurze dopuszczającej składanie ofert częściowych, albo w dwóch odrębnych postępowaniach.
Czy zamawiający powinien ująć w planie postępowań wartość zamówienia?
Pytanie Zgodnie z art. 13a jako instytut naukowy jesteśmy zobligowani do umieszczenia planów postępowań na kolejny rok. W przyszłym roku będziemy zobligowani do przeprowadzenia postępowania na dostawę gazu. Jednak zamiast organizować przetarg na kwotę poniżej progu unijnego będziemy chcieli wejść do grupy zakupowej i wtedy wspólnie z innymi zamawiającymi „wskoczymy” w przetarg unijny. Jaką wartość mamy wpisać w planach? Chodzi mi o orientacyjną kwotę zamówienia – tę naszą? Czy mamy wskazywać tam grupę zakupową, do której zamierzamy dołączyć? Gdzie należy umieścić plany? Na naszej stronie BIP? OdpowiedźZamawiający powinien ująć w planie postępowań sporządzanym na podstawie art. 13a ustawy Pzp swoją wartość zamówienia.
Czy zamawiający musi przygotowywać gotowy formularz oferty do wypełnienia?
PytanieW prowadzonym przetargu nieograniczonym przewidzieliśmy 3 kryteria oceny ofert: cenę (z wagą 94%), termin płatności (z wagą 3%) i czas usunięcia nieprawidłowości w realizacji zamówienia (znaczenie 3%). Zamawiający w przygotowanym formularzu ofertowym stanowiącym załącznik do siwz uwzględnił dwa pierwsze kryteria, trzecie zaś przez przeoczenie nie zostało do niego wpisane. Oferty złożyło sześciu wykonawców z czego pięciu z nich wskazało trzecie kryterium w różny sposób tj.: w formie oświadczenia, w formularzu ofertowym jako dodatkowy punkt oraz we wzorze umowy w przeznaczonym do tego miejscu. Jeden wykonawca nie odniósł się do trzeciego kryterium. Inny z kolei podał termin płatności 14 dni jako drugie kryterium. W siwz umieściliśmy zapis: „termin płatności – 3%:1) 21 dni od dnia otrzymania przez zamawiającego prawidłowo wystawionej faktury VAT – 0 pkt,2) 30 dni od dnia otrzymania przez zamawiającego prawidłowo wystawionej faktury VAT – 3 pkt”. Czy należy odrzucić wskazane oferty jako niezgodne z siwz? OdpowiedźTak, w zaistniałej sytuacji należy odrzucić oferty, które: nie wskazują elementu podlegającego ocenie i zawierają termin płatności nieakceptowany przez zamawiającego jako niezgodne z siwz.
Czy zamawiający może zastrzec obowiązek osobistego wykonania przez wykonawcę kluczowych części zamówienia na roboty budowlane?
Pytanie Czy jeśli startujemy w przetargu, nie posiadając wymaganych referencji i przy wstępnej selekcji nasza oferta zostaje wybrana, a następnie zamawiający wzywa nas do udokumentowania doświadczenia, możemy złożyć zobowiązanie podmiotu trzeciego? Co w sytuacji gdy zamawiający wymaga referencji dotyczącej powiedzmy 30.000 m2 zrealizowanej nawierzchni i zastrzega w siwz obowiązek wykonania jej samodzielnie przez wykonawcę? Czy w tym przypadku możemy powołać się na zasoby podmiotu trzeciego, wskazując jego udział jako podwykonawcy w zakresie pomocy przy przygotowaniu terenu pod budowę?Odpowiedź Wykonawca nie może w tej sytuacji przedstawić zobowiązania podmiotu trzeciego. Co do zasady też – wykonawca już w ofercie powinien wskazać, czy powołuje się na cudzy potencjał czy nie.
Czy zamawiający może odtajnić dane zastrzeżone dotyczące przedsiębiorstwa?
