Zastrzeżenie informacji ofercie – przesłanki utajnienia

Prawo do zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa służy ochronie niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych przed ich bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 25 listopada 2024 r., sygn. akt KIO 4074/24).

Wykonawca z art. 94 Pzp – jak ocenić warunek w stosunku do fundacji?

Pytanie: Zamawiający zastrzegł w SWZ, iż o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się jedynie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy Pzp. W postępowaniu złożyła ofertę fundacja, która załączyła do oferty: Oświadczenie, że spełnia warunki, o których mowa w art. 94 ust. 1 ustawy Pzp. Odpis z KRS oraz statut fundacji. W dokumentach wskazano, iż celem fundacji jest: działalność na rzecz dzieci, młodzieży i dorosłych, w tym organizowania ich wypoczynku i czasu wolnego; działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych; działalność kulturalna i animacyjna; działalność na rzecz promowania aktywnego i zdrowego trybu życia, w tym zdrowego żywienia i rozwoju umiejętności sportowych; przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym; działalność charytatywna; promocja i organizacja wolontariatu, działalność na rzecz rozwoju sportu. Ponadto czytamy w nim, że fundacja realizuje swoje cele poprzez m.in: prowadzenie działalności w zakresie reintegracji społecznej i zawodowej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.Czy takie zapisy wystarczą, by stwierdzić, że fundacja jako inny wykonawca niż zakład pracy chronionej oraz spółdzielnia socjalna spełnia warunek, że jej działalność ukierunkowana jest głównie na integrację społeczną i zawodową osób marginalizowanych? Czy wykonawca powinien złożyć z ofertą informacje dotyczące zatrudnienia osób marginalizowanych na poziomie nie mniejszym niż 30%?

Wykonawca nie potwierdza wymogów z kryteriów oceny na dzień zawarcia umowy – co dalej?

Pytanie: W postępowaniu na usługi cateringowe (społeczne) do 750.000 euro złożono 1 ofertę. Na stronie prowadzonego postępowania ogłosiłam wybór najkorzystniejszej oferty. Kryteria oceny oferty: 80% cena, 20% zatrudnienie osoby niepełnosprawnej. Dzisiaj zaprosiłam wykonawcę do podpisania umowy, a on mi oświadczył, że nie ma osoby niepełnosprawnej, którą mógłby zatrudnić, ponieważ ta, która wstępnie wyraziła zgodę, wycofała się. Co w tej sytuacji? Czy mam unieważnić postępowanie? Czy ponownie ocenić ofertę i przyznać wykonawcy 80%?

Wskazówki, jak określić kryteria na zamówienie wysokiej jakości projektu przedszkola

Pytanie: Przygotowujemy się do ogłoszenia zamówienia na wykonanie projektu budynku przedszkola. Większość tego typu zamówień determinuje cena. Nam zależy na wykonawcy czy projekcie niekoniecznie najtańszym, ale przede wszystkim estetycznie i funkcjonalnie doskonałym. Czy dopuszczalne byłoby określenie jako kryterium oceny ofert o wadze 40% doświadczenia projektanta głównego np. otrzymanie za projekt, bądź budynek zrealizowany na jego podstawie wyróżnienia, nagrody branżowej za zastosowane rozwiązania na rynku krajowym – 20% lub międzynarodowym – 40%? Czy jest to zbyt daleko idące kryterium?

Warunki zawarcia umowy bez odczekania okresu standstill

Pytanie: W prowadzonym postępowaniu w trybie podstawowym bez negocjacji (wartość krajowa) złożono dwie oferty. Po wyborze najkorzystniejszej oferty (wykonawca A), drugi z wykonawców (B) złożył odwołanie na wybór oferty, która w jego ocenie powinna podlegać odrzuceniu. Zamawiający otrzymał informację od wykonawcy, którego wybrał (A), że wykonawca ten (A) nie przystępuje do postępowania odwoławczego. Zamawiający zdecydował w tej sytuacji uznać odwołanie w całości i odrzucić ofertę, którą wybrał pierwotnie jako najkorzystniejszą (A). Czy w tej sytuacji, po wyborze drugiego wykonawcy (B) istnieje obowiązek odczekania ustawowego terminu 5 dni (termin standstill) na ewentualne odwołanie (które i tak już nie przysługuje – wykonawca A nie przystąpił do postępowania odwoławczego)? Czy można jednak zawrzeć umowę, nie czekając na upływ terminu standstill?

