Oferta złożona w zwykłej formie elektronicznej podlega odrzuceniu

Pytanie: Pytanie W przetargu nieograniczonym wykonawca przesłał nam ofertę pocztą elektroniczną. Czy ofertę należy oceniać tak jak pozostałe a następnie na koniec postępowania poinformować właściwy podmiot o jej odrzuceniu?

Oddział może ubiegać się o zamówienie tylko w imieniu przedsiębiorcy

Pytanie: Pytanie Czy ofertę w publicznym przetargu może złożyć oddział? Czy w przypadku gdy w formularzu ofertowym przedsiębiorca wpisał dane oddziału, należy poprawić ten zapis jako oczywistą omyłkę pisarską, wskazując, że oddział działa w imieniu i na rzecz przedsiębiorcy?

Nowelizacja ustawy Pzp przyniosła zmiany w udzielaniu zamówień publicznych na tzw. usługi niepriorytetowe o wartości poniżej progów unijnych

Od dnia 19 października 2014 r. zamawiający może udzielić zamówienia na usługi niepriorytetowe o wartości poniżej progów unijnych na zasadach ogólnych, czyli w jednym z trybów przewidzianych do tej pory w ustawie Pzp z możliwością wykorzystania uproszczeń. Jednak dzięki nowelizacji może również wykorzystać w tym celu określone przez siebie procedury.

Kryteria oceny ofert muszą odpowiadać zasadzie równego traktowania wykonawców oraz zachowaniu uczciwej konkurencji

Pytanie: Pytanie Zamawiający przeprowadził przetarg na obsługę portierni. W siwz podał szacunkową liczbę roboczogodzin oraz termin, w jakim ma być wykonywana usługa. Wymagał jednocześnie podania całkowitej ryczałtowej ceny netto i brutto za wykonanie zamówienia oraz kwot netto i brutto za 1 roboczogodzinę. Jedynym kryterium oceny ofert jest w tym przypadku cena netto za 1 roboczogodzinę. Czy taka decyzja była prawidłowa?

Dokumentu wpisu do izby inżynierów budownictwa wolno żądać od wykonawcy dopiero przed podpisaniem umowy

Pytanie: Pytanie Czy zamawiający na etapie oceny ofert powinien badać, czy kierownicy budów posiadają aktualny wpis do właściwej izby inżynierów budownictwa? Czy brak takiego dokumentu daje podstawę do wykluczenia wykonawcy?

Zamawiający może mieć wygórowane wymagania, jeśli są one uwarunkowane skalą zamówienia

Teza Każdy zamawiający przygotowujący postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego musi brać pod uwagę jego indywidualne potrzeby i wymagania. Fakt, iż w innych postępowaniach zamawiający formułowali odmienne postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia, w szczególności dotyczące opisu warunków udziału w postępowaniu, nie dowodzi, że są one sprzeczne z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1428/14

Wezwanie wykonawcy do złożenia wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny powinno być sformułowane w formie pytań

Teza Pytanie do wykonawcy powinno wskazywać elementy oferty, które podczas jej badania wzbudziły wątpliwości i co do których zamawiający oczekuje wyjaśnień. Wykonawca musi wiedzieć, które elementy wyceny oferty były powodem zastrzeżeń zamawiającego i w jakim kierunku mają iść jego wyjaśnienia. Zamawiający nie może doprowadzać do sytuacji w której wykonawca domyśla się, które elementy wyceny oferty zostały zakwestionowane. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 28 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1399/14

Udział podmiotu udostępniającego zasób wiedzy i doświadczenia jest konieczny przy realizacji zamówienia publicznego

Teza W sytuacji gdy podmiot trzeci udostępnia zasoby nierozerwalnie z nim związane, jego zobowiązanie powinno wyraźnie wskazywać na zakres i charakter uczestnictwa w realizacji samego przedmiotu zamówienia. Uczestnictwo to może przybrać dowolną dozwoloną prawem postać, np.: podwykonawstwa, doradztwa, konsultacji czy nadzoru. W sytuacji gdy przedmiotem udostępnienia są zasoby wiedzy i doświadczenia, niewątpliwie konieczny jest osobisty udział podmiotu udostępniającego w realizacji zamówienia. Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 10 lipca 2014 r.; sygn. akt KIO 1267/14