Już niedługo czeka nas nowe podejście do dzielenia zamówienia na części

Po dostosowaniu ustawy Pzp do regulacji unijnych zamawiający będzie musiał uzasadnić, dlaczego nie podzielił zamówienia na części. Podział będzie jak dotychczas decyzją zamawiającego, jednak konieczne stanie się uzasadnienie podjęcia decyzji o jego braku. Jednym z głównych celów nowych przepisów jest bowiem wzmocnienie potencjału małych i średnich przedsiębiorstw oraz ułatwienie ich udziału w rynku zamówień publicznych. Zmiany powinny być wdrożone do 18 kwietnia, dlatego polski ustawodawca musi się spieszyć.

Doświadczenie wykonawcy może stanowić kryterium oceny ofert tylko w przypadku usług o niepriorytetowym charakterze

Pytanie: Pytanie Czy zasoby podmiotu trzeciego, na które powołuje się wykonawca, można punktować w ramach kryteriów oceny ofert? Czy korzystanie z potencjału innych podmiotów może służyć tylko spełnieniu podstawowego warunku udziału w postępowaniu, a dodatkowe punktowanie w celu zdobycia zamówienia (większej liczby punktów) nie wchodzi w grę? Czy w dokumentacji przetargowej wolno wprowadzić zapis, zgodnie z którym za doświadczenie własne wykonawcy zamawiający przyzna mu np. 5 pkt, a za doświadczenie podmiotu trzeciego połowę mniej? Czy takie postanowienie nie naruszy zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców?

Aneksowanie umów o zamówienie publiczne

Umowy o zamówienie publiczne zostały skonstruowane jako źródło zobowiązań o charakterze trwałym. To oznacza, że jeżeli tylko są wykonywane należycie, to nie powinny ulegać dowolnym zmianom w trakcie ich obowiązywania. Dlatego przepisy ustawy Pzp zawierają obecnie duże ograniczenia w dokonywaniu zmian umowy nawiązanej w wyniku rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.