Zamawiający może przewidzieć w siwz wzór oświadczenia w sprawie obowiązku podatkowego

Pytanie: Żaden wykonawca nie złożył informacji, że oferta prowadzi do obowiązku podatkowego. I teraz powstaje problem, czy musi być w ofercie informacja, że oferta nie prowadzi do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego? Czy wykonawca składający ofertę musi za każdym razem wskazywać w ofercie, czy taki obowiązek jest czy też nie jest? Czy jednak wskazuje tylko w przypadku kiedy taki obowiązek zaistnieje, a jeżeli nic nie napisze, należy dorozumieć, że taki obowiązek nie zachodzi?

Wpisanie numeru uprawnień można potraktować jako podanie kwalifikacji uprawniających do pełnienia funkcji kierownika robót

Pytanie: Czy w wykazie osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia – roboty budowlane, zamawiający może żądać numeru uprawnień, czy też może żądać tylko złożenia oświadczenia, że posiada uprawnienia? Moim zdaniem okazania uprawnień można żądać przy podpisaniu umowy.

Uwaga na zarzut dzielenia zamówienia w celu uniknięcia stosowania odpowiednich przepisów ustawy Pzp

Pytanie: Zamawiający planuje podpisanie umowy na okres 1 roku, obejmującej przeglądy budynków jednoroczne, sporządzenie protokołów awaryjnych, uproszczonych projektów budowlanych, pełnienie nadzorów budowlanych oraz doradztwo budowlane. Wartości poszczególnych podgrup nie przekraczaj 30.000 euro. Oczywiście dla zadań, które w danych roku z oszacowania przekraczają wskazany próg jest stosowany tryb Pzp. Czy zawierając taką umowę z jednym wykonawcą zamawiający musi zsumować zadania, czy też ustalając wartość pogrupować je?

Ustawową przesłanką zastosowania licytacji elektronicznej jest odpowiednia wartość zamówienia

Pytanie: Zamawiający (klasyczny) ma dokonać zakupu regałów warsztatowych mobilnych w zabudowie do przechowywania narzędzi specjalistycznych pojazdów IVECO (procedura do 134.000 euro). Komórka wnioskująca o przeprowadzenie procedury wskazała, że procedura ma być przeprowadzona w formie „licytacji elektronicznej". Opis przedmiotu zamówienia opracowany w formie specyfikacji technicznej (rysunki zwymiarowanych regałów) zawiera dane techniczne np. minimalna liczba szuflad, minimalne wymiary, uchwyty np. na laptopy, możliwość dokładania opcji itp. Proszę o wskazanie czy dla danego rodzaju zakupu (jak powyżej) jest możliwość prawna i faktyczna realizacji procedury w formie licytacji elektronicznej, jakie towarzyszą temu przesłanki, czy jest to poprawne faktycznie i prawnie. Jak wygląda realizacja zamówienia w drodze licytacji elektronicznej, czym zamawiający powinien dysponować aby ją przeprowadzić, jaki jest przebieg i podstawowe wymagania.

Urzędnicy kontra przedsiębiorców, czyli jak nie powinno przebiegać postępowanie o zamówieni

Największe problemy związane z realizacją zamówień publicznych są w niewielkiej mierze spowodowane niejasnymi lub nieprawidłowymi przepisami, zatem poprawianie prawa, choć w niektórych obszarach na pewno potrzebne, jednak nie rozwiąże większości problemów na linii zamawiający - wykonawca. Potrzebna jest zmiana mentalności uczestników sytemu zamówień publicznych i w ślad za tym praktyka obu stron.

Regulamin zakupów do 30.000 euro może przewidywać wykonanie "zapytania ofertowego" do trzech wykonawców

Pytanie: Jednostka budżetowa sektora finansów publicznych (zamawiający klasyczny) ma dokonać zakupu 1 szt. samochodu osobowego do przejazdów służbowych w kwocie do 60.000 zł (brutto) tj. zakup do 30.000 euro - art. 4 pkt. 8 ustawy Pzp. Tego rodzaju zakup jest jedynym w tym rodzaju - zakupem w skali roku budżetowego w instytucji. Zamawiający posiada regulamin wewnętrzny dla zakupów do 30.000 euro, z którego wynika, że zakup powinien być dokonany "zapytaniem ofertowym" do trzech wykonawców. Organizator przetargu chciałby dokonać zakupu samochodu marki SKODA występując do trzech salonów samochodowych SKODA z różnych miejscowości (ceny dealerskie są różne, wyposażenie dodatkowe podlega negocjacjom). Czy taka praktyka jest prawidłowa dla zakupu z art. 4 pkt. 8 ustawy Pzp? Czy można dokonać zakupu konkretnego produktu określonego marką producenta? Jeżeli jest to możliwe proszę o wskazanie literatury, orzecznictwa lub komentarzy.

Poprawienie omyłki nie może powodować istotnych zmian w treści oferty

Pytanie: W jaki sposób zamawiający powinien sprawdzać kosztorysy ofertowe przy zamówieniach na roboty budowlane , np. w programie norma liczone są poszczególne pozycje do 4 miejsc po przecinku, jednak wartość końcowa do 2 miejsc. W momencie sprawdzania rachunkowego wychodzą różnice o 1 gr, 2 gr. Jak powinien postąpić zamawiający w tej sytuacji?

Kryteria oceny ofert w postępowaniach na dostawy oraz usługi informatyczne w świetle najnowszego orzecznictwa KIO

Nie powinno budzić żadnych wątpliwości, że właściwy dobór kryteriów oceny ofert ma istotny wpływ na wybór wykonawcy, który daje rękojmię należytego wykonania zamówienia. W przypadku zamówień na dostawy oraz usługi informatyczne kryteria oceny ofert pełnią szczególną rolę z uwagi na to, że bardzo często przedmiotem zamówienia jest unikatowy i dedykowany specjalnie na potrzeby zamawiającego system informatyczny. W związku z tym ustanowienie kryterium takiego jak jakość, funkcjonalność czy serwis daje zamawiającemu możliwość otrzymania produktu, który w pełni spełnia jego potrzeby. Ponadto tego rodzaju warunki mobilizują wykonawców do oferowania rozwiązań o jak najlepszych parametrach czy właściwościach, co pozwala im otrzymać więcej punktów niż konkurenci.