Pytanie Zamawiający po analizie załączonego do oferty zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa zamierza ją odtajnić. Na jaką podstawę prawną powinien się powołać?OdpowiedźJeżeli w ocenie zamawiającego zastrzeżone przez wykonawcę informacje nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa, uzasadnione jest ich odtajnienie (uznanie za jawne). Podstawę prawną tej czynności stanowią: art. 8 ust. 1 ustawy Pzp statuujący zasadę jawności postępowania o udzielenie zamówienia (z ograniczeniami określonymi w ustawie) oraz art. 96 ust. 3 ustawy Pzp, z którego wynika jawność m.in. załączników do protokołu (np. ofert, dokumentów składanych przez wykonawców).
Czy zakład pracy chronionej może startować w przetargach jako wykonawca, niezależnie od zgody zamawiającego?
Pytanie Będziemy ogłaszać przetarg nieograniczony w progach krajowych na usługę sprzątania uczelni. Czy musimy dopuścić do udziału w przetargu zakład pracy chronionej i wprowadzać regulacje dotyczące art. 22 ust 2 tj. osoby bezrobotne, niepełnosprawne itd.?Odpowiedź Zakład pracy chronionej może być wykonawcą w rozumieniu ustawy Pzp. Brzmienie art. 22 ust. 2 ustawy Pzp wskazuje na możliwość takich żądań, ale nie wprowadza obowiązku ich zastrzeżenia.
Czy wykonawca ponownie złoży dokumenty, jeśli jego oferta została najwyżej oceniona?
Pytanie W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający określił w siwz, że na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy Pzp zwróci się do wykonawcy, którego oferta została najwyżej oceniona, z prośbą o złożenie oświadczeń i dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp w terminie nie krótszym niż 5 dni. Wykonawca, który został najwyżej oceniony, już w ofercie złożył wszystkie oświadczenia i dokumenty opisane w siwz. Czy mimo to, powinienem zwrócić się do niego z wezwaniem do złożenia oświadczeń i dokumentów zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy Pzp, czy też należy uznać, że ten wymóg jest już spełniony?OdpowiedźJeśli wykonawca, którego oferta została najwyżej oceniona, załączył do oferty wymagane w siwz dokumenty, to niezasadne byłoby korzystać z art. 26 ust. 2 ustawy i zwracać się do niego o ponowne ich złożenie. Wykonawca spełnił już przecież wymóg dotyczący potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu.
Czy wykonawca musi składać oświadczenia i dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału w postępowaniu?
PytanieW świetle nowelizacji art. 26 ust. 6 ustawy Pzp wykonawca nie jest obowiązany do złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 i 3, jeżeli zamawiający posiada oświadczenia lub dokumenty dotyczące tego wykonawcy lub może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych.Jeśli dobrze rozumiem obowiązek uzyskania takich dokumentów jak odpisy czy zaświadczenia z KRS/CEIDG spoczywa teraz na zamawiającym. Jak sprawa wygląda, jeśli chodzi o wykonawcę zagranicznego? Czy w formularzu oferty powinna znaleźć się informacja nt. bezpłatnej i ogólnodostępnej bazy, z której zamawiający mógłby skorzystać w celu znalezienia odpowiednika KRS/CEIDG? Kto będzie odpowiedzialny za tłumaczenie tego dokumentu? OdpowiedźOd dnia wejścia w życie nowelizacji zamawiający ma obowiązek pozyskania oświadczeń i dokumentów, które są dostępne w formie elektronicznej pod adresami internetowymi ogólnodostępnych i bezpłatnych baz danych, w tym odpisów z KRS i CEIDG. Przepis powyższy dotyczy również dokumentów od wykonawców zagranicznych.
Czy dokumenty składane przez wykonawcę potwierdzające informacje zawarte w JEDZ, powinny być aktualne?
Pytanie W przypadku zastosowania „procedury odwróconej” np. 10 stycznia 2017 r. wykonawcy składają ofertę oraz JEDZ. Następnie wykonawca, którego oferta została najwyżej oceniona, zostaje wezwany do przedstawienia dokumentów potwierdzających informacje zawarte w JEDZ. Czy dokumenty mają być aktualne na dzień składania ofert tj. 10 stycznia? OdpowiedźDokumenty potwierdzające informacje zawarte w JEDZ składane przez wykonawcę, którego oferta została najwyżej oceniona, powinny być aktualne na dzień ich złożenia.