WYDANIE ONLINE

Program Polski Ład umożliwia części zamawiającym uzyskanie dofinansowania do ściśle określonych w przepisach inwestycji. Aby otrzymać środki, należy dokonać kilku formalności. W artykule streszczamy je w 8 punktach. Warto pamiętać, że dofinansowanie z programu Polski Ład należy wydatkować zgodnie z przepisami ustawy Pzp.

czytaj więcej »

UZP wdrożył część Platformy e-Zamówienia, która obejmuje komponent Sprawozdań Rocznych w ramach modułu Monitorowania i Analiz. Zamawiający za pomocą tej  funkcjonalności w 2022 roku przygotują, złożą i przekażą do prezesa UZP sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych za 2021 rok oraz jego korekty.

czytaj więcej »

Kupujesz, wynajmujesz bądź leasingujesz pojazdy samochodowe? Zamierzasz zamówić usługi transportu, wywozu odpadów, doręczania przesyłek pocztowych bądź paczek? Koniecznie przeczytaj o nowych obowiązkach dla jednostek zamawiających m.in. tego typu usługi i dostawy. Do 31 stycznia 2022 r. należy także m.in. poinformować ministra do spraw transportu o liczbie i kategoriach pojazdów objętych ww. zamówieniami za okres od 2 sierpnia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronach UZP oraz Ministerstwa Infrastruktury pod hasłem „czyste pojazdy a zamówienia publiczne”.

czytaj więcej »

Na podstawie art. 6 ustawy z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw wprowadza się do ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych art. 34a. Wskazuje on na obowiązek prowadzenia rejestru umów, jakie zawierają jednostki sektora finansów publicznych. Czy wobec tego jednostki organizacyjne gminy posiadające status zamawiającego i odrębną księgowość (np. szkoły, biblioteki) będą zobowiązane prowadzić taki rejestr? Czy 1 lipca 2022 r. trzeba będzie wprowadzić do rejestru umowy zawarte od 1 stycznia 2022 r.? Czy w rejestrze trzeba będzie wskazywać jedynie umowy zawarte w formie pisemnej? Czy np. wydatek powyżej 500 zł realizowany na podstawie faktury (a więc umowy ustnej) także będzie podlegać rejestracji? Czy należy tutaj brać pod uwagę kwotę netto czy brutto? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w wyjaśnieniu naszej ekspertki.

czytaj więcej »

Od nowego roku 2022 obowiązują trzy nowe rozporządzenia wydane na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych. Mowa o aktach prawnych dotyczących:1) sprawozdania o udzielonych zamówieniach publicznych,2) metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym,3) szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego.

czytaj więcej »

Już wkrótce z ustawy Pzp zniknie ustęp 2 art. 12. Regulacja mówi o tym, że zamawiający może samodzielnie zdecydować, czy stosować ustawę Pzp do realizowania zamówień dotyczących produkcji lub handlu bronią, amunicją lub materiałami wojennymi, o których mowa w art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Z ustawy Pzp wykreśla się także art. 15.

czytaj więcej »

Pytanie: Powtarzamy w krótkim odstępie czasu postępowanie na ten sam przedmiot zamówienia. Czy można uznać wykonawcy jako skuteczny udział w wizji w postępowaniu pierwszym, które zostało unieważnione?

czytaj więcej »

Pytanie: W przetargu wpłynęły 3 oferty. Zamawiający wybrał pierwszą, ale wykonawca złożył oświadczenie o odmowie podpisania umowy. Zatrzymaliśmy jego wadium i na podstawie art. 263 ustawy Pzp w okresie terminu związania ofertą wybraliśmy ofertę drugiego wykonawcy. Termin związania ofertą wypada na 16 stycznia, termin podpisania umowy z kolei na 20 stycznia. Wykonawca najprawdopodobniej nie podpisze umowy, ale na razie nie złożył żadnego oświadczenia. Czy jeśli 20 stycznia wykonawca odmówi podpisania umowy, to możemy zatrzymać jego wadium?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca złożył odwołanie od zaniechania odtajnienia wyjaśnień dotyczących rażąco niskiej ceny, złożonych przez wybranego wykonawcę. KIO uwzględniła odwołanie i nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty i ujawnienie zastrzeżonych informacji. Zamawiający zawiadomił wykonawcę o unieważnieniu wyboru i poinformował, że niezasadnie utajnione wyjaśnienia zostaną mu udostępnione. Jednocześnie poinformował, że wybrany pierwotnie wykonawca został ponownie wezwany do wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny. Niewątpliwie nowe wyjaśnienia zostaną również utajnione, a tym razem wykonawca dochowa większej staranności w uzasadnieniu. Czy zamawiający był uprawniony do ponownego wezwania do wyjaśnień, które pierwotnie uznał za wystarczające? Kiedy należy wnieść odwołanie od tej czynności? Po powzięciu informacji o ponownym wezwaniu czy po ponownym wyborze oferty?

