WYDANIE ONLINE

Zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy Pzp. Wybór tego wykonawcy poprzedza wiele czynności dokonywanych przez zamawiającego. Od momentu otwarcia ofert zamawiający realizuje swoje obowiązki ustawowe i ocenia skuteczność realizacji obowiązków nałożonych na wykonawców. Zamawiający musi podjąć wiele decyzji i ocenić prawidłowość dokumentów oraz oświadczeń składanych przez wykonawców, między innymi pod kątem ich aktualności. Aktualność to pojęcie bardzo istotne z punktu widzenia ustawy Pzp, a prawidłowa ocena zamawiającego ma w tym aspekcie wpływ zarówno na losy postępowania, jak i w konsekwencji na jego wynik. Z tego względu bardzo ważne jest, aby prawidłowo zrozumieć i oceniać aktualność.

czytaj więcej »

Pytanie: Chcemy ogłosić postępowanie na roboty budowlane powyżej progu unijnego. Szacunek – kosztorys inwestorski ma około 8 miesięcy. Czy możemy zlecić inspektorom poszczególnych branż nadzoru inwestorskiego aktualizację kosztorysów w formie tabeli elementów rozliczeniowych/tabeli elementów scalonych? Czy takie tabele wraz z kosztorysem inwestorskim mogą być uznane za właściwe i zgodne z art. 33 ust. 1 ustawy Pzp? Wynagrodzenie za „aktualizację” kosztorysów przez biuro projektowe jest znaczącym kosztem, którego nikt nie przewidział.

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca, powołując się na zagrożenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2, złożył ofertę elektronicznie poprzez wysłanie jej na adres e-mail wskazany jako kontakt z zamawiającym. Zamawiający wskazał, że oferta musi być złożona w formie pisemnej pod rygorem nieważności i podał dokładne informacje, jak wykonawca powinien to zrobić. Czy ten fakt należy odnotować w protokole dotyczącym tego postępowania, że taka oferta wpłynęła? Czy nie wpłynie to negatywnie na całe postępowanie?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający przewiduje w postępowaniu przetargowym (poniżej środków unijnych) wprowadzić drugie kryterium oceny ofert – wydłużenie okresu rękojmi powyżej 3 lat. Czy w umowie możemy mieć zapisy, że wykonawca usunie wszelkie wady i usterki stwierdzone w trakcie wykonywania robót i po ich zakończeniu w okresie gwarancji i rękojmi? Czy zabezpieczenie należytego wykonania umowy dotyczy zgodnie z zapisem art. 151 ust. 2 ustawy Pzp wyłącznie rękojmi za wady? Co z usterkami, które wynikły w okresie rękojmi? Czy w projekcie umowy możemy przewidzieć, że wady i usterki mogą wystąpić w okresie gwarancji, a w okresie rękojmi wyłącznie wady?

czytaj więcej »

Pytanie: Gmina ma zakupić laptopy dla uczniów i nauczycieli w celu realizacji zdalnej nauki. Czy możemy przeprowadzić to postępowanie bez stosowania przepisów ustawy Pzp? Właściwie nie wejdziemy w przetarg, lecz być może ze względu na szacunkową wartość zamówienia wejdziemy w kwotę 50.000 zł i wówczas konieczne jest zamieszczenie ogłoszenia w bazie konkurencyjności. Czy to prawda, że artykuł 6 ustawy o COVID-19 może znaleźć zastosowanie również do zamówień dostaw sprzętu IT, czy usług z zakresu IT? Niezbędna jest jednak analiza, czy planowane zamówienie na sprzęt IT lub usługę IT wypełnia przesłanki określone w ww. przepisie. W opinii UZP art. 6 ustawy o COVID-19 może być także zastosowany do zamówień publicznych, których przedmiotem jest wyposażenie stanowiska pracy (np. zakup laptopów, telefonów) do pracy zdalnej czy dostosowanie infrastruktury informatycznej zamawiającego w celu wprowadzenia i wykonywania pracy zdalnej. Dodam, że laptopy kupujemy dla szkoły naszej jednostki organizacyjnej i uczniów. Jednocześnie jest u nas ZUW, tzn. obsługujemy zamówienia zarówno z gminy, jak i szkoły.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy przy dostawach, jeżeli wykonawca deklaruje, że wykona na indywidualne zamówienie opisany przez zamawiającego, zawierający określone parametry produkt, zamawiający może żądać karty katalogowej czy innego dokumentu (opisu) przyszłego produktu od wykonawcy, sporządzonej i poświadczonej przez tego producenta? Potwierdzenie ma zawierać, że producent wykona na indywidualne zamówienie ten produkt, który u niego zamówi wykonawca przetargu.

