Zamawiający może żądać dokumentów potwierdzających brak podstaw do wykluczenia dotyczących podmiotu trzeciego, gdy ten będzie brały udział w realizacji części zamówienia
Pytanie: Zamawiający w postępowaniu przetargowym żądał od wykonawcy przedstawienia dokumentów podmiotów trzecich (ZUS i US), które będą brały udział w realizacji części zamówienia, jeśli wykonawca wykazał spełnianie warunków poprzez zasoby tych podmiotów. Czy w przypadku udostępnienia każdego rodzaju zasobu podmiot trzeci będzie musiał składać dokumenty podmiotowe? Czy udostępnienie sprzętu i zasobów finansowych jest równoznaczne z udziałem tego podmiotu trzeciego w realizacji zamówienia? Czy podmiot trzeci może udostępnić sprzęt i środku finansowe i nie uczestniczyć realizacji zamówienia?
Zamawiający może przewidzieć w siwz wzór oświadczenia w sprawie obowiązku podatkowego
Pytanie: Żaden wykonawca nie złożył informacji, że oferta prowadzi do obowiązku podatkowego. I teraz powstaje problem, czy musi być w ofercie informacja, że oferta nie prowadzi do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego? Czy wykonawca składający ofertę musi za każdym razem wskazywać w ofercie, czy taki obowiązek jest czy też nie jest? Czy jednak wskazuje tylko w przypadku kiedy taki obowiązek zaistnieje, a jeżeli nic nie napisze, należy dorozumieć, że taki obowiązek nie zachodzi?
Ustawową przesłanką zastosowania licytacji elektronicznej jest odpowiednia wartość zamówienia
Pytanie: Zamawiający (klasyczny) ma dokonać zakupu regałów warsztatowych mobilnych w zabudowie do przechowywania narzędzi specjalistycznych pojazdów IVECO (procedura do 134.000 euro). Komórka wnioskująca o przeprowadzenie procedury wskazała, że procedura ma być przeprowadzona w formie „licytacji elektronicznej". Opis przedmiotu zamówienia opracowany w formie specyfikacji technicznej (rysunki zwymiarowanych regałów) zawiera dane techniczne np. minimalna liczba szuflad, minimalne wymiary, uchwyty np. na laptopy, możliwość dokładania opcji itp. Proszę o wskazanie czy dla danego rodzaju zakupu (jak powyżej) jest możliwość prawna i faktyczna realizacji procedury w formie licytacji elektronicznej, jakie towarzyszą temu przesłanki, czy jest to poprawne faktycznie i prawnie. Jak wygląda realizacja zamówienia w drodze licytacji elektronicznej, czym zamawiający powinien dysponować aby ją przeprowadzić, jaki jest przebieg i podstawowe wymagania.
Poprawienie omyłki nie może powodować istotnych zmian w treści oferty
PYTANIE W jaki sposób zamawiający powinien sprawdzać kosztorysy ofertowe przy zamówieniach na roboty budowlane, np. w programie Norma liczone są poszczególne pozycje do 4 miejsc po przecinku, jednak wartość końcowa do 2 miejsc. W momencie sprawdzania rachunkowego wychodzą różnice o 1 gr, 2 gr. Jak powinien postąpić zamawiający w tej sytuacji?OdpowiedźZamawiający ma prawo w siwz określić, aby wykonawca w ofercie wskazał cenę z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku.
Odpowiedzialność kierownika zamawiającego, zasady działania komisji przetargowej oraz planowanie zamówień zgodnie z ustawą Pzp
Kierownik zamawiającego odgrywa bardzo istotną rolę w procesie udzielania zamówień publicznych. Odpowiada bowiem za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia (art. 18 ust. 1 ustawy Pzp). W praktyce nie są rzadkie jednak przypadki, gdy kierownik zamawiającego nie wykonuje zastrzeżonych dla niego czynności, lecz powierza je pisemnie pracownikom zamawiającego (np. prezes agencji wykonawczej powierza obowiązki zastępcy nadzorującemu komórkę organizacyjną odpowiedzialną merytorycznie za przedmiot zamówienia, dyrektor szkoły swojemu zastępcy).
Zamawiający może zabronić konsorcjantom łączenia swojej wiedzy i doświadczenia w celu wykazania warunku
Teza Formułowane przez zamawiającego wymogi związane z wiedzą i doświadczeniem trzeba każdorazowo oceniać stosownie do jego obiektywnych potrzeb. Dopuszczalne jest, aby organizator przetargu oczekiwał doświadczenia w realizacji 2 robót i aby wymóg ten odnosił się do każdego konsorcjanta z osobna. Umożliwienie łączenia potencjału członków konsorcjum nie w każdej sytuacji jest celowe i uzasadnione.Wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie z 12 listopada 2014 r.; sygn. akt VIII Ga 327/14
Wykonawca już w ofercie musi udowodnić zasadność zastrzeżenia informacji w ofercie
Teza Nie zasługuje na ochronę na gruncie przepisów Prawa zamówień publicznych objęcie tajemnicą informacji w ofercie, gdy jedynym celem, prowadzącym do uzyskania zamówienia, jest uniemożliwienie innym wykonawcom, którzy złożyli oferty konkurencyjne, zapoznanie się z jego ofertą. Jednak po zmianie przepisów ustawy Pzp zamawiający podejmuje decyzję o ewentualnym odtajnieniu decyzji zawartych w ofercie na podstawie informacji do niej załączonych, zatem zamawiający mógł uznać, że ewentualne dodatkowe pytanie nie ma wpływu na jego ostateczną decyzję w tej sprawie.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 sierpnia 2015 r.; sygn. akt KIO 1697/15
Umowa ramowa nie jest jednolitą transakcją
Teza Celem zawarcia umowy ramowej jest stworzenie podstaw do zawierania w przyszłości tzw. umów realizacyjnych. Umowa ramowa nie stanowi sama w sobie zobowiązania do świadczenia przez którąkolwiek z jej stron. Organizuje jedynie proces kontraktowania w przyszłości, wskazując przede wszystkim na jego przedmiot. Obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług w przedmiotowym postępowaniu powstaje dopiero na etapie zawierania konkretnych umów realizacyjnych. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 17 września 2015 r., sygn. akt KIO 1965/15
Samowolka w zamówieniach publicznych z funduszy unijnych
Nieprawidłowości podczas oceny ofert wykonawców, błędy w szacowaniu wartości zamówienia, kary pieniężne dla zamawiających oraz konieczność unieważniania umów to wnioski z kolejnego już raportu Kancelarii Prawno-Gospodarczej PAXUS dotyczącego kontroli zamówień publicznych współfinansowanych z środków Unii Europejskiej w 2014 roku.