Rozwiązanie umowy jest zawsze możliwe za porozumieniem stron

Pytanie: Pytanie:Prowadzimy obecnie duży projekt dofinansowywany z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dotyczący programu oświatowego. Jednym z jego elementów było zamówienie publiczne na wybór koordynatora merytoryczno-administracyjnego. Procedura była prowadzona w trybie przetargu nieograniczonego. W postępowaniu złożono tylko jedną ofertę, która została wybrana jako najkorzystniejsza. Po podpisaniu umowy wyszło na jaw, że wybrany podmiot brał udział ze strony zamawiającego w procesie negocjacji warunków projektu z instytucją pośredniczącą. Obecnie ta instytucja stoi na stanowisku, że w związku z tym wykonawca powinien zostać wykluczony z postępowania. Koordynator zarządzający projektem twierdzi, że po prostu zapomniał o tym fakcie i dlatego nie poinformował o zdarzeniu osób przygotowujących przetarg oraz komisji przetargowej. Ta z kolei na etapie oceny oferty nie miała tej wiedzy. Moje pytanie dotyczy możliwości rozwiązania podpisanej umowy. Jak to zrobić? Obie strony są zgodne i gotowe do zakończenia kontraktu.

Roboty budowlane realizowane na jednym obiekcie należy szacować łącznie

Pytanie: Pytanie: Czy roboty wykonywane w jednym budynku w miejscach o różnym przeznaczeniu – tj. w bloku operacyjnym oraz kompleksie przeznaczonym do transplantacji narządów – trzeba sumować? Obydwa zadania są finansowane z różnych źródeł, a ich realizacja odbędzie się w innych terminach. Łącznie przekraczają unijny próg, ale odrębnie nie. W tym samym roku budżetowym planowana jest budowa lądowiska o wartości szacunkowej poniżej progu unijnego. Jak udzielić tego zamówienia?

Przy zamówieniu podzielonym na części wnosi się jedno odwołanie na wybór oferty

Pytanie: Pytanie: Prowadzony przez nas przetarg jest podzielony na dwie części. Wykonawca odwołuje się od wyboru oferty w obydwu pakietach. Czy w takim przypadku musi złożyć dwa odwołania i wpłacić podwójny wpis?

Protokół postępowania powinien zawierać jedynie informacje wymagane właściwym rozporządzeniem

Pytanie: Pytanie: Jesteśmy beneficjentem funduszy z Unii Europejskiej w Programach Operacyjnych. W trakcie kontroli dokumentów z postępowań zarzucono nam następujące braki: Nieumieszczenie w protokole z postępowania w trybie przetargu nieograniczonego informacji o dacie umieszczenia zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty na tablicy ogłoszeń i stronie WWW naszej jednostki. Brak podpisu osoby zamieszczającej ogłoszenie o wszczęciu postępowania oraz zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty. Jeżeli wskazane zarzuty są zgodne z wymogami ustawy Pzp, prosimy o podanie artykułów dotyczących powyższych czynności i punktów protokołu postępowania, w których należy zamieścić takie informacje. Czy jeśli nie zgadzamy się z wynikami organu kontrolnego, mamy możliwość jakoś je podważyć?

Podmiot udostępniający swoje zasoby nie musi uczestniczyć w realizacji zamówienia

Udostępnienie zasobów polegające na doradztwie należy uznać za wystarczające, jeśli z siwz nie wynikają inne wymagania. Podmiot udostępniający swe zasoby nie musi bowiem brać udziału w wykonywaniu zamówienia.

Oferta nie odpowiada treści siwz, jeśli jest sporządzona inaczej, niż wynika to postanowienia specyfikacji

Odmienność oferty od siwz może przejawiać się w zakresie proponowanego przedmiotu zamówienia, jak też w sposobie jego realizacji. Niezgodność taka ma miejsce w sytuacji, gdy zaoferowany przedmiot dostawy bądź też usługi nie odpowiada opisanemu w specyfikacji przedmiotowi zamówienia co do zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji i innych elementów istotnych do wykonania przedmiotu zamówienia w stopniu zaspokajającym oczekiwania i interesy zamawiającego. Jednak aby można było mówić o niezgodności treści oferty z treścią siwz, musi istnieć możliwość przyporządkowania treści siwz, która powinna znaleźć odzwierciedlenie w treści oferty.

Lawirowanie dokumentami po otwarciu wniosków lub ofert jest niedopuszczalne

Zasada równego traktowania wykonawców oraz wynikający z niej obowiązek przejrzystości sprzeciwia się wszelkim negocjacjom pomiędzy zamawiającym a wykonawcami. Możliwe oczywiście jest wyjaśnianie, czy usunięcie oczywistych błędów, czasem uzupełnienie jakiegoś aspektu, ale nie składanie wniosku czy oferty od nowa.

Inwestor powinien wiedzieć, które dokładnie roboty ma wykonać podwykonawca i za jakim wynagrodzeniem

Nawet przy wieloletniej współpracy przedsiębiorców podwykonawca powinien sam dochować staranności i zadbać o swoje interesy. Po pierwsze powinien domagać się od wykonawcy dowodu przekazania umowy o podwykonawstwo inwestorowi. Po drugie powinien sam informować inwestora o zawartej umowie o podwykonawstwo i ewentualnie o braku zapłaty za wykonane przez niego roboty budowlane.