czytaj więcej »

Pytanie: Mamy ogłoszony przetarg na roboty budowlane poniżej progów unijnych w formie tradycyjnej, gdzie wymagamy wadium. Ze względu na pandemię daliśmy dłuższy termin składania ofert, kwota wadium to 13.000 zł. Wpłynęło pytanie do SIWZ o następującej treści: „Czy poręczenie wadium z uwagi na obecną sytuację panującej epidemii może być wystawione jako dokument elektroniczny?”. Ze względu na to, że nie dopuszczamy ofert elektronicznych, nie chcemy na to wyrazić zgody. Za pomocą jakiego narzędzia dopuścić teraz samo złożenie wadium – elektronicznie? Samo złożenie w formie e-mail nie jest możliwe?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający zamierza zlecić usługi polegające na uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych. Czy wartość opłat administracyjnych (np. koszty uzyskania decyzji, wypisy z rejestru gruntów, koszty map ewidencyjnych) powinna być włączona do szacowania wartości zamówienia? Czynności wykonawcy związane z przygotowaniem i uzyskaniem decyzji wyceniono na 50.000 zł. Koszt opłat administracyjnych wynosi 500.000 zł. Ponadto czy umowa powinna przedmiotowo obejmować oba powyższe zakresy i będą one stanowiły wynagrodzenie wykonawcy? Czy umowa powinna być skonstruowana tak, że czynności wykonawcy to przedmiot umowy, a koszty opłat administracyjnych będzie ponosił bezpośrednio zamawiający do właściwych organów i nie stanowi to wartości ani przedmiotu umowy?

czytaj więcej »

Pytanie: W 2019 roku przeprowadziliśmy dwa postępowania na usługi społeczne finansowane ze środków Unii Europejskiej oraz zawarliśmy dwie umowy z tym samym wykonawcą. W kwietniu 2020 roku otrzymaliśmy od wykonawcy informację, że Pani jest w ciąży i od stycznia 2020 roku przebywa na zwolnieniu lekarskim. Problem dotyczy dwóch umów. Umowa nr 1 obejmowała następujące prace: przeprowadzenie szkolenia informacyjno-instruktażowego dla nauczycieli chemii w ramach projektu Zdolni z Pomorza. Umowa ta nie została w ogóle zrealizowana, gdyż termin wykonania zawartych w niej działań przypadał na okres marzec – maj 2020 roku. Czy w tej sytuacji można ją anulować? Umowa nr 2 obejmowała sprawdzenie zadań konkursowych z chemii z dwóch etapów konkursu (powiatowego i wojewódzkiego). Zrealizowana została przez wykonawcę tylko część umowy – sprawdzono pierwszy etap (drugi zaplanowany był na maj – czerwiec 2020 roku). W związku z tym, że nie może wywiązać się z dalszych zobowiązań wynikających z podpisanej umowy nr 2, mamy problem z realizacją działań. W naszym zapytaniu ofertowym oraz umowie z wykonawcą nie przewidywaliśmy rozdzielności poszczególnych etapów działań. Czy takie zamówienie można unieważnić w części niezrealizowanej? Czy można dokonać wyliczenia etapów realizacji umowy i zapłacić za zrealizowaną pracę? Czy można ogłosić nowe zamówienie na usługi społeczne w celu wyłonienia nowego wykonawcy, który zrealizuje pozostałe działania? Proszę również o odpowiedź na pytania: Jak odstąpić od takich umów? Jaka jest podstawa prawna odstąpienia od umowy? Jaka obowiązuje procedura postępowania w takim przypadku?

czytaj więcej »

