WYDANIE ONLINE

Dnia 25 września br. weszły w życie przepisy ustawy z 14  czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. poz. 928). Chroni ona osoby zgłaszające lub ujawniające naruszenia prawa – w tym w zakresie zamówień publicznych. W związku z nowymi regulacjami zamawiający kierują do naszych ekspertów pytania o to, czy o procedurze zgłaszania nieprawidłowości, m.in. w przetargu, poinformować w dokumentacji zamówienia publicznego bądź wewnętrznych regulaminach zamówień do 130.000 zł. Sprawdź naszą opinię w tym temacie.

czytaj więcej »

Dnia 22 października 2024 r. TSUE wydał wyrok w sprawie C-652/22, w której skarżącą była firma z Turcji. W orzeczeniu wskazano, że podmioty z krajów spoza Unii Europejskiej, które nie podpisały porozumień i umów w sprawie zamówień publicznych z UE, nie muszą być równo traktowane z wykonawcami unijnymi. Czy wobec tego SWZ powinna zawierać jakieś konkretne zapisy, które będą normować udział takich podmiotów w przetargu? Sprawdź, co na to nasz ekspert.

czytaj więcej »

Jeśli zmiana treści SWZ prowadzi do zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający przekazuje Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenie dotyczące tych zmian (art. 137 ust. 4 ustawy Pzp). Wówczas zamawiający nie może udostępnić nowych informacji na stronie WWW prowadzonego postępowania przed publikacją takiego ogłoszenia. Wyjątkiem są sytuacje, w których zamawiający nie został powiadomiony o publikacji w terminie 48 godzin od potwierdzenia przez Urząd Publikacji Unii Europejskiej otrzymania ogłoszenia (art. 137 ust. 5 ustawy Pzp). W opracowaniu omawiamy przypadki stwierdzone podczas kontroli prezesa UZP, w ramach których wykazano naruszenia powyższych przepisów. Istotne, że żadne z tych uchybień nie miało wpływu na wynik postępowania.

czytaj więcej »

Pewien zamawiający zwrócił się do nas z zapytaniem, na jakiej podstawie prawnej zatrudnić lekarza, który nie prowadzi działalności gospodarczej, przy czym jego roczne uposażenie przekroczy 130.000 zł. Świadczenia medyczne są zwolnione ze stosowania ustawy Pzp zgodnie z zapisami art. 138 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Jak wobec tego podejść do zatrudniania medyków?

czytaj więcej »

Pytanie: W planie zamówień publicznych na 2024 roku powiat zamieścił postępowanie na dostawę energii elektrycznej w ramach grupy zakupowej z innymi podmiotami jednostki samorządu terytorialnego. Ostatecznie zamówienie to zostało przeprowadzone przez jedną z gmin należących do grupy zakupowej – postępowania nie przeprowadzał powiat. Czy w takim przypadku mam zaktualizować plan zamówień publicznych – usunąć tę pozycję z planu?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający w 2024 roku nie opublikował planu postępowań, ponieważ w jednostce nie było przewidzianych żadnych procedur powyżej kwoty 130.000 zł netto. Zamawiający publiczni są zobowiązani nie później niż w terminie 30 dni od przyjęcia planu finansowego sporządzić plan postępowań o udzielenie zamówień i umieścić go w Biuletynie ZP. Na początku grudnia 2024 roku jako usługa cykliczna kończy nam się umowa na usługę ochrony. Plan finansowy zazwyczaj zatwierdzamy do 15 stycznia. Żeby zdążyć z przeprowadzeniem postępowania, musimy jednak wszcząć procedurę wcześniej. Czy w takim przypadku można rozpocząć postępowanie, nie umieszczając go w planie, czy może przedłużyć umowę z obecnym wykonawcą o np. 1 miesiąc?

czytaj więcej »

Pytanie: W planie zamówień mamy postępowanie podzielone na częśc  i, z których każde stanowi przedmiot odrębnego zamówienia. Wiemy, że nie uda nam się udzielić zamówienia na jedną część. Łączna szacunkowa wartość zamówienia oszacowana na etapie pierwszej części wynosiła: 300.000 zł, w tym część pierwsza – 187.600 zł. Wartość udzielonego zamówienia w ramach części pierwszej nie przekroczyła 130.000 zł netto (umowa zawarta na kwotę 55.900 zł brutto). Czy i jak możemy udzielić zamówienia na drugą część do kwoty 130.000 zł netto?

czytaj więcej »

