Zamawiający musi dysponować wszelkimi danymi, aby móc poprawić ofertę
Pytanie: Pytanie: Jak postąpić, w sytuacji gdy w przetargu nieograniczonym na dostawę leków oferent wycenił większą liczbę jednostek niż ta, którą zamawiający określił w formularzu cenowym?Czy odrzucić ofertę na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp (z uwagi na to, że jej treść nie odpowiada treści siwz)? A może dokonać poprawki zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp?
Zamawiający ma obowiązek odrzucić ofertę, jeżeli jej złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji
Pytanie: Pytanie: Czy jedna osoba może podpisać dwie oferty w przetargu nieograniczonym? Oferty zostały złożone przez dwie różne firmy. Mają one inne nazwy, NIP i REGON, lecz ten sam adres i telefony kontaktowe. Jeden z wykonawców – firma A zawarła porozumienie z firmą B na podwykonawstwo. Porozumienie zawarła ta sama osoba z samą sobą. Na pieczątkach jest pani X w zastępstwie kierownika firmy A z panią X prezes zarządu firmy B. Oferty podpisane są tak jak na porozumieniu pani X w zastępstwie kierownika firmy A z panią X prezes zarządu firmy B. W obydwu ofertach jest oświadczenie, że wykonawca nie należy do żadnej grupy kapitałowej. Różnica w cenie między ofertą firmy A i firmy B, to niecałe 13 zł brutto. Jedna z tych ofert jest najtańsza. W przetargu bierze jeszcze udział firma C, która przegrywa w przetargu z firmą A i B. Jak ocenić oferty?
Wykonawca nie może się domyślać, dlaczego zamawiający odrzucił ofertę
To na zamawiającym spoczywa obowiązek wyjaśnienia przyczyn, które zdecydowały o odrzuceniu oferty czy też wykluczeniu wykonawcy z postępowania. To zamawiający, a nie wykonawcy podejmują czynności w postępowaniu, a zatem nie można przerzucać na wykonawców odpowiedzialności za uchybienia leżące po stronie zamawiającego.
Wykonawca musi udowodnić, że ma podstawy do zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
Po nowelizacji ustaw Pzp na wykonawcy spoczywa obowiązek wykazania już na etapie składania zastrzeżonych informacji spełnienia wszystkich przesłanek wymienionych w przepisie art. 11 ust. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Konieczne jest zatem określenie rodzaju informacji oraz udowodnienie, iż posiada ona dla wykonawcy wartość gospodarczą i podjął on działania mające na celu zachowanie poufności takiej informacji.
Wydatkowanie przyznanych z dotacji środków podlega zasadom prawa zamówień publicznych
Pytanie: Pytanie: Jesteśmy instytucją zobowiązaną do stosowania przepisów prawa zamówień publicznych. Podpisaliśmy umowę o udzielenie dotacji celowej. Jej realizacja będzie się odbywać z udziałem podwykonawców (dostawy i usługi). Czy na wyłonienie wykonawców i zakup dostaw i usług do wykonania tego kontraktu musimy zastosować przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych i tryby zamówienia właściwe dla ich kwoty?
To wspólnicy spółki cywilnej, a nie spółka, nabywają wiedzę i doświadczenie
Pytanie: Pytanie: Właściciel firmy złożył referencje na wykonywaną usługę do przetargu nieograniczonego. Dokumenty te były wystawione na spółkę cywilną, której był współwłaścicielem. Czy możemy je uznać?
Środki unijne – podmioty publiczne mogą liczyć na inne wsparcie, w zależności od rodzaju jednostki
Beneficjentami środków unijnych, którzy są wymienieni w dokumentach programów operacyjnych, mogą być zarówno podmioty prywatne, jak i publiczne. Wiele instytucji ma już za sobą doświadczenia z prowadzenia lub wzięcia udziału w działaniach projektów unijnych. Uruchamiane właśnie poszczególne programy operacyjne centralne i regionalne oferują jednostkom publicznym szeroką gamę możliwości wsparcia swoich działań dotacjami unijnymi.
Rynek zamówień publicznych wart ponad 230 miliardów złotych
Roboty budowlane wciąż dominują na rynku, stanowiąc 40% wszystkich zamówień publicznych. Liczba udzielonych zamówień publicznych spada, a aukcje elektroniczne przynoszą 150 milionów złotych zysków.
Procedura wyjaśniania wysokości ceny oferty w praktyce
Pytanie: Pytanie: Jak należy rozumieć zapis ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, zgodnie z którym zamawiający powinien zwrócić się do wykonawcy z wezwaniem do udzielenia wyjaśnień odnośnie do rażąco niskiej ceny „w szczególności, gdy cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert”? Czy to oznacza, iż do średniej arytmetycznej wlicza się również ceny ofert przekraczające wartość zamówienia? W prowadzonym przez nas postępowaniu najniższa cena kształtuje się na poziomie ok. 2 mln zł. Zamawiający przeznaczył na zamówienie 2,7 mln zł. Pozostałych 5 ofert zostało wycenionych na ok. 2,5 mln zł, jedna na 5 mln zł. Te najdroższe oferty mocno zawyżają średnia arytmetyczną a 3 z nich znacznie przekraczają środki przeznaczone przez zamawiającego na zamówienie. Czy mimo to wlicza się je do średniej, o której mowa w przepisie?
Pominięcie pozycji kosztorysu oznacza, że zakres zawartych w nich prac w ogóle nie został zaoferowany zamawiającemu
Pytanie: Pytanie: Wykonawca w ofercie na dostawę mebli laboratoryjnych w formularzu „Opis przedmiotu zamówienia wraz z wyceną” w jednej z pozycji nie dokonał wyceny. W kolumnie cena netto za szt. wpisał wartość, natomiast w pozostałych miejscach tabeli nie oznaczył żadnych danych tj. ilości zamawianych mebli, wartości netto i brutto. Co w tej sytuacji należy zrobić?