Pytanie: W przetargu unijnym wymagaliśmy, aby wykonawca dla potwierdzenia umiejętności wykonania analiz dostarczył ksero/skan publikacji dotyczącej wyników analiz itp. Otrzymaliśmy skan kilku stron takiej publikacji z ogólnodostępnego czasopisma. Czy wykonawca powinien podpisać elektronicznie taki dokument, skoro go załączył? Czy jeśli jest to artykuł w ogólnodostępnym czasopiśmie, to nie ma obowiązku składania podpisu elektronicznego?

czytaj więcej »

Tylko świadomy podział zamówienia na części, dokonany przez zamawiającego z zamiarem uniknięcia stosowania przepisów ustawy Pzp, stanowi naruszenie ustawowego zakazu. Przy ocenie, czy doszło do zakazanego podziału zamówienia na części, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności sprawy takie, jak przewidywalność udzielenia zamówienia, jego rodzaj, właściwość świadczeń, jakie mają być treścią umowy, oraz inne elementy charakterystyczne dla przedmiotu zamówienia.Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z 20 listopada 2019 r., sygn. akt I SA/Op 341/19

czytaj więcej »

Zgodnie z generalnymi zasadami zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców zamawiający jest zobowiązany do zwrócenia się z żądaniem udzielenia wyjaśnień zawsze, gdy zaoferowana przez wykonawcę cena, koszt lub ich istotne części składowe wydają się rażąco niskie bądź budzą wątpliwości co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia. Przepis art. 90 ust. 1 ustawy Pzp stanowi obowiązek, nie uprawnienie instytucji zamawiającej, do wszczęcia postępowania wyjaśniającego w przypadku prawdopodobieństwa wystąpienia rażąco niskiej ceny.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 13 marca 2020 r., sygn. akt KIO 433/20

czytaj więcej »

Zamówienia publiczne ze względu na swój powszechny i państwowy charakter powinny mieć na względzie nie tylko interes instytucji zamawiającej, ale także dobro obywateli. Zamawiający, realizując procedury zamówień publicznych, powinni działać z poszanowaniem zasad społecznych i dbać o dobro ogółu społeczeństwa. Wprowadzenie do zamówień publicznych tzw. aspektów społecznych może oznaczać dla uczestników postępowania różnego rodzaju korzyści ważne z punktu widzenia społecznego. Zamówienia kładące nacisk na wspomniane aspekty zwane są także społecznymi zamówieniami publicznymi.

czytaj więcej »

Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. w ramach współpracy UZP z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej opracowała „Analizę inwestycji budowlanej pod kątem możliwości ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko”. Jest to praktyczny poradnik dla zamawiających, którzy planują postępowanie na budowę nowego obiektu lub realizację istotnych prac modernizacyjnych w już istniejącym budynku.

czytaj więcej »

Zamawiający jest zobowiązany otworzyć wszystkie oferty bezpośrednio po upływie terminu ich składania, w dniu, w którym upływa ten termin. Nie ma prawa stosować w tej mierze własnych wytycznych i szczególnych procedur, które byłyby niezgodne z art. 86 ust. 2 ustawy Pzp. Nie wolno mu wobec tego zastosować kwarantanny dla ofert i postanowić, że nie zostaną otwarte od razu po upływie terminu ich składania. UZP wyraził takie stanowisko w publikacji pt. „Dopuszczalność odroczenia momentu otwarcia ofert w stanie epidemii”, która ukazała się w najnowszym Informatorze UZP nr 1/2020.

czytaj więcej »

Ustawa z 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 – tzw. tarcza antykryzysowa 4.0 – została opublikowana w Dzienniku Ustaw (Dz.U. poz. 1086).

czytaj więcej »

W ankiecie zamawiający i wykonawcy zostali zapytani m.in. o staż pracy w zamówieniach publicznych, preferowane formy wsparcia, oczekiwany zakres tematyczny działań edukacyjnych czy udział w szkoleniach i studiach podyplomowych. W badaniu udział wzięło 825 osób. Ankietę dla zamawiających wypełniły 763 osoby, a dla wykonawców 62.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający może zgodzić się w trakcie realizacji umowy na zmniejszenie zabezpieczenia należytego wykonania umowy? Nie było to przewidziane w pierwotnych warunkach umowy. Wykonawca w piśmie powołuje się na epidemię i utratę płynności finansowej w związku z zaistniałą sytuacją ekonomiczną polskich przedsiębiorstw. Zmniejszenie zabezpieczenia należytego wykonania umowy pozwoli odzyskać wykonawcy część wpłaconej kaucji firmie ubezpieczeniowej, od której wykonawca uzyskał zabezpieczenie w formie gwarancji ubezpieczeniowej.

