Koszt cyklu życia produktu przy dostawie energii elektrycznej

 Pytanie W przetargu na zakup energii elektrycznej wskazano konieczność określenia kosztu cyklu życia produktu. Proszę o interpretację tego obowiązku. Jak w praktyce go wypełnić?  OdpowiedźW ofercie można w tym zakresie wskazać np., że koszty cyklu życia produktu zostały uwzględnione poprzez wybór określonego źródła energii.

Jak prawidłowo szacować zamówienia na studia podyplomowe?

 Pytanie Pracodawca ma zamiar finansować studia podyplomowe pracowników. Podejmą oni naukę na różnych kierunkach i w kilku uczelniach (w większości przypadków w miejscowości, w której znajduje się siedziba zamawiającego). Miejsce i kierunek studiów wybierają pracownicy. Czy szacując wartość zamówienia, należy sumować opłaty za studia wszystkich pracowników niezależnie od ich kierunku? OdpowiedźZgodnie z opinią Urzędu Zamówień Publicznych zamawiający powinien pogrupować planowane studia przede wszystkim według kryterium tematycznego i możliwości ich zorganizowania przez jednego wykonawcę. Studia obejmujące taką samą lub podobną tematykę, jeżeli mogą być zorganizowane przez jednego wykonawcę, należy traktować jako jedno zamówienie. Jego wartość powinna być oszacowana łącznie, zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy Pzp. W sytuacji, gdy przedmiotem studiów jest różna tematyka lub nie ma możliwości udzielenia zamówienia jednemu wykonawcy, każdy rodzaj studiów będzie stanowił odrębny przedmiot zamówienia.

Jak kupować o wartości poniżej 30.000 euro

Pytanie Co stanowi dokumentację przy zamówieniu o wartości 20.000 zł realizowanym w trybie zapytania o cenę? Czy jest konieczność zamieszczania jakichś informacji na stronie internetowej?Odpowiedź Zamówienie, o którym mowa w pytaniu, jest tzw. zamówieniem podprogowym i nie stosuje się do niego przepisów ustawy Pzp, a jedynie regulacje obowiązujące u zamawiającego oraz przepisy Kodeksu cywilnego. Warto stworzyć regulamin dokonywania takich zakupów, który zapewni przestrzeganie zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

Internetowe rejestry a wymóg składania dokumentów – praktyka sprawdzania ofert

 Pytanie W nowym rozporządzeniu w sprawie dokumentów brak jest ważności odpisu z właściwego rejestru lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jednocześnie w art. 26 ust. 1 i 2 ustawy Pzp wskazano, że dokumenty powinny być aktualne na dzień składania ofert. Co powinnam zrobić w następujących sytuacjach: 1. Wykonawca nie składa odpisu z rejestru i nie wskazuje strony internetowej do jego samodzielnego pobrania (zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie dokumentów). Czy mogę samodzielnie uzyskać dostęp do niego (np. z polskiego KRS), czy też muszę wezwać wykonawcę do uzupełnienia lub wskazania strony internetowej? 2. Wykonawca sam składa odpis z KRS wystawiony np. 2 lata przed terminem składania ofert. Czy należy przyjąć, że jest on aktualny? Jeżeli nie – to czy powinnam go sama wydrukować? Niezależnie od powyższego, w przypadku samodzielnego pobierania np. odpisu z KRS – kiedy należy dokonać takiej czynności? Czy musi być to koniecznie w dacie składania i otwarcia ofert (wiadomo, że przypadku takich rejestrów nie ma możliwości cofnięcia daty wydruku)?Odpowiedź Zamawiający, mając dostęp stron WWW, na których są prowadzone określone rejestry, nie powinien wzywać wykonawcy do uzupełnienia właściwego dokumentu (np. odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego). Musi też korzystać z internetowego repozytorium zaświadczeń e-Certis.

Czy zawsze trzeba podać nazwy podwykonawców w ofercie?

Pytanie Czy jeśli wykonawca wykaże w ofercie lub wniosku, że zleca pewien zakres prac podwykonawcy, to musi również od razu podać jego nazwę (firmę)? Czy wówczas  zamawiający powinien żądać od podwykonawcy oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu? A może wykonawca może wskazać zakres podzlecanych czynności w ofercie, zaznaczając  jednocześnie, że na etapie składania ofert czy wniosków nie ma wiedzy, komu je powierzy? OdpowiedźWykonawca, który nie wie jeszcze, komu zleci prace, nie musi wskazywać w ofercie nazw podwykonawców.Zgodnie z art. 36b ust. 1 ustawy Pzp zamawiający żąda wskazania przez wykonawcę: części zamówienia, których wykonanie zamierza powierzyć podwykonawcom, i nazw (firm) podwykonawców.

Czy zamawiający może żądać od wykonawcy, aby wraz z ofertą przedstawił umowy o pracę

 Pytanie W ogłoszeniu o zamówieniu należy wskazać wymagane od wykonawcy oświadczenia i dokumenty zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 1–3 ustawy Pzp. Punkty 1 i 3 są mi znane. Nie wiem natomiast, jakie dokumenty czy oświadczenia dotyczą punktu 2 (w którym mowa o spełnianiu przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane określonych przez zamawiającego wymagań). Czy chodzi o dokumenty potwierdzające np. wymóg zawarty w opisie przedmiotu zamówienia zatrudnienia przez wykonawców pracowników na umowy o pracę i konkretnie te umowy oraz potwierdzenie zapłaty składek na ubezpieczenie zdrowotne?  Odpowiedź Zamawiający na etapie składania ofert może żądać od wykonawcy oświadczenia dotyczącego spełnienia wymogu związanego z zatrudnianiem osób na umowy o pracę. Nie ma prawa natomiast żądać wraz z ofertą umów.

Czy wiesz już, co zrobić, gdy wybrałeś ofertę z niewłaściwie określoną stawką VAT?

Pytanie Prowadzę postępowanie z podziałem na części. W odniesieniu do części I w formularzu cenowym wpisałem stawkę VAT 8%, popełniając błąd, którego nie zauważyłem podczas sporządzania siwz i badania ofert. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług właściwa stawka powinna wynosić w tym przypadku 23%. Wykonawca A zastosował wskazany przeze mnie podatek w wysokości 8%. Trzy z pozostałych firm, które złożyły oferty, samodzielnie zmieniły stawkę na 23%. Dwie firmy wniosły odwołanie od wyboru najkorzystniejszej oferty. Wykonawcy X i Y zarzucili zamawiającemu, że nie odrzucił oferty wykonawcy A, który zastosował stawkę 8% na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp. Przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosiły trzy firmy. KIO wyznaczyła termin rozprawy. Na dzień przed tym terminem odwołujący X i Y wycofali odwołania. Czy zamawiający powinien poprawić ofertę wykonawcy na podstawie art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, jako inną omyłkę polegającą na niezgodności przyjętej w ofercie stawki VAT ze stawką zawartą w siwz? Jaki przepis ustawy Pzp uprawnia mnie do dokonania takiej korekty, jeżeli wybrałem już wykonawcę? Po przeliczeniu właściwych wartości najkorzystniejsza oferta pozostaje ta sama. A może unieważnić postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp?  OdpowiedźPrzedstawiony stan faktyczny nie wskazuje, że mamy do czynienia z tzw. inną omyłką polegającą na niezgodności oferty z siwz, niepowodującą istotnych zmian w treści oferty. Postępowanie trzeba w tej sytuacji unieważnić.