WYDANIE BIEŻĄCE

Co w praktyce oznacza pełna elektronizacja zamówień publicznych? Przede wszystkim oferty i wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także tzw. wstępne oświadczenia wykonawcy muszą składać w formie elektronicznej z odpowiednim podpisem elektronicznym. Ponad to cała komunikacja między zamawiającym a wykonawcami odbywa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Kiedy weszła w życie pełna cyfryzacja przetargów publicznych? Jak obsługiwać platformę e-Zamówienia w zakresie przygotowania oferty? Między innymi o tym przeczytasz w naszym opracowaniu.

czytaj więcej »

Pod koniec września w systemie eNotices 2 pojawiło się sporo zmian w  interaktywnych formularzach. Od 25 października br. do publikacji ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej należy stosować wyłącznie formularze ustanowione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1780 z 23 września 2019 r. ustanawiającym standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/1986. Aplikacją umożliwiającą zamawiającym przekazywanie ogłoszeń w sposób zgodny z wymogami zawartymi w rozporządzeniu UE jest eNotices2.

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca wniósł o udostępnienie kosztorysu inwestorskiego. Czy Zamawiający jest obowiązany do jego udostępnienia w ramach ustawy Pzp? Zamawiający dokonał dwa dni temu wyboru najkorzystniejszej oferty.

czytaj więcej »

Pytanie: Spółka komunalna (100% udziału gminy) otrzymała wniosek o udzielenie informacji publicznej dotyczący ujawnienia wynagrodzenia wykonawcy. Umowa została zawarta na podstawie regulaminu, a nie na podstawie ustawy Pzp. Zawarto w niej klauzulę poufności dot. tajemnicy przedsiębiorstwa wykonawcy. Wyliczenie jest poprzedzone słowem „w szczególności”. Nie ma w nim wynagrodzenia, ale wykonawca upiera się, że jest to katalog otwarty i nie wolno spółce udostępniać informacji związanej z otrzymywaną przez niego zapłatą. Czy ma rację?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę postępowanie na wykonanie dokumentacji projektowej. Jesteśmy po otwarciu ofert. W stosunku do jednego wykonawcy podejrzewamy rażąco niską cenę, dlatego wysłaliśmy do niego wezwanie do wyjaśnień. Konkurencyjna firma wystąpiła o udostępnienie złożonych wyjaśnień i związanej z nimi dokumentacji. Czy w świetle art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp powinniśmy przesłać im te dokumenty przed wynikiem postępowania? Co składa się na ofertę z załącznikami?

czytaj więcej »

Pytanie: Mam pytanie dotyczące udostępnienia protokołu z postępowania wraz z załącznikami. Wnioskujący powołuje się na art. 74 ust. 1 ustawy Pzp. Czy zamawiający udostępnia oferty w takiej postaci, jak otrzymał? Czy powinnyśmy je jakoś zanonimizować? Czy PESEL na pełnomocnictwie powinien być ukryty? Czy zamawiający może przesłać dokumenty za pomocą platformy, na której prowadzi postępowanie?

czytaj więcej »

Pytanie: Jak interpretować zapis art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp w kontekście wniosku o udostępnienie ofert z postępowania przeprowadzonego i rozstrzygniętego kilka miesięcy temu? Postępowanie zakończono udzieleniem zamówienia w grudniu 2022 roku, a wniosek o udostępnienie ofert wpłynął w marcu 2023 roku. Wnioskodawca powołuje się we wniosku na art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp. Czy należy udostępnić oferty po upływie określonego w ustawie terminu 3 dni od otwarcia ofert?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w umowach na usługi zawartych na okres powyżej 6 miesięcy klauzule waloryzacyjne dotyczące zwiększenia minimalnego wynagrodzenia są wymogiem?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający – szpital zawarł umowę w trybie podstawowym na usługę hotelową dla pacjentów na 12 miesięcy. Zamówienie obejmowało noclegi dla 200 pacjentów realizowane w terminach na bieżąco uzgadnianych w okresie 12 miesięcy od podpisania umowy. Okazało się jednak, że z przyczyn zdrowotnych, niezależnych od stron umowy, nie wszyscy pacjenci mogli skorzystać z rehabilitacji w szpitalu w okresie tych 12 miesięcy i umowa nie została w całości przedmiotowo wykorzystana. Zamawiający chciałby w związku z tym przedłużyć ją o 2 miesiące. Czy taka zmiana jest dopuszczalna w świetle art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca wystąpił do zamawiającego na podstawie art. 436 ust. 4 lit. b ustawy Pzp z wnioskiem o zmianę wynagrodzenia, odwołując się do zmiany w 2024 roku wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej. Wykonawca zgodnie z zapisami umowy zatrudnia na podstawie umowy o pracę osoby z niepełnosprawnością, za które PFRON wypłaca mu comiesięczne dofinansowanie. Czy zwiększając umowne wynagrodzenia do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zamawiający powinien pomniejszyć jego wzrost o koszt wypłacanego wykonawcy dofinansowania?