Przetarg na opróżnianie koszy ulicznych a ustawa o elektromobilności

Pytanie: Czy w postępowaniu przetargowym (tryb podstawowy bez negocjacji) na opróżnianie koszy ulicznych należy zawrzeć regulacje dotyczące elektromobilności i paliw alternatywnych? Jesteśmy jednostką budżetową, liczba mieszkańców naszej gminy nie przekracza 50000 osób.

Orzeczenie TSUE pozwala zamawiającym ograniczyć dostęp wykonawców z państw trzecich do przetargów

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie, w którym przesądził, że podmioty z państw, które nie są stronami porozumień i umów międzynarodowych w sprawie zamówień publicznych nie mają zapewnionego równego dostępu do zamówień publicznych udzielanych w krajach unijnych. Uznał, że regulacje dotyczące dostępu do rynku zamówień publicznych w Unii należą do wyłącznej kompetencji Unii, a państwa członkowskie nie mają uprawnień do ich modyfikacji na poziomie krajowym (wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 22 października 2024 r. w sprawie C652/22).

Kryterium odległości siedziby wykonawcy od zamawiającego w dostawie ubiorów

Pytanie: Zamawiający planuje przeprowadzić przetarg na dostawę umundurowania dla pracowników. Nie jest to asortyment dostępny w każdym sklepie a tylko u wykonawców specjalizujących się w tej dziedzinie, przy czym w mieście, w którym zamawiający ma siedzibę, nie ma żadnego podmiotu, który by się tym zajmował. Zamawiający chce w SWZ zawrzeć zapis, że wykonawca, którego oferta zostanie wybrana, będzie zobowiązany do prowadzenia w trakcie obowiązywania umowy punktu wydawania sortów mundurowych w odległości nie większej niż 40 km od siedziby zamawiającego, czynnego w dni robocze od poniedziałku do piątku lub dostarczy wymagany asortyment, na własny koszt, do siedziby zamawiającego i zapewni możliwość jego zmierzenia, na każde wezwanie zamawiającego, w ciągu 72 godzin od złożenia zamówienia. Czy w opisie przedmiotu zamówienia można wstawić konkretną odległość np. 40 km, w której wykonawca będzie miał punkt wydawania sortów mundurowych, czy ograniczy to konkurencję? A może wolno nam określić takie kryterium oceny ofert: 40 km – 0 pkt, 30 km – 10 pkt, 20 km – 20 pkt, 10 km – 30 pkt, 0 km – 40 pkt?

Ewentualnemu uzupełnieniu podlegają przedmiotowe środki dowodowe, a nie dokumenty stanowiące treści oferty

Oferta może być złożona wyłącznie w terminie składania ofert i – co do zasady – nie podlega po tym terminie zmianom. Wynika to z art. 219 ust. 1 ustawy Pzp. Oferta musi być złożona i skonkretyzowana w terminie składnia ofert, a wszelkie uzupełnienia dokumentów czy też składane przez wykonawcę wyjaśnienia muszą mieścić się w jej granicach i mogą służyć wyłącznie wykazaniu prawidłowości jej treści. Przyjęcie poglądu, że po upływie terminu składania ofert wykonawca może złożyć dokument w postaci kopii karty identyfikującej pojazd, czyli de facto dokument identyfikujący przedmiot oferty, godziłoby w podstawowe zasady udzielania zamówień publicznych i mogłoby prowadzić do manipulacji treścią ofert w zależności od okoliczności ujawnionych po otwarciu ofert, dając wykonawcy nieuprawnioną przewagę nad innymi wykonawcami (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 19 listopada 2024 r., sygn. akt KIO 3996/24).