WYDANIE ONLINE

Zamawiający są odpowiedzialni za powierzone im środki, z tego względu bardzo ważne jest zapewnienie, aby wydatkowane one były w sposób celowy i oszczędny, jednocześnie tak aby spełnić zadania i cele jakie przyświecają potrzebom zamawiających a samą realizację zadań nałożonych na zamawiających cechować ma rzetelność i profesjonalizm. Z tego względu ważne jest, aby czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wykonywały osoby, które dają rękojmie poszanowania zasad ustawowych w tym równego traktowania wykonawców i zabezpieczenia uczciwej konkurencji.

czytaj więcej »

W sytuacji gdy konsorcjanci powołują się na uprawnienia, doświadczenie, kwalifikacje lub wykształcenie danego członka konsorcjum, liczy się rola, jaką ten członek grupy odegra przy realizacji zamówienia. Wymagane zdolności powinien posiadać ten konsorcjant, który w ramach wewnętrznego podziału zadań zrealizuje część zamówienia, z którą wiąże się obowiązek posiadania konkretnych uprawnień, doświadczenia, kwalifikacji lub wykształcenia. W celu potwierdzenia spełnienia tych warunków wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mają obowiązek złożyć z ofertą odpowiednie oświadczenie, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp. Musi z niego wynikać, które roboty budowlane, dostawy lub usługi wykonają poszczególni konsorcjanci. O charakterze tego oświadczenia oraz zasadach jego składania czytamy w opinii prawnej Urzędu Zamówień Publicznych „Oświadczenie, o którym mowa w art. 117 ust. 4 ustawy Pzp jako podmiotowy środek dowodowy”.

czytaj więcej »

