Kiedy i jak kierownik zamawiającego ma prawo powierzyć czynności przetargowe pracownikom?

Pytanie: Zamawiającym w procedurach przetargowych jest powiat, kierownikiem zamawiającego – 2 członków zarządu (przeważnie starosta i wicestarosta). Członków zarządu jest 5.  Kierownik zamawiającego chce powierzyć wykonywanie w postępowaniu wszystkich zastrzeżonych dla niego czynności swoim pracownikom. Czy ci mogą się na to nie zgodzić? Czy pracodawca może na podstawie nieprzyjęcia takiego zakresu obowiązków wypowiedzieć umowę o pracę? Czy takie powierzenie może być w ogóle wpisane do zakresu obowiązków pracownika? Czy powinno ono nastąpić jednorazowo, czy raczej dotyczyć osobno każdego przetargu? Czy osobą, której powierza się takie czynności, nie powinien być członek zarządu?

Jak zadbać o właściwe zapisy umowy podwykonawczej, aby zapewnić sobie dobrą współpracę?

Pytanie: Wykonawca składał ofertę w przetargu na budowę budynków mieszkalnych. Jednym z warunków udziału w postępowaniu było dysponowanie osobą do kierowania badaniami archeologicznymi. Wykonawca polegał na potencjale podmiotu trzeciego, który zgodnie z przepisami miał wykonywać w tym zakresie zamówienie. Wykonawca wygrał postępowanie i zawarto z nim umowę. Po jej podpisaniu wykonawca długo zwlekał z zawarciem kontraktu z podmiotem trzecim, na którego potencjale polegał. Finalnie zawarł umowę o podwykonawstwo z innym archeologiem (za dużo niższą cenę) bez wiedzy i zgody pierwszego podmiotu. Co może zrobić archeolog, na potencjale którego polegał wykonawca, z którym finalnie nie została zawarta umowa o podwykonawstwo? Czy przysługują mu jakieś roszczenia o odszkodowanie?

Jak uregulować współpracę między liderem i partnerami przy realizacji projektu współfinansowanego z UE?

Pytanie: Realizujemy projekt partnerski (miasto jest liderem projektu, powiat i gmina – partnerami) współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Miasto jako lider projektu oraz beneficjent, który zawarł umowę o jego dofinansowanie, chce przeprowadzić postępowania oraz zawrzeć umowy w naszym imieniu i na naszą rzecz. Na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych partnerzy udzielą miastu stosownego upoważnienia do przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia. Czy po udzieleniu upoważnienia powinniśmy podpisać trójstronne porozumienie w sprawie wspólnego przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia? Czy może każdy z partnerów powinien osobno zawrzeć takie porozumienie z miastem, z uwagi na to że dla każdego z nich będą prowadzone odrębne postępowania w sprawie udzielania zamówień?

Czy zamawiający może zmienić warunki płatności z jednorazowej na częściowe faktury?

Pytanie: Po 2 nieudanych przetargach (brak ofert) zamawiający zaprosił do  negocjacji z wolnej ręki wykonawcę. W projekcie umowy pierwotnym (taki projekt umowy był w  przetargach)  była płatność jedna fv, natomiast wykonawca proponuje płatności  częściowe po wykonaniu etapu zadania zgodnie z harmonogramem, który  przedstawi. Czy zamawiający może dokonać takiej zmiany?

Czy zamawiający może wymagać wpisu danego rodzaju działalności wykonawcy do CEiDG lub KRS?

Pytanie: Czy wykonawca składający ofertę w postępowaniu na określony zakres prac powinien mieć zgłoszoną działalność w odpowiednim rejestrze działalności gospodarczej (np. w zakresie robót drogowych, transportu lub usług sanitarnych)? Co w przypadku, gdy przedsiębiorca nie zgłosił działalności związanej z zakresem postępowania do odpowiedniego rejestru?                                                          

Czy właściwie realizujesz obowiązki informacyjne w postępowaniu?

Pytanie: Proszę o interpretację art. 92 ust. 1 ustawy Pzp. Których wykonawców zamawiający musi poinformować o wyborze najkorzystniejszej oferty? Czy tylko tych, którzy złożyli oferty w danym postępowaniu, czy również wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia?

Czy wykonawca może zmienić zdanie i wycofać ofertę?

Pytanie: Wykonawca w przetargu złożył oświadczenie, w którym poinformował, że błędnie zaniżył  w kosztorysie ceny jednostkowe oraz zaznaczył w formularzu ofertowym inny niż zamierzał, termin realizacji zamówienia. Poinformował też o niemożliwości wykonania zamówienia za podaną w ofercie cenę i w określonym terminie. Czy ofertę należy odrzucić z uwagi na błąd w obliczeniu ceny?

Czy nierzetelna realizacja zamówienia naraża wykonawcę na wykluczenie z kolejnych procedur zamawiającego?

Pytanie: Zamawiający wypowiedział nam umowę z naszej winy. Trwa inwentaryzacja budowy i wzajemne rozliczenia. Zostaną nam naliczone kary umowne. Czy będziemy automatycznie wykluczeni z każdego kolejnego postępowania? Czy ma tutaj znaczenie, że zapłacimy karę umowną i naprawimy szkodę zamawiającemu?

Czy konkurent ma prawo sprawdzić, czy dostarczasz zamawiającemu to, czego wymagał w specyfikacji?

Pytanie: W przetargu nieograniczonym, w którym nasza oferta nie została wybrana jako najkorzystniejsza, podpisano umowę i dostawa została zrealizowana przez konkurencyjną firmę. Chcielibyśmy sprawdzić jej zgodność z żądaniami zamawiającego. W formularzach cenowych nie było wymogu w zakresie informacji dotyczących modelu i producenta zaoferowanych przyrządów. Czy mamy prawo zweryfikować prawidłowość dostawy? Jakich formalności należy dopełnić, aby skutecznie to zrobić?