Zamawiający może żądać przedłożenia certyfikatów zamawianych urządzeń

Pytanie: Problem: Czy kupując materiały eksploatacyjne do urządzeń np. biurowych, wolno nam żądać dostarczenia jedynie oryginalnych produktów?

Zamawiający może wyznaczać dodatkowe kryteria oceny ofert

Działanie zamawiającego, który za pomocą dodatkowych kryteriów przyznaje punktacje za każde zrealizowane zamówienie i zmierza do zakwalifikowania do dalszego etapu negocjacji z ogłoszeniem jedynie pięciu wykonawców, stanowi obiektywny i niedyskryminacyjny sposób wyłonienia podmiotów, gwarantujących należytą realizację zamówienia. Zachowanie takie znajduje oparcie w przepisach Pzp i nie stanowi naruszenia art. 57 ust. 3 ustawy Pzp.

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy warto zwrócić dopiero po prawidłowej realizacji całej umowy

Pytanie: Problem: W wyniku postępowania przetargowego podpisano z wykonawcą umowę mieszaną na dostawę, usługę i robotę budowlaną. Przedmiot zamówienia obejmuje budowę nowego budynku, w którym będą zamontowane urządzenia. Moja wątpliwość dotyczy kwestii związanych z zabezpieczeniem należytego wykonania umowy. W którym momencie należy je zwrócić – czy wówczas gdy zakończy się rękojmia na dostawę instalacji czy z chwilą zakończenia okresu rękojmi na wybudowany budynek? Zamówienie zostało już udzielone, a w tej chwili trwa etap projektowania.

Wykonawca może zaoferować kilka marek w ramach jednego asortymentu

Pytanie: Pytanie: Czy zamawiający może umożliwić wykonawcom, aby w formularzu cenowym wpisywali kilka różnych nazw tego samego rodzaju asortymentu (np. środka czystości, materiału biurowego itd.)? Oferent proponuje taką samą cenę za każdy z nich, a zamawiającemu nie zależy na tym, aby cała dostawa była zrealizowana wyłącznie przez tę samą wcześniej wskazaną markę danego produktu. Przykładowo dla zamawiającego nie ma znaczenia, czy dostarczony papier do drukarek wyprodukowała firma X czy Y. Ważne, aby spełniał parametry wskazane w siwz. Wykonawca z kolei realizując kilkunastomiesięczny kontrakt, będzie mógł dostarczać taki produkt, którym na chwilę obecną dysponuje.

Wykluczenie może nastąpić tylko w sytuacji, gdy nie zostanie wykazane spełnienie warunku

Artykuł 24 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp nie łączy konieczności wykluczenia wykonawcy z postępowania z niezłożeniem przez niego dokumentu wymaganego na potwierdzenie warunku, lecz z niewykazaniem warunku udziału w postępowaniu. A zatem wykluczenie może nastąpić tylko w sytuacji, gdyby nie został wykazany któryś z elementów opisanego przez zamawiającego warunku.

Wydłużenie terminu realizacji prac jest istotną zmianą kontraktu

Pytanie: Problem: Zamawiający podpisał aneks do umowy z wykonawcą, w którym przedłużył termin wykonania robót o 2 miesiące z powodu złych warunków atmosferycznych. Częste i ulewne opady deszczu oraz wysoka temperatura uniemożliwiły prawidłową realizację robót tynkarskich. Wykonane tynki zewnętrzne pękały, a podczas malowania powstawały zacieki na elewacji. Zadanie było objęte dofinansowaniem ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Urząd marszałkowski zakwestionował decyzje zamawiającego w tym zakresie i stwierdził naruszenie art. 7 w zw. z art. 144 ust. 1 ustawy Pzp. Zastosowano wobec nas karę w postaci obniżenia dofinansowania o 25%. Co możemy zrobić, aby obronić swoje stanowisko i nie stracić pieniędzy? W treści ogłoszenia o zamówieniu, siwz i umowy nie przewidziano możliwości zmiany kontraktu.

W przypadku oferty wykonawcy zagranicznego niepłacącego VAT, zamawiający musi doliczyć go do ceny netto

Pytanie: Problem: Czy formularzu oferty można zawrzeć zapis: „Oferujemy wykonanie przedmiotu zamówienia w zakresie objętym siwz za: cenę brutto (łącznie z VAT)*: ………………………… PLN (lub inna waluta: …………………… (słownie: …………………….. ). *W przypadku, gdy ofertę składa wykonawca zagraniczny, który na podstawie odrębnych przepisów nie jest zobowiązany do uiszczenia VAT w Polsce, należy wpisać cenę netto. Przy ocenie takiej oferty zastosowanie będzie miał zapis wskazany w części ... pkt ... siwz wynikający z art. 91 ust. 3a ustawy Pzp”?Kwestią wątpliwą jest sformułowanie, że wykonawca zagraniczny ma wpisać cenę netto. Czy będzie to dla niego jasne, że chodzi o cenę netto z punktu widzenia polskiego zamawiającego?

To zamawiający decyduje o formie porozumiewania się z wykonawcami

Pytanie: Problem: Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy Pzp oświadczenia, wnioski, zawiadomienia oraz informacje zamawiający i wykonawcy przekazują sobie, zgodnie z wyborem zamawiającego, pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną. W siwz dopuściliśmy formę porozumiewania się emailem i faksem. Czy jeżeli wykonawca prześle nam w ten sposób informacje, to musi je dodatkowo potwierdzać na piśmie? A jeśli złoży niepodpisane (lub podpisane przez niewłaściwą osobę) wyjaśnienia, to należy wezwać go do uzupełnienia pełnomocnictwa? Czy wykonawca uzupełniając dokumenty np. z ZUS, musi je przesłać pocztą czy może skorzystać z faksu?

To wykonawca musi wykazać, że ma prawo utajnić określone informacje

Pytanie: Problem: Zamawiający wezwał wykonawcę do złożenia wyjaśnień w zakresie zasadności zastrzeżenia wykazu dostaw i referencji. Oferent nie odpowiedział. Jak w związku z tym postąpić?