WYDANIE ONLINE

Zamawiający jest uprawniony do samodzielnego podejmowania decyzji o wyborze trybu udzielenia zamówienia publicznego, w tym trybu zapytania o cenę. Jednak w przypadku trybów niekonkurencyjnych, aby móc skorzystać z konkretnej procedury, konieczne jest spełnienie ustawowych przesłanek. Zapytanie o cenę to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający kieruje pytanie o cenę do wybranych przez siebie wykonawców i zaprasza ich do składania ofert (art. 69 ustawy Pzp).

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie Czy zasady ujawniania załączników protokołu dotyczą także kosztorysu inwestorskiego określającego wartość zamówienia w robotach budowlanych? W którym miejscu protokołu należy wpisać kwotę zakupów? Czy wolno ujawnić wartość zamówienia tuż po jego ogłoszeniu, skoro dopiero na otwarciu ofert udostępnia się informację o wysokości środków, jakie zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację umowy? Na jakiej podstawie można odmówić przekazania takich danych?

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie Mam problem z wypełnieniem formularza protokołu. Czy rubryki, które nie dotyczą danego postępowania, należy skreślić, a pozostałe zaznaczyć, np. znakiem X? Co wpisać w punkcie A.2 – komisja przetargowa? W jednostce działa stała komisja. W każdym postępowaniu przewodniczący bądź zastępca powołuje jej skład dokumentem „Powołanie komisji przetargowej”. Dzieje się to na podstawie zarządzenia. Jakie dokumenty wpisać jako załączniki do protokołu?

czytaj więcej »

Teza: W trakcie oceny spełniania warunków wiedzy i doświadczenia trzeba dokonywać oceny realności udostępnienia potencjału podmiotu trzeciego. Dlatego niezbędne jest wykazanie rzeczywistej możliwości wykorzystania tego potencjału w trakcie realizacji przedmiotu zamówienia. Jednak ani przepisy ustawy Pzp, ani też przepisy przywołanego rozporządzenia w sprawie dokumentów nie wskazują na bezwzględny obowiązek podwykonawstwa podmiotu trzeciego w odniesieniu do całości przedmiotu zamówienia czy choćby jego części. (Wyrok z 9 października 2013 r.; sygn. akt KIO 2292/13)

czytaj więcej »

Teza: Zamawiający jako gospodarz postępowania ma prawo poprawić błędy, jeśli istnieją ku temu wymierne podstawy. Może to zrobić nawet wówczas, jeśli odwołanie zostanie wniesione po terminie. (Postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z 26 listopada 2013 r.; sygn. akt KIO 2656/13)

czytaj więcej »

Teza: Omyłki, o których mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, powinny mieć taki charakter, by zamawiający mógł je poprawić samodzielnie, czyli bez udziału wykonawcy. Egzekwowanie i stosowanie tego wymogu jest niezwykle istotne w związku z ogólnym zakazem negocjowania i zmieniania złożonych ofert wyrażonym w art. 87 ust. 1 zdanie 2 ustawy Pzp. Poprawienie oferty nie może bowiem prowadzić do wytworzenia zupełnie nowego oświadczenia woli wykonawcy (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 24 czerwca 2013 r.; sygn. akt KIO 1341/13).

czytaj więcej »

Teza: Im bardziej szczegółowe i konkretne pytania odnośnie rażąco niskiej ceny postawi zamawiający, tym wyjaśnienia powinny być dokładniejsze. Odpowiedź wykonawcy nie powinna być zbyt ogólna, a jej zakres nie może być węższy, niż wymagany w wezwaniu. Natomiast zamawiający ma prawo zażądać uszczegółowienia lub udowodnienia wyjaśnień dostarczonych przez wykonawcę, jeżeli y budzą one jego wątpliwości lub nie są do końca jasne (Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 14 października 2013 r.; sygn. akt KIO 2329/13).

czytaj więcej »

Pytanie: Pytanie Jak w przetargu ograniczonym interpretować przepisy dotyczące jawności złączników do protokołu? Chodzi mi przede wszystkim o dokumenty uzupełnione na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Pzp? Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy Pzp są one jawne dopiero po wyborze oferty. Tymczasem stosownie do art. 182 ustawy Pzp termin na złożenie odwołania liczy się od dnia przesłania informacji stanowiącej podstawę jego wniesienia (np. dotyczącej wykluczenia z przetargu). Oferent na podstawie samego wniosku nie ma przecież pełnej wiedzy o złożonych dokumentach, bo te mogły zostać uzupełnione zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy Pzp.

czytaj więcej »