czytaj więcej »

Pytanie: Przedmiotem zamówienia jest dostawa i montaż platformy dźwigowej, zamówienie poniżej 30.000 euro. Projektant użył w opisie przedmiotu zamówienia parametry (wielkość, szerokość, udźwig itd.) platformy dźwigowej, przy czym użył nazwy własnej. W zapytaniu ofertowym wpłynęło 6 ofert, z czego 4 wykonawców dołączyło wykaz urządzenia równoważnego (innego, niżeli wynika to z nazwy własnej użytej w projekcie). W związku z tym, aby zbadać, czy platforma dźwigowa odpowiada parametrami technicznymi, wystąpiłem z pismem do projektanta o ocenę, czy równoważne platformy dźwigowe odpowiadają parametrom przedstawionym w projekcie. W odpowiedzi od projektanta otrzymałem informację, iż najkorzystniejsza oferta odpowiada parametrami z projektu, natomiast w stosunku do pozostałych 3 ofert projektant nie jest w stanie tego stwierdzić. Jak teraz postąpić, jeżeli chodzi o te pozostałe 3 oferty równoważne?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający w SIWZ zawarł zapis dotyczący wadium o następującej treści: „Wadium wnoszone w formie gwarancji winno zawierać w swej treści nieodwołalne i bezwarunkowe zobowiązanie się do zapłaty kwoty wadium na pierwsze żądanie, bez konieczności dołączania jakichkolwiek dokumentów na wypadek gdyby Wykonawca: 1) W odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 i 3a ustawy Pzp, z przyczyn leżących po jego stronie, nie złożył dokumentów lub oświadczeń potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1 ustawy Pzp, pełnomocnictw lub nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, co spowodowało brak możliwości wybrania oferty złożonej przez Wykonawcę jako najkorzystniejszej; 2) Odmówił podpisania umowy na warunkach określonych w ofercie; 3) Nie wniósł wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy; 4) Zawarcie umowy stało się niemożliwe z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy. Przedkładana gwarancja musi wskazywać, jakiego postępowania dotyczy, określić wykonawcę, beneficjenta gwarancji oraz gwaranta, kwotę gwarancji i termin jej ważności. W przypadku gdy oferta zostanie złożona przez podmioty wspólnie ubiegające się o udzielenie zamówienia, w treści dokumentu powinna znaleźć się informacja identyfikująca podmioty, których dotyczy. Brak którejkolwiek z wymaganych adnotacji w treści dokumentu wadialnego będzie skutkować odrzuceniem oferty”. Pierwszy wykonawca złożył gwarancję, która zawiera zapis: „W celu weryfikacji, czy podpisy złożone na Państwa żądaniu wypłaty kwoty, zawierającym zawiadomienie, że kwota wadium jest Beneficjentowi należna w związku z zaistnieniem co najmniej jednego z warunków zatrzymania wadium określonego w ustawie PZP, należą do osób uprawnionych do reprezentacji Beneficjenta, do żądania wypłaty wadium Beneficjent zobowiązany jest załączyć kserokopię bankowej karty wzorów podpisów, jeżeli podpisy na nim złożone nie należą do osób uprawnionych do reprezentacji do żądania zapłaty, zostanie dołączone także pełnomocnictwo dla osoby/osób podpisującej//-cych żądanie zapłaty w imieniu Beneficjenta”. Czy wniesione wadium zawiera w swej treści nieodwołalne i bezwarunkowe zobowiązanie się do zapłaty kwoty wadium na pierwsze żądanie? Bank żąda przedłożenia kopii bankowej karty wzorów podpisów w celu weryfikacji zgodności podpisów osób upoważnionych. Czy zamawiający powinien odrzucić ofertę ze względu na niezgodność z zapisami SIWZ, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 7b ustawy Pzp?

czytaj więcej »