czytaj więcej »

Pytanie: Co zrobić w przypadku, gdy w postępowaniu w trybie podstawowym bez negocjacji nie wpłynęła żadna oferta? Czy jest obowiązek powiadamiania Prezesa o tym fakcie? Czy przepis dotyczy tylko sytuacji, gdy wpłynęły oferty? Jest też tam odnośnik dotyczący unieważnienia postępowania, czy to dotyczy tego, że jak nie wpłynęły oferty, to postępowanie jest unieważnione i trzeba poinformować Prezesa UZP?

czytaj więcej »

Pytanie: Moje pytanie dotyczy umowy na wykonanie usługi projektu budowlanego w ramach postępowania podstawowego bez negocjacji. Jeżeli zamawiający podpisze umowę na okres 10 miesięcy, dając możliwość jej wydłużenia, i okaże się, że po przedłużeniu terminu jej realizacji przekroczy ona 12 miesięcy, to czy będą miały tu zastosowanie przepisy dot. umów zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy (art. 436 pkt 4, art. 439, art. 443, art. 447 Pzp). Czy art. 443 ust. 2 ustawy Pzp dotyczący płatności częściowych ma zastosowanie także do umów zawieranych na okres krótszy niż 12 miesięcy?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy oferta złożona do postępowania w trybie podstawowym, nie poprzez Formularz do złożenia, zmiany, wycofania ofert lub wniosków (wytyczne z SWZ), a poprzez pismo ogólne (na miniPortalu), której nie można przez to odszyfrować i zapoznać się z jej treścią, stanowi ofertę złożoną w postępowaniu? Czy w związku z tym należy ją odrzucić na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 6? Czy w ogóle nie traktujemy jej jako oferty, gdyż niemożność jej otwarcia oznacza, że tak na dobrą sprawę nie znamy jej zwartości? Dysponujemy potwierdzeniem z miniPortalu, że oferta nie została prawidłowo złożona i miniPortal nie widzi tej oferty, i nie ma żadnej możliwości jej odszyfrowania.

czytaj więcej »

Od 1 stycznia 2022 r. zmienia się średni kurs euro do przeliczania wartości koncesji oraz tzw. próg unijny dla umów koncesyjnych. Nowy próg wynosi 5.382.000 euro. W przeliczeniu na złotówki będzie to kwota 23.969.275 zł. Kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości umów koncesji, ustalony na podstawie kwoty określonej w komunikacie Komisji Europejskiej w sprawie równowartości progów, wynosi 4,4536.

czytaj więcej »

Pytanie: W przypadku kiedy zamawiający nie żąda złożenia JEDZ, to jakich dokumentów musi żądać zamawiający od wykonawcy na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia (KRK, odpisu z KRS, oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej)?

czytaj więcej »

Pytanie: Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na roboty prowadzone jest w trybie podstawowym (art. 275 pkt 1). Wykonawca, którego oferta została najwyżej oceniona, nie wykazał, że spełnia warunki udziału. Dlatego wezwano do złożenia podmiotowych środków dowodowych wykonawcę, którego oferta otrzymała kolejną najwyższą ocenę. Jednocześnie, ze względu na upływający termin związania ofertą, zamawiający wystąpił do wykonawców o wydłużenie tego terminu. Wezwany wykonawca szybko przesłał podmiotowe środki dowodowe, które potwierdziły spełnienie warunków oraz brak podstaw do wykluczenia, stąd udało się dokonać wyboru jako najkorzystniejszej jego oferty jeszcze w pierwotnym terminie związania ofertą. Na wezwanie do wydłużenia terminu związania ofertą „pozytywnie” odpowiedział tylko jeden wykonawca (jeszcze przed wyborem oferty najkorzystniejszej), który wyraził zgodę na wydłużenie terminu związania oraz przedłużył wadium. Po upływie pierwotnego terminu związania ofertą wykonawca, którego ofertę wybrano (wykonawca nie wydłużył terminu związania, bo nie było takiej konieczności), niestety odmówił podpisania umowy. Czy patrząc na ranking ofert bez powtarzania badania i oceny ofert, wybieramy kolejną ofertę, którą jest akurat oferta wykonawcy, który jako jedyny wydłużył termin związania? Czy jeszcze raz badamy oferty, odrzucamy wszystkie oprócz tej jednej ze względu na niewydłużenie terminu związania ofertą i tę jedyną ofertę wybieramy? Czy w przypadku powtarzania badania i oceny ofertę wykonawcy, który odmówił podpisania umowy, traktujemy tak samo jak pozostałe, tzn. jako odrzuconą na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 12?

