Udzielanie zamówień publicznych przez Centrum Usług Wspólnych CUW
Centrum Usług Wspólnych (CUW) to podmiot realizujący wspólną obsługę finansową, administracyjną oraz organizacyjną, w szczególności dla jednostek organizacyjnych gminy, powiatu lub województwa. W ramach powierzonych zadań CUW wykonuje m.in. obsługę jednostek w zakresie zamówień publicznych, w szczególności poprzez przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o zamówienia publiczne, udzielanie zamówień publicznych, zawieranie umów ramowych na rzecz poszczególnych zamawiających lub grup zamawiających. CUW umożliwia zatem centralizację zakupów. W odniesieniu do działalności CUW w obszarze obsługi zamówień publicznych na rzecz obsługiwanych przez tę jednostkę zamawiających, pojawiają się liczne dylematy interpretacyjne, w tym m.in. w kwestii doboru właściwego sposobu powierzenia zadań, szacowania zamówień, planowania zakupów czy sprawozdawczości. W artykule systematyzujemy te zagadnienia.
Zaokrąglenie cen jednostkowych do 4 miejsc po przecinku – ocena ofert krok po kroku
Pytanie: Jak powinien postąpić zamawiający, jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na kredyt w dwóch ofertach zaoferowano analogiczne warunki (tożsame oprocentowanie oraz tożsamą marżę), przy czym w jednej z ofert kalkulacja części składowych (wyliczanie odsetek i marży) następowała z dokładnością do 4 miejsc po przecinku, a w drugiej ofercie do 2 miejsc po przecinku, w konsekwencji czego globalne wartości ofert różnią się od siebie? W SWZ zamawiający przewidział jedynie, że globalna cena oferty powinna zostać zaokrąglona do 2 miejsc po przecinku. SWZ nie określało sposobu wyliczania i zaokrąglania poszczególnych elementów ceny ofertowej.
Wezwanie do uzupełnienia dokumentów nie może być wielokrotne
W przypadku braków w dokumentach lub oświadczeniach o charakterze podmiotowym w ofercie zamawiający zobowiązany jest wezwać wykonawcę do uzupełnienia dokumentów. Jest to obowiązek, a nie prawo. Ile razy zamawiający może wezwać wykonawcę do naprawienia braków podmiotowych w ofercie, aby nie naruszyć zasad udzielania zamówień publicznych i nie narazić się na zarzuty? Sprawdź, jakie są stanowiska organów orzeczniczych i unikaj błędów w tym zakresie.
Warunek dysponowania personelem a oświadczenie konsorcjum z art. 117 Pzp
Pytanie: Zamawiający prowadzi tryb podstawowy bez negocjacji. Jedynym warunkiem udziału jest dysponowanie kierownikiem budowy z uprawnieniami budowlanymi w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych bez ograniczeń. Czy wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia muszą dołączyć do oferty oświadczenie z art. 117 ust. 4 ustawy Pzp, z którego wynika, które roboty budowlane wykonają poszczególni wykonawcy?
Treść umowy w sprawie zamówienia publicznego w opracowaniu UZP
Na stronach WWW Urzędu Zamówień Publicznych pojawiło się opracowanie, w którym wskazano zestawienie elementów umowy o zamówienie publiczne w zależności od jej przedmiotu tj. usługi, dostawy czy roboty budowlanej. Treść kontraktu podzielono na elementy obligatoryjne oraz te, które należy uwzględnić w przypadku umów zawartych na okres powyżej 6 bądź 12 miesięcy a także gdy umowa przewiduje wymagania określone w art. 95 ust. 1 ustawy Pzp. Przedstawiamy je w poniższej tabeli.
Reguły wystawiania FV z rabatem za zamówienie publiczne
Pytanie: Wygrałem przetarg na dostawy artykułów spożywczych. Mój system ma narzucone ceny sprzedaży produktów. Po zmianie cen w systemie pojawia się podsumowanie: „Udzielono rabatu w kwocie np. 193 zł”. Czyli przykładowo – klient ma kupić towar za 1 zł i kupuje go za 1 zł. Jednak pod spodem jest komunikat „udzielono rabatu 0,19 zł”. Zamawiający chce rozwiązać naszą umowę, ponieważ twierdzi, że nieprawidłowo wystawiam faktury. Co należy zrobić?
Przekładanie terminu zawarcia umowy można potraktować jako uchylanie się od tej czynności
Pytanie: Wykonawca nie chce odstąpić od podpisania umowy, ale „przetrzymuje” ją, powołując się na okres urlopowy i nieobecność osoby upoważnionej do zawarcia kontraktu. Termin realizacji zamówienia wynosił 1 dzień, licząc od dnia podpisania umowy przez obie strony. Wykonawca wygrał postępowanie m.in. ze względu na bardzo krótki termin realizacji zamówienia. W związku z tym, że nie podpisał umowy przez ponad 3 tygodnie, termin realizacji zamówienia automatycznie się wydłużył. Zamawiający ma związane ręce, gdyż termin liczy się od dnia podpisania umowy przez strony, a więc po upływie ponad 3 tygodni od dnia jej doręczenia wykonawcy. Co zrobić w takiej sytuacji?
Kiedy zamawiający może sam sprawdzić informacje o wykonawcy w bazach krajowych?
Pytanie: w postępowaniu ogłoszonym w trybie art. 275 pkt 1 ustawy Pzp zamawiający przewidział możliwość wykluczenia na podstawie art. 109 ust. 1 pkt 4. Wykonawca nie wskazał w oświadczeniu z art. 125 ust. 1 ustawy Pzp (stanowiącym załącznik nr 2 do SWZ) danych bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, umożliwiających dostęp do odpisu lub informacji z Krajowego Rejestru Sądowego, Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub innego właściwego rejestru. Zrobił to natomiast w formularzu ofertowym, wskazując numer KRS. Czy zamawiający, posiadając wiedzę o numerze KRS, powinien mimo to wezwać wykonawcę do uzupełnienia załącznika nr 2 tj. oświadczenia o braku podstaw do wykluczenia i spełnienia warunków udziału w postępowaniu?
Jak ocenić legitymację do wniesienia odwołania do KIO?
Istnienie legitymacji do korzystania ze środków ochrony prawnej należy oceniać według stanu istniejącego w momencie wniesienia odwołania, a nie okoliczności, które mogą zaistnieć dopiero w przyszłości (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 8 listopada 2024 r., sygn. akt KIO 3875/24).