Zmiana umowy w sprawie zamówienia publicznego jest możliwa, jeśli zastrzeżono takie uprawnienie w siwz

Wprowadzanie zmian do kontraktów dotyczących zamówień publicznych stwarza często ich stronom wiele trudności. Prawo zamówień publicznych wprowadza bowiem w tym zakresie specyficzne wymogi. Podstawowym warunkiem umożliwiającym skuteczne dokonywanie zmian jest odpowiednia redakcja ogłoszenia o zamówieniu i siwz.

Zakup artykułów spożywczych na bieżące potrzeby zamawiającego to dostawy powtarzające się okresowo

Pytanie: Mamy w planie w paragrafie 4220 na zakup żywności ogólnie kwotę przekraczającą 30.000 euro, ale robimy podział na: mięso kwota powyżej 30.000 euro osobny przetarg, warzywa kwota powyżej 30.000 euro osobny przetarg, artykuły spożywcze kwota powyżej 30.000 euro osobny przetarg, mrożonki poza ustawą Pzp - zapytanie ofertowe (do 30.000 euro), nabiał zapytanie ofertowe (do 30.0000 euro), przyprawy wolny zakup (mała kwota 5.000 zł/rok - robimy bez żadnego postępowania), pieczywo wolny zakup (mała kwota 2.000 zł/rok). Czy taki podział jest zgodny z ustawą Pzp? Naszym zdaniem tak, bo to osobne grupy produktów i nie trzeba ich łączyć (choć są jednostki, które robią jeden przetarg na części w trybie Pzp i jeżeli w jakiejś części nie ma ofert, to dopiero robią tą część gdzie nie było ofert jako zapytanie ofertowe lub wolny zakup poza Pzp). Chcę się także upewnić, czy jeżeli w jednym przetargu nieograniczonym na którąś część nie wpłynie oferta, to trzeba ją ponawiać  w formie tego samego przetargu tylko zrobionego na tą część gdzie nie było oferty (i ewentualnie za drugim razem jeśli nie wpłynie oferta to realizować poza ustawą Pzp jako zapytanie ofertowe lub w zależności od kwoty jako całkowicie wolny zakup)? Czy można już od razu po pierwszym przetargu kiedy nie ma ofert zrobić tą część poza ustawą Pzp zgodnie z wewnętrznym regulaminem tj. jako np. zapytanie ofertowe? Czy jeżeli kupujemy w ramach BHP wodę dla pracowników w pewnych okresach w roku (lato), a w przetargu na art. spożywcze też jest woda mineralna, to trzeba łączyć ten asortyment i wodę dla pracowników szacować łącznie z tą wymienioną w art. spożywczych i przeprowadzać oba zakupy w formie przetargu czy nie?

Wybór oferty najkorzystniejszej w postępowaniu o zamówienie publiczne powinien nastąpić w terminie związania ofertą

Pytanie: Wybrany w przetargu nieograniczonym wykonawca trzy razy nie stawił się na podpisanie umowy i nie wniósł również wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Zamawiający uznał więc, że wykonawca uchyla się od podpisania umowy. Na podstawie art. 94 ust. 3 ustawy Pzp zamawiający może wybrać ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert bez przeprowadzania ich ponownego badania i oceny. Jednak trzykrotne wzywanie wykonawcy do podpisania umowy przeciągnęło się w czasie i upłynął termin związania ofertą. Zamawiający nie zwrócił się do wykonawców o jego przedłużenie, gdyż nie spodziewał się takiej postawy ze strony wybranego wykonawcy. Czy zamawiający może w tej sytuacji skorzystać z art. 94 ust. 3 ustawy Pzp i wybrać ofertę najkorzystniejszą z pozostałych ofert (po terminie związania ofertą) i zawrzeć umowę z kolejnym wykonawcą? Nie było wymagane wniesienie wadium.

W ogłoszeniu o zamówieniu należy wypełnić wszystkie rubryki

Pytanie: Piszę ogłoszenie o zamówieniu - Przetarg ograniczony o wartości szacunkowej zamówienia poniżej 207.000 euro. Rozumiem, że ogłoszenie umieszczę na tablicy w zakładzie, na stronie internetowej jednostki, jak również w Biuletynie Zamówień Publicznych. Obawy mam co do treści ogłoszenia. Postępuję zgodnie z art. 48 pkt. 2 ustawy Pzp, który zawiera 15 ppkt-ów, co do treści ogłoszenia. Jest napisane, że ogłoszenie ma zawierać "CO NAJMNIEJ": (...). Zatem czy jeżeli Zamawiający nie zamierza zamieszczać SIWZu na stronie internetowej to taką informację ma napisać w ogłoszeniu? Brzmiało by to np. tak: "adres strony internetowej (...): Zamawiający nie przewiduje zamieszczenia SIWZu na stronie internetowej". Podobna sytuacja występuje odnośnie ppkt-u 13-15. Czy muszę te kwestie ujmować w ogłoszeniu choćby tylko po dwukropku było słowo "NIE" ?

