Od 1 lipca zamawiający dolicza podatek do ceny oferty
Wraz z rozpoczęciem lipca w życie weszły zmiany w ustawie podatku od towarów i usług oraz w ustawie Prawo zamówień publicznych. Znowelizowane ustawy mają na celu zapewnienie uczciwej konkurencji wśród wykonawców oraz równe ich traktowanie.
Niejednoznaczny opis przedmiotu zamówienia uniemożliwia rzetelne skalkulowanie ceny
Zamawiający nie może usprawiedliwiać braku wyczerpującego opisu przedmiotu zamówienia stwierdzeniem, że wykonawca powinien uwzględnić w wycenie oferty wszystkie ryzyka. Celem zamawiającego powinno być bowiem dążenie do realizacji zamówienia, wyrażające się we współpracy z wykonawcą i podejmowaniu wszelkich możliwych działań zmierzających do realizacji umowy. Obarczenie zaś wykonawcy konsekwencjami zaniechań i działań zamawiającego nie służy powyższemu celowi w żaden sposób.
Nagrodą w konkursie może być zaproszenie do negocjacji w trybie z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia
Pytanie: Pytanie: Organizujemy konkurs na produkcję i promocję filmu reklamowego. Nagrodą będzie zaproszenie do negocjacji. Czy w regulaminie konkursu jako nagrodę możemy wskazać dwa tryby takiego zaproszenia? Chcielibyśmy użyć następującego sformułowania: „nagrodą jest zaproszenie do negocjacji w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki” oraz zdecydować o rodzaju nagrody po zapoznaniu się z pracami konkursowymi. Może się bowiem zdarzyć, że więcej niż jedna praca znajdzie uznanie sądu konkursowego, co skutkowałoby zaproszeniem do negocjacji kilku autorów. Z drugiej strony możemy otrzymać tylko jedną pracę, którą chcielibyśmy przyjąć i nie unieważniać postępowania w sprawie zamówienia.
Jeżeli wykonawca źle wpisał stawkę VAT, ale prawidłowo skalkulował cenę brutto, to oferta jest poprawna
Pytanie: Pytanie: Wykonawca w ofercie na dostawę materiałów budowlanych, w dwóch pozycjach asortymentowych zastosował „odwrócony VAT” czyli wpisał stawkę 0%. W innej pozycji o tym samym charakterze wpisał w ofercie VAT 23%, jednak cenę netto i brutto podał taką samą. Po wezwaniu do wyjaśnienia treści oferty, wskazał, na jakiej podstawie zastosował „odwrócony VAT” w dwóch pozycjach, a co do trzeciej przyznał, że źle zaoferował stawkę i że również powinna ona wynosić 0%. Teoretycznie nie można uznać sytuacji za oczywistą omyłkę pisarską czy rachunkową. Czy jednak biorąc pod uwagę wyjaśnienia wykonawcy oraz fakt, że VAT nie został doliczony do ceny brutto (co sugeruje, iż wykonawca omyłkowo wpisał jego wysokość – 23% zamiast 0%) można, w tym przypadku zastosować art. 87 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp?
Jeżeli dokumentacja projektowa nie przewidywała wykonania robót, zamawiający musi je zlecić odrębnie
Pytanie: Pytanie: Gmina zamierza ogłosić przetarg, w którym przewidziano rozliczenie ryczałtowe. Co się stanie, jeśli okaże się, że dokumentacja projektowa nie przewidywała wykonania niektórych robót? Czy zamawiający musi je zlecić jako odrębne zamówienie a może dodatkowe? Czy gdyby przewidział w ogłoszeniu wystąpienie zamówień uzupełniających, to mógłby w takiej sytuacji zamówić te roboty w trybie z wolnej ręki? Jaka jest zasada rozliczenia, jeżeli okaże się, iż dokumentacja projektowa zawiera błędy i realizacja według niej okazuje się problematyczna a zamawiający nie wymagał złożenia kosztorysów?
Czasem wygodniej zamawiającemu zażądać demonstracji oferowanych urządzeń niż przedstawienia ich próbek
Pytanie: Pytanie: Ze względu na zamawiane drogie narzędzia chirurgiczne, zamawiający do oceny ich zgodności z wymogami specyfikacji istotnych warunków zamówienia chce zażądać ich prezentacji. Jeśli nie, to w jaki sposób mógłby ocenić zgodność towarów z zamawianymi? Foldery nie odzwierciedlają wszystkich parametrów. A może dopuścić próbki demonstracyjne? Czy należałoby je również oddać po wyborze oferty?
Co do zasady nie wolno zmienić umowy w sprawie zamówienia
Pytanie: Pytanie: W postępowaniu na dostawę karnetów sportowych kryterium oceny ofert był dostęp do minimum 40 obiektów w mieście. Podczas realizacji umowy wybrany wykonawca zakończył współpracę z kilkoma obiektami, a w to miejsce podpisał z innymi. Nadal zatem spełnia kryterium. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia i umowie w postanowieniach mówiących o możliwych jej zmianach nie wymieniono takiego przypadku. Brak w nich także zapisów nakazujących, by lista obiektów była stała przez cały okres realizacji kontraktu. Jak postąpić w tej sytuacji?