czytaj więcej »

Pytanie: W trakcie realizacji robót budowlanych (przebudowy drogi powiatowej) wykonawca w związku z koniecznością zachowania ciągłości robót mającej na celu dotrzymanie terminu umownego zakończenia robót zwrócił się z prośbą o wykonanie rozpoznania inżynieryjno-saperskiego na realizowanym zadaniu. Wykonawca podczas prowadzenia robót związanych z budową przepustów pod zjazdami natrafił na niewybuchy znajdujące się w strefie prowadzenia robót ziemnych. W związku z zamiarem przystąpienia do wykonywania robót ziemnych, nawierzchniowych oraz wykończeniowych wykonawca wskazał, że istnieje wysokie prawdopodobieństwo ponownego natrafienia na kolejne niewybuchy występujące w pasie drogowym drogi powiatowej. Czy wobec tego zamawiający powinien zlecić wykonawcy roboty dodatkowe polegające na wykonaniu rozpoznania inżynieryjno-saperskiego placu budowy, ponieważ w trakcie robót ujawniły się okoliczności wpływające na terminowość i bezpieczeństwo robót, nieujęte w dokumentacji technicznej oraz w podkładach geodezyjnych a także nieprzewidziane w chwili zawierania umowy? Przy czym dalsze wykonywanie prac bez rozpoznania inżynieryjno-saperskiego stwarza potencjalne niebezpieczeństwo dla pracowników wykonawcy i osób postronnych. Jednocześnie nadmienię, że w dokumentacji projektowej brak jest zapisów dotyczących działań w przypadku potencjalnego natrafienia na niewybuchy. Sam fakt wystąpienia niewypałów i niewybuchów może wpływać na termin realizacji i zmiana terminu w tym zakresie została przewidziana w umowie (ale tylko w odniesieniu do terminu realizacji, a nie wynagrodzenia). Czy wobec tego zamawiający powinien rozszerzyć zakres umowy o wykonanie rozpoznania inżynieryjno-saperskiego na realizowanym zadaniu? Jeśli tak, to na jakiej podstawie prawnej?

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu ofertę złożył wykonawca, który w grudniu 2022 roku nienależycie wykonał dla zamawiającego umowę o realizację zamówienia publicznego o wartości 100.000 zł. Termin wykonania umowy wynosił 30 dni, a zwłoka wykonawcy wyniosła ponad 57 dni (wynikało to w głównej mierze ze złej organizacji pracy wykonawcy; dwukrotnie wysyłano do niego wezwania do realizacji umowy, grożąc nawet odstąpieniem od niej). Z tytułu nienależytego wykonania ówczesnej umowy wykonawcy naliczono kary umowne, które wyniosły około 10% jego wynagrodzenia i zostały potrącone z faktury. Obecnie w prowadzonym postępowaniu zamawiający przewidział w SWZ fakultatywną podstawę wykluczenia z postępowania, o której mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. Tymcza sem wskazany powyżej wykonawca złożył swoją ofertę na realizację zamówienia publicznego, dołączając do niej oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia. Zachowuje się tak, jakby nic się nie stało; nawet nie wspomniał o ewentualnej procedurze samooczyszczenia. Czy w tej sytuacji zamawiający może od razu wykluczyć wykonawcę, dysponując dokumentacją nienależytego wykonania przez niego umowy sprzed około 1,5 roku, czy też powinien wezwać go do samooczyszczenia?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp wezwał wykonawcę mającego siedzibę za granicą w państwie członkowskim UE, do złożenia informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy Pzp, nie wskazując wprost w wezwaniu, że w przypadku podmiotów zagranicznych zamiast polskiego KRK należy złożyć dokument z odpowiedniego rejestru kraju, w którym wykonawca ma siedzibę. Wezwanie nie zawierało informacji o dokumentach składanych przez wykonawców zagranicznych. Kwestie te były jednak określone w treści OPiW, w rozdziale o podmiotowych środkach dowodowych. W odpowiedzi na wezwanie wykonawca złożył informacje z polskiego KRK dla podmiotu i członków jego zarządu/rady nadzorczej. Czy w świetle powyższego można uznać, że wystosowane przez zamawiającego wezwanie było nieprecyzyjne i wezwać wykonawcę do złożenia KRK dla zagranicznego podmiotu udostępniającego zasoby, tym razem umieszczając w treści wezwania pouczenie o sposobie składania dokumentów przez podmioty z siedzibą  poza granicami RP?