Istotą aukcji elektronicznej jest bieżące informowanie wykonawców o pozycji złożonej oferty, otrzymanej punktacji, a także o punktacji najkorzystniejszej oferty. Bieżące informowanie oznacza, że aktualne informacje powinny być dostępne każdemu wykonawcy w czasie rzeczywistym, po każdym złożonym postąpieniu. Mając powyższe na uwadze, Izba stwierdziła, że podczas aukcji przeprowadzonej przez zamawiającego 2 stycznia 2020 r. nie została zapewniona możliwość bieżącego uzyskiwania przez odwołującego informacji o pozycji jego oferty, otrzymanej punktacji, a także o punktacji najkorzystniejszej oferty. Naruszyło to art. 91c ust. 3 ustawy Pzp i w konsekwencji art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Jesteśmy zamawiającym udzielającym zamówień na podstawie Regulaminu udzielania zamówień sektorowych, do których nie mają zastosowania przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych. Czy w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach w pkt 1.2) zaznaczam pkt 3 – Podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy (podmiot prawa publicznego), oraz pkt 5 zamawiający udzielający zamówień sektorowych? Którą tabelę wypełniam w sprawozdaniu: pkt II zamówienia klasyczne, czy pkt III sektorowe? Wartość zawieranych umów wynosiła 1.200.00,00 zł na usługi i 184.000,00 na dostawy.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Zapytanie ofertowe wygrywa osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Podpisujemy z nią umowę zlecenie. Księgowość by wypłacić wynagrodzenie, robi to przez listę płac. Spotkałam się kiedyś z taką opinią, że takich kosztów nie powinniśmy uwzględniać w sprawozdaniu z zamówień publicznych, bo są to wynagrodzenia. Czy taka osoba jest zatrudniona, czy udzielamy jej zamówienia (które w sprawozdaniu powinno się znaleźć)?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy jeżeli oferta została złożona w następujący sposób: wszystkie dokumenty zostały spakowane do pliku .zip (dokumenty napisane w Wordzie) i cały plik został podpisany profilem zaufanym, to czy możemy uznać taką ofertę? Jak wypakowałam te dokumenty, to mam po prostu dokumenty w Wordzie, ale jak weryfikuję plik .zip, w którym były te dokumenty, to na profilu zaufanym weryfikuje mi pozytywnie. W SWZ mam napisany sposób złożenia oferty z miniportal tzn. że jeżeli na ofertę składa się kilka dokumentów, to należy stworzyć folder .zip, do którego przeniesie się wszystkie podpisane dokumenty. Tutaj mam sytuację, że wprawdzie podpisano dokumenty, ale nie każdy z osobna, lecz cały plik.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Jak należy oszacować zamówienia, jeżeli zamawiający planuje udzielić zamówienia w częściach, z których każda stanowić będzie przedmiot odrębnego postępowania. Chodzi o sytuację, gdzie zamawiający najpierw chce przeprowadzić postępowanie dotyczące sporządzenia projektu budowlanego (część I), a następnie na jego podstawie udzielić zamówienia na roboty budowlane dotyczące wykonania zaprojektowanej budowli (część II). Dodam, że nie chodzi o zadanie typu zaprojektuj i wybuduj. Czy w takiej sytuacji należy ustalić łączną wartość zamówienia – poszczególnych części zamówienia, tj. części I i części II, czy też odrębną wartość dla każdej z tych części?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Czy w trybie podstawowym art. 275 pkt 1 ustawy Pzp, określając przesłankę wykluczenia z art. 108 oraz 109, muszę wzywać wykonawcę do złożenia oświadczenia o braku przynależności do grupy kapitałowej? Jeżeli wzywam, to na jakiej podstawie, w jakiej formie i w jakim terminie?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Beneficjent na etapie tworzenia zapytania ofertowego nie przewidział wszystkich zależności i całego zakresu realizacji, który planuje zlecić wykonawcy. Okazało się, że nie może dostarczyć materiałów dla wykonawcy, które uznał na etapie zapytania, że zostaną dostarczone. Jest to możliwe jedynie po stronie wykonawcy prac, który posiada odpowiednie uprawnienia umożliwiające zarządzanie tymi komponentami wraz z ich utylizacją. W toku weryfikacji i planowania dostaw okazało się, że nie może być zamawiającym dla komponentów ze względu na złożony i kosztowny proces certyfikacji, który musi spełnić. Czy po podpisaniu umowy można jeszcze zmienić i uzupełnić zapytanie ofertowe?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Prowadzę przetarg nieograniczony na dostawy współfinansowane ze środków UE. Ogłoszenie o zamówieniu zamieszczono w BZP oraz w siedzibie zamawiającego w miejscu publicznie dostępnym 28 czerwca 2018 r. Na stronie internetowej zamawiającego zamieszczono siwz z załącznikami. Nie opublikowano tam natomiast ogłoszenia o zamówieniu, a jedynie wskazano, że ogłoszenie znajduje się w BZP pod określonym numerem (nie był to aktywny link). Czy wskazane naruszenie jest podstawą korekty bądź pomniejszenia stosownie do rozporządzenia z 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający zamierza udzielić zamówienia na korzystanie z oprogramowania dostępnego w chmurze poprzez jego subskrypcję. Czy na gruncie ustawy Pzp subskrypcja oprogramowania, korzystanie z oprogramowania w chmurze powinny być klasyfikowane jako dostawa, czy też usługa? Zamawiający ma również wątpliwość co do doboru odpowiedniej metody szacowania tego zamówienia. Dostęp do tego oprogramowania (możliwość korzystania) jest wykupowany na kolejny już rok. Czy w związku z faktem, iż zamówienie to jest powtarzane (choć zasadność jego udzielania jest rokrocznie analizowana), powinno zostać oszacowane zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy Pzp? Czy w związku z tym subskrypcję oprogramowania zamawianą na kolejny rok należy traktować jako dostawę/usługę powtarzającą się, podlegającą wznowieniu? Czy licencję należałoby traktować tak samo?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Przy zawarciu umowy przed wybuchem epidemii COVID-19 wykonawca wniósł zabezpieczenie należytego wykonania umowy w wysokości 10% ceny oferty. Termin realizacji umowy minął w listopadzie 2021 roku. W październiku 2020 roku zawarto z wykonawcą aneks przedłużający okres realizacji umowy. W listopadzie z kolei wykonawca zwrócił się do zamawiającego z wnioskiem o obniżenie wniesionego zabezpieczenia do 5%. Uzasadniał to koniecznością dostosowania zapisu umownego o zabezpieczeniu do treści aktualnie obowiązującego art. 15vb ust. 5 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Wskazał również, że zawarcie aneksu miało miejsce po wejściu w życie art. 15vb ust. 5 ustawy o COVID-19 i że jego wniosek jest uzasadniony, gdyż należy dostosować  umowę do aktualnego stanu prawnego. Czy taka zmiana zabezpieczenia należytego wykonania umowy jest dopuszczalna? Czy pomimo obowiązujących wtedy przepisów nie stanowiłaby ona niedopuszczalnej istotnej zmiany umowy? Czy nie naruszałaby zasad równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji?

czytaj więcej »

