Opłaty dla ZAIKS należy uiścić po przeprowadzeniu procedury z wolnej ręki

Pytanie: Pytanie: Czy należności za eksploatację artystycznych wykonań i utworów tj. zobowiązania wobec ZAIKS, STOART, ZPAV trzeba traktować jak zamówienie publiczne? Czy w związku z tym należy przeprowadzić względem nich procedurę z wolnej ręki, a następnie wpisać kwoty udzielonych zamówień do sprawozdania rocznego?

Ogłoszenie o zamówieniu na usługi niepriorytetowe poniżej progów unijnych trzeba umieścić w BIP

Pytanie: Pytanie: Czy ogłoszenie o wszczęciu postępowania na usługi niepriorytetowe publikuje się tylko na stronie internetowej zamawiającego czy również w innych publikatorach? Wartość zamówienia nie przekracza progów unijnych.

Nowy porządek w zamówieniach publicznych

W ramach budowy jednolitego rynku w 2014 roku Parlament Europejski i Rada  przyjęły pakiet 3 nowych  dyrektyw w zakresie zamówień publicznych. Wszystkie państwa członkowskie mają 2 lata na wdrożenie przepisów dyrektyw do porządków prawnych (termin ten upływa 18 kwietnia 2016 r.) oraz 4 lata na transpozycję przepisów dotyczących elektronizacji zamówień publicznych, tzw. systemu e-zamówień.

Nie można wynająć pokoju hotelowego w trybie zapytania o cenę

Pytanie: Pytanie: Czy postępowanie na usługi hotelarskie oraz gastronomiczne wolno przeprowadzić w procedurze zapytania o cenę?

Najpierw wezwanie do wyjaśnienia ceny a potem do uzupełnienia dokumentów

Pytanie: Pytanie: Jaką kolejność czynności w postępowaniu powinien przyjąć zamawiający? Czy należy: wezwać do wyjaśnia rażąco niskiej ceny, a potem podjąć decyzję dotyczącą odrzucenia oferty bez wezwania do uzupełnienie dokumentów, najpierw wezwać do uzupełnienia dokumentów, a później do wyjaśnienia ceny, w tym samym piśmie wezwać do wyjaśnienia ceny i uzupełnienia dokumentów? Czy do oceny oferty pod kątem rażąco niskiej ceny bierze się pod uwagę wynagrodzenie oferty brutto czy netto?

Konsorcjum może złożyć wadium wystawione tylko na jednego konsorcjanta

Teza Nie istnieją przeszkody we wniesieniu wadium w postaci gwarancji ubezpieczeniowej, w której treści gwarancji ujęty został jeden z podmiotów wspólnie ubiegających się o udzielnie zamówienia. Zgodnie z art. 23 ust. 3 ustawy Pzp przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Dlatego też obowiązki, jakie ustawa kształtuje w stosunku do wykonawcy, będą dotyczyły tych wykonawców, którzy wspólnie biorą udział w postępowaniu.

KIO wskazuje, kiedy należy wezwać wykonawcę do wyjaśnień ceny oferty

Wskazany w art. 90 ust. 1 ustawy Pzp wyznacznik „wartość zamówienia”, do którego należy odnieść cenę ofertową, aby stwierdzić, czy nie jest rażąco niska, należy interpretować jako wartość szacunkową danego, konkretnego zamówienia. Chodzi o kwotę netto obliczoną z należytą starannością, zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy Pzp, do której to należy doliczyć VAT, właściwy dla danego przedmiotu zamówienia.

Decyzja potwierdzająca brak zaległości ze składkami musi być wydana przed upływem terminu składania ofert

Teza Dokumentem, który może potwierdzić, że wykonawca nie zalega ze składkami na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, może być decyzja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych umarzającą należności. Jednak decyzja ZUS musi być wydana przed upływem terminu składania ofert.

Błędna nazwa zamówienia w ogłoszeniu nie uprawnia do unieważnienia prowadzonego postępowania

Pytanie: Pytanie: Gmina w trakcie oceny ofert w przetargu nieograniczonym dostrzegła błąd w nazwie zadania. Zgodnie z ogłoszeniem przedmiotem zamówienia była odbudowa mostu na rzece Kluczborska Struga w miejscowości X. W budżecie gminy nie było takiego zadania. Przewidziano w nim natomiast odbudowę mostu na rzece Stobrawa w miejscowości X. Zadania różniły się więc nazwą rzeki. W takiej sytuacji zamawiający unieważnił postępowanie na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp i ogłosił nowy przetarg. Czy jego działanie było prawidłowe?