Zamawiający nie może na etapie badania i oceny ofert ustalać dodatkowych warunków

Niedopuszczalne jest interpretowanie przez zamawiającego postawionych wymagań po złożeniu ofert i odpowiednie dostosowanie przyjętej interpretacji pod poszczególnych wykonawców. Zamawiający najpierw precyzuje swoje wymaganie w sposób jasny i klarowny, a dopiero po ich sprecyzowaniu i określeniu w siwz bada oferty w oparciu o postawione warunki.

Zamawiający może poprawiać omyłki wykonawców głównie na podstawie informacji zawartych w ofertach

Pytanie: Pytanie: W prowadzonej procedurze dopuściliśmy możliwość złożenia ofert częściowych na 3 zadania. Cena ma charakter ryczałtowy. Siwz zawiera informację, że cenę oferty stanowi wynagrodzenie wskazane w formularzu cenowym. Zamawiający żądał załączenia kosztorysu do oferty. Pewien wykonawca (firma X) wskazał w formularzu ofertowym tylko jedną kwotę, nie przydzielając jej do żadnego z zadań. Pozostali oferenci, zgodnie z siwz, przygotowali osobny formularz do każdej części zamówienia. Ponadto firma X złożyła kosztorys z podziałem na budynki, nie dzieląc go na zadania. Czy powinniśmy odrzucić jej ofertę jako niezgodną z siwz?

Wykonawca musi wnieść zabezpieczenie należytego wykonania umowy przed jej zawarciem

Pytanie: Pytanie: Ustawa Pzp nie reguluje terminu, w jakim należy złożyć zabezpieczenie należytego wykonania umowy. Czy możliwe jest zatem złożenie go po zawarciu kontraktu w określonym w nim terminie?

Wykonawca ma prawo oczekiwać na wezwanie zamawiającego do przedłużenia terminu związania ofertą

Zamawiający nie powinien czekać, aż wykonawca sam przedłuży termin związania ofertą, ale zwrócić się z wnioskiem o przedłużenie tego terminu – jeśli oczywiście zgodnie z przepisami może to jeszcze zrobić. Brak działania organizatora postępowania w takiej sytuacji uznawany jest za zaniechanie prowadzące do naruszenia zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.

Unieważnienie postępowania jest instytucją wyjątkową

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w mocy pozostają ogólne zasady zawierania umów, w tym zasada lojalności kontraktowej oznaczająca, że zamawiający wszczyna postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w celu jego udzielenia i powinien uczynić wszystko, co możliwe, aby do udzielenia zamówienia doszło.

Umowa zawarta na czas dłuższy niż 12 miesięcy musi zawierać klauzule waloryzacyjne

Pytanie: Pytanie: Przygotowujemy przetarg na udzielenie kredytu długoterminowego ze spłatą do 2021 roku. Czy siwz musi zawierać postanowienia umowne zgodnie z art. 142 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp (dotyczące waloryzacji umów)? Czy możemy ustalić kryterium oceny ofert jako „czas wypłaty transzy po pisemnym powiadomieniu zamawiającego” np.: 1 dzień – 5 pkt, 2,3,4 dni – 3 pkt, 5 dni – 0 pkt? Zamawiający przewiduje terminy wypłaty – pierwsza transza najpóźniej do 31.08.2015 r., druga najpóźniej do 30.09.2015 r. Przed tymi datami możemy ewentualnie wystąpić z wnioskiem i wówczas będą obowiązywały terminy z powyższego kryterium np. występujemy o wypłatę pierwszej transzy 27.08.2015 r., a wybrany wykonawca który uzyskał 5 pkt, oferując termin 1 dnia wysyła transzę 28.08.2015 r. Czy ogłaszając przetarg na kredyt po 1.07.2015 r., obowiązują zapisy zmienionej ustawy o VAT, tzw. odwrócony VAT (przy kredycie nie występuje kwota netto)? Czy terminem realizacji zamówienia, jaki należy podać w ogłoszeniu i siwz będzie data udzielonej ostatniej transzy czy termin spłaty ostatniej raty przez zamawiającego czyli 2021 rok?

Umowa ramowa nie zobowiązuje do dokonywania zakupów

Pytanie: Pytanie: W jaki sposób skorzystać z umowy ramowej na dostawy np.: środków czystości czy materiałów biurowych?

Treść zobowiązania do wypłaty wadium musi wynikać wprost z gwarancji wadialnej

Opisanie zabezpieczonego rezultatu w treści gwarancji bankowej może nastąpić w różny sposób i nie musi polegać na zacytowaniu okoliczności wskazanych w art. 46 ust. 4a i ust. 5 ustawy Pzp. Istotne jest jednak to, aby opis ten nie budził wątpliwości i nie powodował niepewności zamawiającego co do możliwości zaspokojenia się z wadium.

Roboty zamienne – zasady ich zlecania zgodnie z przepisami

Pytanie: Pytanie: Kto powinien wnioskować o wykonanie robót zamiennych i kto oraz za pomocą jakich dokumentów musi je zatwierdzić? Czy w przypadku ich wystąpienia konieczny jest aneks do kontraktu czy należy podpisać odrębną umowę? Kiedy takie roboty mogą wystąpić? Jak wygląda sprawa realizacji robót zamiennych w przypadku wynagrodzenia ryczałtowego i kosztorysowego? Kiedy i czy w ogóle wynagrodzenie wykonawcy może ulec zmianie i na jakiej podstawie je wypłacić? Jaki zapis dotyczący przewidywanych robót zamiennych oraz zmiany wynagrodzenia moglibyśmy wprowadzić do umowy?