czytaj więcej »

Pytanie: Otrzymaliśmy prośbę o wystawienie referencji. Konsorcjum (dwie firmy) wykonywało dla nas odtworzenie dachu po zerwaniu dachu w roku 2020. Prace wykonywane były na przestrzeni 2020–2021 r. O ile wystawienie referencji dla konsorcjum nie budzi moich wątpliwości, gdyż oferta była złożona przez konsorcjum i umowa była z dwoma podmiotami, o tyle mam wątpliwość co do indywidualnych referencji, bo o takie też prosi jeden z konsorcjantów. Czy w sytuacji konsorcjum można wystawić referencje jednemu z podmiotów? Czy też należy wystawić obydwu konsorcjantom z informacją, że wykonali jako konsorcjum? Moim zdaniem referencje powinny być wystawione dla wykonawcy danego zamówienia, czyli w tym przypadku konsorcjum. Jeżeli wykonawcą było konsorcjum i roboty były wykonywane wspólnie, to referencje powinny być dla wszystkich wykonawców występujących wspólnie (tutaj dla obydwu podmiotów). Miałabym problem przy udzieleniu referencji jednemu konsorcjantowi z uwagi chociażby na fakt, jak podać wartość umowy – nie mamy tu podziału, kto robił jaką część robot budowlanych. Proszę o ewentualne potwierdzenie lub opinię co do wystawienia referencji dla konsorcjum.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy prawidłowe jest następujące działanie zamawiającego: �wzywam wykonawcę do złożenia podmiotowych środków dowodowych w terminie 5 dni,�trzeciego dnia wpływają dokumenty, które po sprawdzeniu wydają się niekompletne,�od razu wzywam do uzupełnienia i wyznaczam nowy termin, nie czekając na upływ 5 dni?Czy może jednak należy odczekać do upływu terminu z pierwotnego wezwania (mimo że dokumenty są niewłaściwe/niekompletne) i dopiero wówczas wezwać do ich uzupełnienia? Czy wykonawca może składać dokumenty na raty, tj. dosyłać w trakcie terminu z wezwania?  

czytaj więcej »

Pytanie: Sanatorium sp. z o.o., prowadząca m.in. działalność rehabilitacyjną oraz świadcząca inne usługi, otrzymała dotację na roboty budowlane ze środków publicznych w wysokości 90% wartości zadania. Dotujący w umowie dotacyjnej zaznaczył, że podmiot przy realizacji przedsięwzięcia jest zobowiązany stosować przepisy Prawa zamówień publicznych, w przypadku gdy udziela zamówień, o których mowa w art. 2 tej ustawy oraz jest zamawiającym, o których mowa w jej art. 4, 5 lub 6. Wartość zamówienia na roboty budowlane nie przekracza progów unijnych. Proszę o informację, czy: 1. Sanatorium sp. z o.o jest zamawiającym, o którym mowa w art. 4, 5 lub 6 ustawy Pzp i musi stosować tę ustawę w tym przypadku? 2. Jeżeli sanatorium nie jest zamawiającym z art. 4, 5 lub 6 ustawy Pzp  i nie musi jej stosować, to czy w celu przejrzystości wydatkowania środków dotacyjnych błędem byłoby stosowanie się do ustawy Pzp, ogłoszenie takiego zamówienia w Biuletynie Zamówień Publicznych i przeprowadzenie całego postępowania w trybie art. 275 pkt 1 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy sprzęt (mikroskop) zakupiony na cele naukowe z art. 11 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp po zakończeniu badań/projektu można wykorzystać komercyjnie, tj. odpłatnie wynająć pomieszczenie z ww. sprzętem podmiotom zewnętrznym?

