Nowelizacja ustawy Pzp ma doprowadzić do odbiurokratyzowania zamówień
Szacuje się, że wartość rynku zamówień publicznych przekracza 200 miliardów rocznie, dlatego jasne i przejrzyste regulacje są kluczowe dla efektywnej realizacji zamówień publicznych. Polska stoi przed nie lada wyzwaniem – do 18 kwietnia 2016 r. państwa członkowskie UE zobowiązane są do implementacji do swoich porządków prawnych regulacji nowych dyrektyw. Termin ten jest niezwykle krótki i wymaga sprawnych działań legislacyjnych.
Komisja przetargowa musi składać się z co najmniej trzech osób przez cały czas prowadzonego postępowania
Pytanie: Pytanie Prowadzony przez nas przetarg nieograniczony został ogłoszony 16 grudnia 2015 r. Prace nad przygotowaniem postępowania rozpoczęły się 8 października 2015 r. Wówczas też powołano zespół składający się na komisję przetargową. Przewodniczący komisji był w pracy przez cały okres (od przygotowania postępowania, przez jego ogłoszenie, aż do rozstrzygnięcia). Natomiast: jeden z członków był obecny w dniach 8 października 2015 r. – 9 października 2015 r.; później poszedł na urlop, natomiast uczestniczył w otwarciu i badaniu ofert; czy w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych to jest problem, że osoba ta nie była obecna przez cały okres trwania postępowania od jego przygotowania do ogłoszenia, tj. od 8 października do 16 grudnia 2015 r.; drugi z członków komisji został powołany do prac w komisji również 8 października 2015 r., z tym że przebywał na zwolnieniu lekarskim; na otwarciu ofert był już obecny, jak również podczas całego procesu badania ofert; czy zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych mógł być powołany na członka komisji na zwolnieniu lekarskim?
Jak przygotować i przeprowadzić postępowanie zamówienia częściowe
Ustawa Pzp definiuje ofertę częściową jako ofertę przewidującą, zgodnie z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wykonanie części zamówienia publicznego (art. 2 pkt 6 ustawy Pzp). A zatem zamawiający jedynie w przypadku, gdy przedmiot zamówienia jest podzielny (art. 83 ust. 2 ustawy Pzp), może przewidzieć możliwość składania oferty częściowej (art. 83 ust. 2 ustawy Pzp).
Gwarancja musi zabezpieczać interesy zamawiającego
Teza Prawidłowo wniesione wadium to takie, które zostało wniesione zgodnie z przepisami ustawy Pzp i zabezpiecza w pełni opisane w przepisach interesy zamawiającego. Szczegółowe wymagania zamawiającego ustanowione w specyfikacji istotnych warunków zamówienia mogą zostać zakwalifikowane najwyżej jako instrukcyjne. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 grudnia 2015 r.; sygn. akt KIO 2554/15; KIO 2561/15
Druk ZP-1 składa się nawet wówczas, gdy postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zostało unieważnione
Pytanie Czy członkowie komisji przetargowej i kierownik zamawiającego składają oświadczenia z art. 17 ustawy Pzp, nawet wówczas kiedy przetarg został unieważniony z powodu braku ofert?
Dostawa węgla nie generuje kosztów w okresie korzystania z przedmiotu zamówienia publicznego
Pytanie: Pytanie Zamierzamy ogłosić przetarg nieograniczony na dostawę opału. W naszej ocenie dostawę węgla można uznać za zamówienie powszechnie dostępne o ustalonym standardzie jakościowym. Wolno zatem do jego udzielenia zastosować tylko kryterium ceny. Jak powinien być w tym przypadku wypełniony obowiązek zamawiającego dotyczący wskazania w załączniku do protokołu, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone w całym okresie korzystania z tej dostawy? Poproszę o przykładowy zapis w tej mierze. Jakie elementy w omawianym przetargu zamawiający powinien uwzględnić przy opisie przedmiotu zamówienia? A może należy uznać, że dostawa węgla na etapie realizacji zamówienia nie wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów, gdyż jest on przeznaczony do bieżącego zużycia?
Cena może być jedynym kryterium oceny ofert w zamówieniu na dostawę paliwa
Pytanie: Pytanie Czy w przetargu na dostawę oleju napędowego wolno zastosować tylko kryterium ceny? Jeżeli nie, to z jakich innych elementów ocennych warto w tej sytuacji skorzystać?