Źródło finansowania zamówień nie ma znaczenia przy szacowaniu ich wartości
Pytanie: Z planu zamówień publicznych na roboty budowlane na rok 2015 nie zostały jeszcze zrealizowane wszystkie pozycje (remont dźwigu-windy, modernizacja magazynu w odrębnej od siedziby zamawiającego lokalizacji). Ich łączna wartość przekracza kwotę 30.000 euro. Dodatkowo planujemy jeszcze inne nieprzewidziane wcześniej zamówienie - remont tarasu za kwotę ok. 80.000 zł. W chwili obecnej wynikła możliwość (dostaliśmy pieniądze) i jest potrzeba udzielenia zamówienia uzupełniającego do robót budowlanych zrealizowanych w poprzednim roku (remont trzech kolejnych pokoi). Wartość tych robót wynosi niecałe 120.000 zł. Czy możemy to zamówienie, z uwagi na wartość poniżej 30.000 euro, przeprowadzić w procedurze wewnętrznej bez stosowania przepisów ustawy Pzp? Proszę o szczegółową wskazówkę,jak postąpić w takiej sytuacji.
Zamawiający zawsze może żądać wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny
Teza Ustawa Pzp wskazuje, że jeśli cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień na temat rażąco niskiej ceny. Przy czym nie oznacza to, że poniżej tego progu organizator przetargu nie ma możliwości dokonania samodzielnej analizy ofert. Wręcz jest to pożądane, szczególnie jeśli cena oferty jest znacząco niska w stosunku do kontrofert.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 sierpnia 2015 r., sygn. akt KIO 1781/15
W postępowaniu publicznym na dostawę energii elektrycznej można zastosować tylko kryterium ceny
Pytanie: Czy przy zakupie energii elektrycznej w przetargu nieograniczonym można dać tylko kryterium cena ze względu na ogólną dostępność przedmiotu zamówienia i ustalone standardy jakościowe? Jak powinien wyglądać zapis w załączniku do protokołu mówiący o tym, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone w całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia (proszę o wzorcowy zapis)? Czy został wprowadzony nowy wzór protokołu z postępowania?
Udzielenie ochrony ubezpieczeniowej powinno nastąpić na rzecz wszystkich wykonawców wchodzących w skład konsorcjum
Teza W przypadku objęcia gwarancją ubezpieczeniową tylko jednego z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia gwarant będzie miał możliwość uchylenia się od zapłaty sumy gwarancyjnej, w sytuacji gdy przyczyny uzasadniające zatrzymanie wadium zaistnieją po stronie drugiego z wykonawców. W takiej sytuacji oferta wspólna nie jest prawidłowo zabezpieczona wadium.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 17 września 2015 r., sygn. akt KIO 1936/15
Polisa OC nie musi zawierać kodu działalności, jakim posługuje się zamawiający w danym postępowaniu
Teza Nie można kwestionować polisy tylko z tego względu, że w jej treści nie użyto określenia działalności identycznego z określeniem, którym posługuje się zamawiający w danym postępowaniu, lub określeń użytych w PKD. Brak użycia takiego określenia lub podania wprost kodu działalności w treści polisy nie dyskwalifikuje polisy jako dokumentu, który potwierdza spełnianie warunku udziału w danym postępowaniu. Zauważyć należy, że polisa musi dotyczyć działalności jedynie związanej z przedmiotem zamówienia.Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 7 października 2015 r., sygn. akt KIO 2084/15
Podejrzenie o wystąpieniu rażąco niskiej ceny wymaga wszczęcia procedury wyjaśniającej
Pytanie: Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy Pzp zamawiający zobligowany jest do zwrócenia się o udzielenie wyjaśnień zawsze w sytuacji, gdy: cena oferty wydaje się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzi wątpliwości zamawiającego, co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. Jak należy interpretować zapis drugi tj. cena oferty jest niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. W danym postępowaniu cena jednej z ofert nie jest niższa o 30% od wartości zamówienia, ale jest niższa o więcej niż 30% od średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. Ceny tych ofert wydają się być bardzo wysokie przekraczają nawet dwukrotnie wartość zamówienia. Czy zamawiający musi przeprowadzić procedurę wyjaśniającą pomimo, że wie, że cena tej oferty nie jest rażąco niska? Czy ten przepis jest automatyczny?
Okres standstill zależy od wartości zamówienia oraz formy przesłania informacji o wyborze najkorzystniejszej oferty
Pytanie: Czy muszę odczekać X dni od zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, aż zawrę umowę z wykonawcą? Sprawa dotyczy przetargu ograniczonego, wartość szacowana zamówienia to ok 156.000 zł.
Niekiedy praktykowane jest zawarcie umowy zlecenia lub umowy o dzieło między zamawiającym a wykonawcą
Pytanie: Czy w przypadku, gdy zapraszamy gości, wykładowców czy inne osoby możemy płacić za transport, posiłek, nocleg, możemy w takiej sytuacji zawrzeć umowę z biurem podróży? Czy być może należy to w inny sposób rozliczyć w ramach umowy?
Informacje o tym, kto ponosi koszty zwrotu próbek powinien być wskazany w siwz
Pytanie: Na jakiej zasadzie zamawiający może zwrócić wykonawcom próbki, których żądał w postępowaniu? Stanowiły one element oferty. Na ich podstawie zostało ocenione kryterium jakości. Czy próbki mogą zostać zwrócone także wykonawcy, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą? Jaki ślad w dokumentacji powinien pozostać z wydania złożonych w postępowaniu próbek? Czy jeżeli zamawiający w siwz zapisał: "Dostawa próbek odbywa się na koszt Wykonawcy" to również koszty zwrotu leżą po stronie wykonawcy?