Czy wykonawca może ograniczyć dalsze podwykonawstwo w umowie podwykonawczej?

Pytanie: Zamawiający zawarł umowę na roboty budowlane (zamówienie klasyczne), w której nie zastrzeżono osobistego obowiązku wykonania kluczowych części zamówienia przez wykonawcę, a jedynie wprowadzono zapisy wynikające z art. 437 ustawy Pzp o obowiązku przedkładania projektu umowy o podwykonawstwo. Dopuszczono tym samym podwykonawstwo i dalsze podwykonawstwo w pełnym zakresie zamówienia. Wykonawca przesłał projekt umowy, w której zamierza powierzyć część zadania podwykonawcy. W projekcie umowy z podwykonawcą wykonawca główny wprowadził zapis: „Podwykonawca nie może zawrzeć umowy o dalsze podwykonawstwo” – tym samym wykonawca względem swojego podwykonawcy ograniczył dalsze podwykonanie. Czy taki zapis jest dopuszczalny, czy zamawiający ma podstawę kwestionować taki zapis jako ograniczający podwykonawstwo (ograniczenia tego dokonuje jednak wykonawca główny, a nie zamawiający)?

Brak załączników merytorycznych w ofercie elektronicznej

Pytanie: Co zrobić z wykonawcą, który składając ofertę poprzez platformę zakupową, wypełnił tylko formularz systemowy, podając nazwę firmy i kwotę, ale nie załączył dokumentów składających się na ofertę, tj.:1) formularza ofertowo-cenowego, 2) oświadczenia dotyczącego braku podstaw wykluczenia z postępowania oraz spełniania warunków udziału w postępowaniu?System odszyfrowując oferty, generuje automatycznie informację z otwarcia ofert, która jest zamieszczana na stronie. Czy w takiej sytuacji należy zrobić korektę informacji z otwarcia ofert i nie uwzględniać takiego wykonawcy, czy też potraktować taką ofertę jako przekazaną w sposób niezgodny z wymaganiami technicznymi oraz organizacyjnymi sporządzania lub przek azywania ofert przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, jakie wskazane zostały w SWZ i należy odrzucić na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp?

Zmiany w rozporządzeniu w sprawie podmiotowych środków dowodowych od 22 września 2023 r.

Nowe regulacje rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych zamawiający i wykonawcy zastosują do procedur wszczętych od 22 września br. Dwa ze zmienionych przepisów dotyczą szczególnych procedur na zamówienia w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa. Dwie kolejne zmiany odnoszą się do informacji z KRK składanych przez podmioty i osoby, które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę poza granicami RP. 

Zaoferowanie modelu sprzętu o parametrach wyższych niż wymagane – co z ofertą?

Pytanie: W postępowaniu w trybie zamówienia podstawowego wykonawca zaproponował smartfon spełniający kryteria zamawiającego, tj. Samsung Galaxy A53. Po terminie składania ofert okazało się, że błędnie został oznaczony model wyższy i droższy, tj. Samsung Galaxy A54. Czy jeśli zaproponowany model Galaxy A53 spełnia warunki, a w formularzu parametrów technicznych wpisano błędny model, to można to uznać za omyłkę pisarską? Chcemy uniknąć unieważnienia postępowania.

Wpis do rejestru zawodowego lub handlowego w przypadku spółki cywilnej

Pytanie: Zamierzamy startować w przetargu nieograniczonym, gdzie zamawiający wymaga, aby wykonawcy prowadzący działalność gospodarczą lub zawodową byli wpisani do jednego z rejestrów zawodowych lub handlowych prowadzonych w kraju, w którym mają siedzibę lub miejsce zamieszkania. Warunek brzmi: „Wykonawca prowadzący działalność gospodarczą lub zawodową składa dokument potwierdzający, że jest wpisany do jednego z rejestrów zawodowych lub handlowych, prowadzonych w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania, w celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu dotyczących zdolności do występowania w obrocie gospodarczym, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed jego złożeniem”. Czy w przypadku gdy jesteśmy spółką cywilną mającą siedzibę w Polsce, posiadającą wpis do CEiDG, takim dokumentem, którego wymaga zamawiający, jest właśnie wpis do tego rejestru?

Szacowanie zamówień jednostek organizacyjnych gminy

Pytanie: Gmina otrzymuje dotację celową od kuratorium na organizację stołówki i miejsc spożywania posiłków. Dotującym jest zatem kuratorium, a gmina dotowanym. Dotowany jest zobowiązany m.in. prowadzić wyodrębnioną księgowość i rozliczyć dotację. Jednak gmina ma te środki przeznaczyć dla swoich dwóch szkół. Czy każdy z wójtów może zrealizować swoje zadania stosownie do ich odrębnych wartości? Mówiąc inaczej: jeden dyrektor szkoły oszacuje wartość swojego zadania i udzieli na nie zamówienia, drugi dyrektor zrobi w ten sam sposób. Mamy wątpliwość, czy wolno nam tak postąpić, ponieważ dotację otrzymała gmina.

Szacowanie dostaw energii elektrycznej na przełomie roku 2023 i 2024

Pytanie: Przygotowuję dokumentację do postępowania na dostawę energii elektrycznej. Umowę podpiszemy od 1 października br., więc pierwsze 3 miesiące będą objęte zamrożoną ceną. Od stycznia najprawdopodobniej tarczy już nie będzie, a jeśli będzie – to może obowiązywać inna wysokość zamrożonej stawki. Oszacowanie na podstawie wydatków z ostatnich 12 miesięcy chyba nie będzie poprawne, ponieważ przez większość miesięcy obowiązywała zamrożona stawka. Cena z oferty wynosiła 2.600 zł za 1 megawatogodzinę i obecnie jest nierealna, gdyż nastąpił duży spadek cen na giełdzie TGE. Czy poprawne będzie, jeśli dla pierwszych 3 miesięcy umowy (październik – grudzień br.) przyjmę zamrożoną stawkę, a na kolejnych 9 miesięcy średnią cenę energii wynikającą z notowań TGE (oczywiście powiększoną o VAT i opłaty dystrybucyjne)? Dostawcy energii odmawiają szacowania wartości zamówienia, twierdząc, że sami nie wiedzą, jaka będzie cena w przyszłym roku.

Remont i rozbiórka – zamawiać razem czy osobno?

Pytanie: Jesteśmy jednostką budżetową. W ramach posiadanych środków chcemy przeprowadzić remont w naszych trzech oddziałach znajdujących się dość blisko siebie. Ich koszt nie przekroczy 75.000 zł brutto. Ponadto otrzymaliśmy informację o odmrożeniu środków inwestycyjnych w wysokości 800.000 zł brutto na rozbiórkę szklarni. Moje pytanie dotyczy szacowania wartości zamówienia. Czy te kwoty się łączą?

Procedura zamówienia ciepła z sieci ciepłowniczej i szacowanie dostawy

Pytanie: Jesteśmy jednostką samorządową. Mamy siedzibę w budynku podłączonym do ciepłowni miejskiej. Faktury za ogrzewanie budynku rocznie przekroczą kwotę 130.000 zł. Ciepłownia przesłała nam projekt umowy na dostawę ciepła na czas nieokreślony. Czy możemy ją podpisać? Czy w tej sytuacji jesteśmy zobowiązani przeprowadzić postępowanie na dostawę ciepła, np. z wolnej ręki?