Umowa o zamówienie publiczne dotyczy nabycia przez zamawiającego określonych usług, dostaw lub robót budowlanych, a nie ich sprzedaż

Pytanie: Czy ustawa pzp ma zastosowanie tylko do nabywania dostaw, usług i robót budowlanych, czy także do sprzedaży majątku zamawiającego np. samochód o wartości powyżej 30.000 euro? Wątpliwości wzbudza definicja "zamówień publicznych" w art. 2 pkt. 13 ustawy Pzp.

Termin płatności podwykonawcom może być krótszy niż 30 dni

Pytanie: Czy w umowie w sprawie zamówienia publicznego można zobowiązać wykonawcę, aby w umowie o podwykonawstwo ustalił termin zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy nie dłuższy niż np. 14 dni? Czy nie będzie to sprzeczne z przepisem art. 143b ust. 2 ustawy Pzp, który stanowi że termin ten nie może być dłuższy niż 30 dni? W umowach, które trwają tylko kilka tygodni zamawiający może być narażony na roszczenia podwykonawcy o zapłatę swojego wynagrodzenia w sytuacji, gdy wykonawca dostanie od zamawiającego zapłatę ale nie zapłaci należności podwykonawcy, bo w chwili otrzymywania wynagrodzenia od zamawiającego płatność dla podwykonawcy nie była jeszcze wymagalna?

Postępowanie o zamówienie publiczne wymaga wyboru wykonawcy na podstawie ustawy Pzp

Pytanie: Zamawiający będący podmiotem sektora finansów publicznych zamierza złożyć ofertę w postępowaniu o zamówienie publiczne. Zamówienie częściowo chce zlecić podwykonawcy. Czy wybór podwykonawcy powinien być poprzedzony procedurą przetargową z ustawy Pzp. W przypadku wygrania przetargu można zawrzeć umowę z podwykonawcą w trybie z wolnej ręki, gdy jego wynagrodzenie przekracza 30.000 euro? Jak postępować w takich sytuacjach?

Nie wszystkie zamówienia można zaplanować z góry na cały okres budżetowy

Pytanie: W naszej jednostce planuje się zamówienia w danym roku budżetowym (w terminie do 30 września) na kolejny rok. Wszystkie działy wpisują swoje wydatki w podziale na poszczególne grupy wydatków (m.in. żywność, dostawa AGD, dostawa art. biurowych itd. dostawy, usługi i rob bud - zgodnie z planem finansowym na kolejny rok (prognozowanym, bo realne środki przychodzą ok luty marzec w danym roku). Na podstawie tych cząstkowych planów pracownik ds. zamówień publicznych sumuje wydatki tego samego rodzaju i przeznaczenia i ustala tryb w jakim wydatek ma być realizowany (do 15.000 zł brutto-wolny zakup; do 30.000 euro - zapytanie ofertowe, powyżej tej kwoty przetarg). W skali roku zachodzą zmiany w tym planie i nagle okazuje się że z tych samych środków budżetowych planuje się zakupić jakieś art spożywcze np. na jakąś imprezę dla seniorów, których nie ma w specyfikacji np. kawa, soki itp. (zakup w trybie przetargu, kwota 200.000 złotych) i co zrobić w takim wypadku? Potraktować jako zakup nieplanowany i wprowadzić osobno w planie zamówień i oszacować poza tym wcześniejszym wydatkiem, który był zaplanowany i zrealizowany w trybie PN, tj. 100zł oszacowane osobno da wolny zakup poza Pzp i zapytaniem ofertowym u nas. Tylko jak taka sytuacja będzie się powielać w trakcie roku to może okazać się że łącznie poza procedurami zrealizowano większą sumę bo ktoś jej nie zaplanował od początku? Nadmienię że zakup będzie realizowany z tych samych środków budżetowych co pozostałe zakupy (nie z nowych-bo gdyby z nowych to można by było potraktować to jako osobny wydatek nieplanowany i szacować osobno, prawda?) Tylko nikt wcześniej nie pomyślał i nie dał tych zakupów do przetargu do specyfikacji. Czy potraktować to jako zakup tożsamy i nawet jeśli to kwota wydatku rzędu 100 zł to przeprowadzić kolejne postępowanie w trybie przetargu, bo to wcześniejsze już było w trybie przetargu? Jak wtedy oszacować wartość zamówienia - wartość całkowita suma tego przetargu początkowego + zakupy teraźniejsze tj. 200tys zł + 100zł a wartość zamówienia realizowanego to będzie 100zł? Tylko czy nie wprowadzi to w błąd wykonawców którzy będą się ubiegali o zamówienie że ono jest w trybie przetargu a wartość 100 zł? Kiedy należy takie zakupy łączyć a kiedy dzielić i traktować osobno-jeżeli w trakcie roku wynikają zmiany w planach?