czytaj więcej »

Pytanie: W marcu 2023 roku udostępniliśmy na swojej stronie BIP „Publiczne zaproszenie do składania ofert na remont bieżni sportowej (zamówienie poniżej 130 tys. netto)”. Otrzymaliśmy 3 oferty i wybraliśmy najtańszą. Niestety przed samym podpisaniem umowy urząd miasta wstrzymał inwestycję i odblokował ją dopiero we wrześniu 2023 roku, gdy wygrana firma nie miała już wolnych miejsc w harmonogramie na rok 2023. Zwróciliśmy się zatem do kolejnego wykonawcy, ale odmówił. Ostatni oferent nie wydawał się rzetelny. Zrezygnowaliśmy całkowicie z realizacji inwestycji w 2023 roku. Nastał rok 2024. Dzwoniliśmy do wykonawcy, który wygrał za pierwszym razem. Dalej jest zainteresowany współpracą, ale musiałby przekalkulować jeszcze raz ofertę, ponieważ minął rok.Czy w br. musimy ponownie umieszczać publiczne zaproszenie do składania ofert i zbierać jeszcze raz oferty? Czy możemy bazować na wygranej w roku poprzednim, a w ramach negocjacji uwzględnić nową kwotę?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w świetle art. 4 ust. 3 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami można zlecać jakiekolwiek remonty w budynku, który nie spełnia przesłanek dostępności, jeżeli roboty nie dotyczą wykonywania prac związanych z dostępnością? Czy też trzeba w pierwszej kolejności dostosować budynek dla potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy usługę notarialną polegającą na sporządzeniu umowy sprzedaży nieruchomości, która jest elementem niezbędnym do nabycia nieruchomości, można wyłączyć z konieczności stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych na mocy art. 11 ust. 1 pkt 6 (który mówi o wyłączeniu jej regulacji do nabycia własności lub innych praw do istniejących budynków lub nieruchomości)?

czytaj więcej »

Pytanie: Mamy podpisane umowy w szkołach na dostawę artykułów biurowych, tonerów i tuszy do drukarek (zapytanie ofertowe) oraz środków czystości (tryb podstawowy wariant I). Potrzeby na te artykuły znacząco wzrosły w związku ze zwiększeniem liczby uczniów o dzieci z Ukrainy. Czy na te dodatkowe zakupy powinny być zawierane nowe umowy? Czy można powołać się na podstawę prawną, która zwalniałaby z zawierania takich umów, a każda faktura traktowana byłaby jak umowa?

czytaj więcej »

Dokumentem potwierdzającym należyte wykonanie zamówienia są referencje. W pewnych sytuacjach dopuszczalne jest złożenie przez wykonawcę oświadczenia własnego. Sprawdź, w jakich okolicznościach jest to możliwe, co powinno znaleźć się w treści oświadczenia i kiedy takie działanie wykonawcy może zostać uznane za prawidłowe.

czytaj więcej »

Przygotowując ofertę, wykonawca zobowiązany jest dostosować się do wymogów zamawiającego postawionych w przetargu. Wycena zakresu prac powinna być przejrzysta, czytelna i umożliwiać późniejsze rozliczenie robót. Przygotowana powinna być na podstawie przedmiaru robót albo w postaci tabeli zryczałtowanych wartości elementów robót.

czytaj więcej »

Prawo zamówień publicznych umożliwia wykonawcy zastąpienie pierwotnie wskazanego podmiotu trzeciego. Możliwe jest samodzielne działanie wykonawcy, bez wezwania zamawiającego. W takiej sytuacji należy liczyć się z konsekwencjami. Nie będzie bowiem dopuszczalne skierowanie do wykonawcy wezwania do uzupełnienia dokumentów w tym zakresie. Wykonawca działa więc niejako na własne ryzyko, w oderwaniu od wątpliwości zamawiającego wyrażanych w wezwaniu.

czytaj więcej »