Zasady zlecania zamówień na odbiór i zagospodarowanie odpadów własnej spółce komunalnej

Pytanie: Wielobranżowa spółka komunalna (której właścicielem w 100% jest gmina) zajmuje się: wytwarzaniem i zaopatrywaniem w ciepło, wydobyciem oraz dystrybucją wody, odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków, zbieraniem i zagospodarowaniem odpadów. Działalność dotyczącą zbierania i zagospodarowania odpadów realizuje na podstawie umowy z gminą. Gmina udziela jej zamówień w trybie przetargu nieograniczonego. Spółka wykonuje zamówienie w zakresie zagospodarowania odpadów poprzez przekazywanie ich do instalacji komunalnej (wcześniej Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych RIPOK). Umowa z RIPOK została podpisana na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Pzp (z uwagi na fakt, że usługa może być świadczona przez jednego wykonawcę z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów).Zgodnie z art. 20 ust. 8 ustawy o odpadach (przed zmianami): „Zakazuje się przywozu na obszar regionu gospodarki odpadami komunalnymi odpadów, o których mowa w ust. 7 (zmieszane odpady komunalne, pozostałości z sortowania odpadów komunalnych, odpadów zielonych) wytworzonych poza obszarem tego regionu”.Z uwagi na powyższe spółka mogła przekazywać odpady wyłącznie od instalacji w regionie zagospodarowania odpadów określonym przez Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami. W przedmiotowym rejonie znajdował się tylko jeden RIPOK, więc była spełniona przesłanka z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Pzp. Ustawa z 19 lipca 2019 r. (Dz.U. poz. 1579) o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw w art. 6 ust. 5 uchyla ust. 7−11 w art. 20 ustawy o odpadach. Zatem nie ma już obowiązku przekazywania opadów do instalacji w danym rejonie gospodarki opadami. Jednak zgodnie art. 20 ust. 2 tej ustawy odpady, które nie mogą być przetworzone w miejscu ich powstawania, przekazuje się, uwzględniając hierarchię sposobów postępowania z opadami (…) do najbliżej położonych miejsc, w których mogą być przetworzone. Dotychczasowa instalacja, do której są przekazywane odpady, jest położona najbliżej względem miejsca powstawania odpadów. Czy spółka jest zobowiązana do udzielenia zamówienia na zagospodarowanie odpadów w trybie przetargowym, czy może udzielić zamówienia z wolnej ręki?

Zamawiający może wymagać ubezpieczenia kontratku przed jego zawarciem

Pytanie: W siwz zanjduje się zapis, że przed zawarciem umowy wykonawca przedstawi polisę OC z opłaconą składką do 4 grudnia 2019 r. Polisa nie była wymagana z ofertą, bo nie badano w potępowaniu zdolności ekonomicznej kandydatów (w związku z czym w siwz brak zapisu o tym, że wykonawca miał mieć ważną polisę OC na etapie składania ofert). Wykonawca wygrał postępowanie i zorientował się, że nie ma aktualnej polisy tzn. przedłuży ją napewno przed podpisaniem umowy. Do dnia ważności polisy wszystkie składki były opłacane. Czy jeśli przedstawimy ważną polisę z datą przedłużenia jej ważności po 4 grudnia 2019 r., to zamawiający może nie podpisać z nami umowy? CZy wymóg żądania polisy jest uzasadniony?

Referencje nie mogą wskazywać, że prace były wykonane nieterminowo

Pytanie: Wykonawca był zobowiązany wykazać, że posiada doświadczenie w wykonaniu projektu budowlanego oraz robót budowlanych. Po wezwaniu z art. 26 ust. 1 ustawy Pzp na potwierdzenie należytego wykonania usług oraz robót wykonawca złożył dwa protokoły odbioru. W jednym z nich jest informacja, że usługę wykonał z dużym opóźnieniem, w drugim zaś występują zapisy, że w wykonanej robocie budowlanej są usterki, które jest zobowiązany usunąć do wyznaczonej daty (w pozostałym zakresie protokoły są bez uwag, usługa i robota zostały odebrane przez inwestora). Zamawiający wezwał wykonawcę zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp do wyjaśnienia opóźnienia w wykonaniu usługi oraz dostarczenia dokumentu potwierdzającego, że wykonawca usunął usterki w robocie budowlanej. Wykonawca w odniesieniu do usług dostarczył wyjaśnienia zgodnie z wezwaniem. Z kolei w odniesieniu do robót budowlanych zamiast dowodu usunięcia usterek złożył lakoniczne wyjaśnienia. Wskazał tam m.in. że usterki w robocie budowlanej nie miają wpływu na należytość wykonania. Co w tej sytuacji powinien zrobić zamawiający?

Przetarg na zagospodarowanie odpadów – w jaki sposób wskazać w ofercie instalację komunalną od ich odbioru?

Pytanie: Pytanie dotyczy przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Zamawiający wymagał, aby wykonawcy wskazali w ofercie instalację komunalną, do której będą przekazywane zmieszane odpady. Obowiązek ten wynika z art. 6d pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W przetargu złożono dwie oferty. Pierwszy wykonawca wskazał, że odpady będzie przekazywał do instalacji RiPOK wpisanej do Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami. Drugi wymienił trzy konkretne instalacje komunalne. W obydwu przypadkach mamy wątpliwości, czy tak można. Czy intencją ustawodawcy nie było to, aby wykonawcy wskazywali jedną konkretną instalację komunalną, do której będą przekazywać zmieszane odpady komunalne? Jeżeli oferta zawiera błąd, jakie powinny być dalsze kroki?

Konsekwencje udostępnienia siwz przed publikacją ogłoszenia o zamówieniu

Co do zasady siwz nie powinna zostać ujawniona przed datą upublicznienia ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zabieg ten ma na celu wyrównanie szans wykonawców zagranicznych i krajowych. Analizą tej kwestii zajęła się Krajowa Izba Odwoławcza, rozpatrując zastrzeżenia zgłoszone od wyniku kontroli uprzedniej prowadzonej przez Prezesa UZP. Sprawdź, jakie skutki może mieć tego rodzaju naruszenie. Uchwała KIO z 3 grudnia 2019 r., sygn. akt KIO/KU 72/19

Jak potraktować wadliwe wezwanie zamawiającego do wykonania czynności w procedurze?

Pytanie: Pytanie Dostaliśmy wczoraj wezwanie do złożenia oświadczeń i dokumentów w związku z postępowaniem, w którym bierzemy udział. Niestety wezwanie nie jest zgodne z siwz i ustawą ponieważ: wyznaczono termin 4 i ¼ dnia, a jest to postępowanie powyżej progów unijnych, w siwz jest informacja o terminie nie krótszym niż 10 dni; wymaga się złożenia papierowych dokumentów w siedzibie zamawiającego. W siwz jest mowa o dokumentach elektronicznych lub elektronicznych kopiach i przesłaniu ich mailem; wymaga się złożenia dokumentów, które są wymienione w rozdziale dotyczącym formalności, jakie powinny być dopełnione po wyborze oferty najkorzystniejszej. Jak postąpić z takim wezwaniem? Wymagane dokumenty na potwierdzenie spełnienia warunków i braku podstaw wykluczenia moglibyśmy złożyć w terminie. Z tymi drugimi – dedykowanymi do zawarcia umowy będziemy mieć problem, bo ich lista jest naprawdę długa. Co możemy zrobić na tym etapie postępowania?