Niskie ceny to często występujące zjawisko na rynku zamówień publicznych. Taka cena zaczyna być problematyczna, gdy znacząco odbiega od innych ofert. Jest to jeden z elementów, które obligują do jej wyjaśnienia. Czy jeżeli nie zachodzą bezpośrednio przesłanki wynikające z regulacji ustawy Pzp, które wprost obligują do weryfikacji wysokości ceny, zamawiający powinien rozpocząć taką procedurę? A jeżeli tak, to co powinno wzbudzić jego wątpliwości? Sprawdź, jakie stanowisko zaprezentowała w tym zakresie Krajowa Izba Odwoławcza. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 4 marca 2021 r., sygn. akt KIO 426/21

czytaj więcej »

Przeprowadzając postępowanie o zamówienie publiczne, zamawiający powinien wybrać ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie. Dlatego zasadniczo główne kryterium powinny stanowić jakość i cena. Zamawiający, z wyjątkami przewidzianymi ustawą, może stosować także inne kryteria w celu uzyskania oferty optymalnie odpowiadającej jego uzasadnionym potrzebom. Zamawiający zobowiązany jest jeszcze przed zebraniem ofert określić kryteria oceny ofert, jakie będzie stosował w postępowaniu. Kryteria te muszą zostać wskazane w sposób jednoznaczny i zrozumiały. Podkreślenia wymaga, że kryteria oceny ofert muszą odnosić się do przedmiotu zamówienia. Nie mogą dotyczyć wykonawców, w tym ich wiarygodności ekonomicznej, technicznej czy finansowej. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 15 lutego 2021 r., sygn. akt KIO 5/21

czytaj więcej »

Zamawiający uprawniony jest do żądania wydłużenia terminu związania ofertą. W sytuacji gdy żądane było wadium, przedłużenie to możliwe jest z jednoczesnym przedłużeniem terminu ważności wadium. Właściwa interpretacja tego zagadnienia jest niezbędna. Stanowisko KIO wydane w poprzednim stanie prawnym pozostaje aktualne w procedurach prowadzonych w oparciu o nową ustawę Pzp. Sprawdź, jak powinieneś postępować, aby nie powtarzać błędów innych zamawiających. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 11 lipca 2019 r., sygn. akt KIO 1206/19

czytaj więcej »

Przedmiot zamówienia jest najistotniejszym elementem przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Jego prawidłowe przygotowanie jest niezbędne do właściwego oszacowania wartości zamówienia, co następczo wpływa na wybór trybu postępowania i odpowiedniej procedury, tj. procedury pełnej, uproszczonej bądź zastrzeżonej. Przedmiot zamówienia powinien być opisany w sposób jednoznaczny, za pomocą szczegółowych i zrozumiałych określeń dla danego rodzaju zamówienia. Co istotne treść opisu nie może kolidować z zasadami uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. Zamawiający mają obowiązek opisania przedmiotu zamówienia za pomocą odpowiednich i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na wykonanie przedmiotu zamówienia, tak aby wyeliminować lub chociażby zminimalizować możliwość powstania sprzeczności w interpretacji sporządzonego opisu. W głównej mierze to na podstawie opisu przedmiotu zamówienia wykonawcy przygotowują swoje oferty oraz dokonują obliczenia ceny za wykonanie zamówienia.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Czy zamawiający w przetargu na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy może postawić warunek dotyczący wykonania przez wykonawcę usługi polegającej na odbiorze, transporcie i zagospodarowaniu odpadów komunalnych o łącznej masie 600 Mg, jeśli ilość odebranych odpadów w 2017 roku wynosiła 560 Mg? Czy wymaganie wykonania usługi łącznie z zagospodarowaniem odpadów, które to zagospodarowanie polega jedynie na przekazaniu ich do odzysku do regionalnej instalacji, nie powoduje ograniczenia konkurencji?

czytaj więcej »

W dniu 18 kwietnia 2019 r. weszły w życie przepisy ustawy z 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz. U. poz. 2191). W związku ze zmianami zamawiający mają obowiązek odbierania faktur elektronicznych za pośrednictwem platformy elektronicznego fakturowania, jeżeli wykonawca wysłał ustrukturyzowaną fakturę za pośrednictwem tej platformy.

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie: Zamawiający unieważnił postępowanie, ponieważ cena najkorzystniejszej oferty przekracza budżet zamawiającego. Postępowanie jest prowadzone powyżej progu unijnego. Czy na taką czynność wykonawcy przysługuje odwołanie, czy zamawiający może przed upływem 10 dni ogłosić kolejne postępowanie?

czytaj więcej »