czytaj więcej »

Pytanie: Przedmiot zamówienia na robotę budowlaną opisany został za pomocą dokumentacji projektowej, która zawiera znaki towarowe, nazwy producentów. Projektant załączył tabelę równoważności. Na stronie wraz z dokumentacją przetargową zamieszczona zostanie dokumentacja projektowa oraz tabela równoważności. Czy zgodnie z nową ustawą zamawiający musi żądać przedmiotowych środków dowodowych w tym zakresie wraz z ofertą, czy może odstąpić od weryfikacji równoważności?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy postępowanie na budowę kanalizacji sanitarnej (tryb podstawowy bez negocjacji). W warunkach udziału zamawiający wymagał: „Wykonawca powinien wykazać, że w okresie ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonał należycie zgodnie z przepisami prawa budowlanego i należycie ukończył: - co najmniej jedną robotę budowlaną, o charakterze i złożoności porównywalnej z przedmiotem zamówienia, polegającej na budowie kanalizacji sanitarnej lub deszczowej o wartości nie mniejszej niż 300.000,00 zł netto”. Na potwierdzenie spełnienia warunku Wykonawca przedstawił zobowiązanie podmiotu trzeciego do udostępnienia zasobów i referencje podmiotu trzeciego. W zobowiązaniu podmiot trzeci wskazał, że zakres prac podmiotu udostępniającego będzie obejmował 10% wszystkich robót. Czy takie wskazanie w sposób procentowy, ogólnikowy jest do przyjęcia? Czy podmiot nie powinien w sposób bardziej rzeczowy wykazać poziomu zaangażowania? Czy wykazanie (w zobowiązaniu) poziomu zaangażowania podmiotu trzeciego, który udostępnia w całości doświadczenie, na poziomie 10% wszystkich prac jest spełnieniem przez wykonawcę warunku udziału w postępowaniu?

czytaj więcej »

Przepisy zarówno ustawy Prawo zamówień publicznych, jak i dyrektywy 2014/24/UE przewidują, że wykonawcy mają prawo utajnić niektóre informacje przekazywane w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Ograniczenie dostępu do informacji ma charakter wyjątkowy. Stanowi odstępstwo od zasady jawności postępowania i nie może być nadużywane.

czytaj więcej »

W nowym Prawie zamówień publicznych podjęto działania zmierzające do likwidacji dysproporcji pomiędzy stronami umowy o zamówienie publiczne. Dominująca pozycja podmiotu zamawiającego była bowiem często nadużywana. Narzucano wzorce godzące w zasadę równowagi stron. W celu ochrony interesów wykonawców ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie katalogu niedozwolonych klauzul, które nie powinny znaleźć się w projektowanych postanowieniach umowy. Sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę.

czytaj więcej »

Celem procedury konkursowej jest uzyskanie koncepcji, pomysłu, idei, wizji lub założeń określonego przedsięwzięcia, w sposób zgodny z oczekiwaniami organizatora konkursu. Ustawodawca przewiduje również możliwość urzeczywistnienia wybranej w konkursie idei poprzez udzielenie zamówienia jej autorowi bez konieczności stosowania procedur konkurencyjnych. Tym samym, w przypadku gdy zamawiający ma pomysł na realizację przedsięwzięcia, niemniej nie dysponuje odpowiednią, spójną i satysfakcjonującą koncepcją jego realizacji, powinien rozważyć przeprowadzenie konkursu.

czytaj więcej »

UZP wdrożył część Platformy e-Zamówienia, która obejmuje komponent Sprawozdań Rocznych w ramach modułu Monitorowania i Analiz. Zamawiający za pomocą tej  funkcjonalności w 2022 roku przygotują, złożą i przekażą do prezesa UZP sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych za 2021 rok oraz jego korekty.

czytaj więcej »