Pytanie: Zgodnie z Jednolitym Rzeczowym Wykazem Akt dokumentację z zamówień publicznych należy archiwizować przez 5 lat (kategoria B5, umowy B10). A jak jest w przypadku np. planu zamówień publicznych, który tworzę dla całego urzędu, rejestrów zamówień itp.?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiającym jest szpital – jednostka sektora finansów publicznych, a jego organem założycielskim – urząd marszałkowski. Zamawiający przesłał plan rzeczowo-finansowy na 2025 rok celem jego zatwierdzenia przez organ założycielski. Poinformowano nas, że uchwała zatwierdzająca przyjęcie planu rzeczowo-finansowego na 2025 rok będzie pod koniec lutego 2025 r. Stosownie do art. 23 ust. 1 ustawy Pzp plan postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewiduje się przeprowadzić w danym roku finansowym, zamawiający sporządzają nie później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ. Czy nie mając zatwierdzonego planu rzeczowo-finansowego przez organ założycielski i przed uzyskaniem uchwały organu założycielskiego zatwierdzającej przyjęcie planu rzeczowo-finansowego na rok 2025 rok, zamawiający może przekazać do Dz.Urz. UE wstępne ogłoszenie informacyjne o planowanych w terminie 12 miesięcy zamówieniach?

czytaj więcej »

Pytanie: Moje pytanie dotyczy przetargu na energię elektryczną w 2025 roku. Zamawiający planuje przeprowadzić postępowanie na zakup energii elektrycznej, w imieniu i na rzecz grupy zakupowej, na podstawie art. 38 ustawy Pzp. Niemniej do upływu terminu na publikację planu postępowań o udzielenie zamówień (art. 23 ustawy Pzp) nie są znane szczegóły tego wspólnego postępowania. Czy w takiej sytuacji każdy z zamawiających, który zamierza wspólnie ubiegać się o zamówienie, tj. w przyszłości przystąpić do porozumienia, powinien uwzględnić w swoim planie postępowań zamówienia właściwym dla niego zakresie i orientacyjnej wartości? Czy też po zawarciu porozumienia zamawiający, który przeprowadzi postępowanie w imieniu i na rzecz grupy zakupowej, powinien uaktualnić plan, wprowadzając do nieg o informacje o zamówieniu wspólnym?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy przygotowując plan postępowań na dany rok, należy:1) łączyć zamówienia na rezerwację, sprzedaż oraz dostawę biletów lotniczych i kolejowych (zamówienia klasyczne) z zamówieniami na rezerwację i sprzedaż usług noclegowych (usługi hotelarskie, czyli usługi społeczne),2) łączyć zamówienia na różnego rodzaju gadżety (np. długopisy, kalendarze, etui, pendrive’y, kartki świąteczne, koperty, notesy, torebki papierowe, USB, smycze, kubki, T-shirty, torby bawełniane), z których każdy będzie miał logo zamawiającego. Czy jeśli jedynym elementem łączącym te przedmioty jest widniejące na nich logo zamawiającego, to należy je traktować wspólnie jako materiały promocyjne i agregować do jednego zamówienia?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający – instytucja kultury – ma 3 organizatorów i 1 współorganizatora. W związku z tym pojawiły się wątpliwości, od kiedy liczyć bieg 30 dni celem publikacji planu postępowań na platformie e-Zamówienia, z uwagi na to, że każda z wymienionych jednostek odrębnie uchwala swój budżet.

czytaj więcej »

Pytanie: W trybie podstawowym w SWZ w rozdziale „Podstawy w ykluczenia z postępowania” zamawiający napisał, że wyklucza wykonawcę zgodnie z art. 108 ust.1 oraz art. 109 ust. 1 pkt 1, 4, 5, 7–10 ustawy Pzp. We wzorze oświadczenia o braku podstaw do wykluczenia dla wykonawcy jest mowa o art. 108 ust.1 ustawy Pzp oraz art. 109 ust 1 pkt 1, 4, 5, 7–10, natomiast we wzorze oświadczenia dla podmiotu udostępniającego zasoby nie wspominano o art. 109 ust. 1 pkt 1 (wymieniono tylko pkt 4, 5 i 7–10). W oświadczeniu o aktualności informacji wykonawca i podmiot trzeci wskażą, że informacje zawarte w oświadczeniu wstępnym w zakresie podstaw wykluczenia wskazanych w SWZ, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 3, 4, 5, 6 i art. 109 ust. 1 pkt 1, 5, 7–10 ustawy Pzp, są nadal aktualne. Co w takim przypadku zrobić? W oświadczeniu składanym z ofertą podmiot udostępniający zasoby nie oświadczył, czy podlega wykluczeniu z art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, ponieważ tego nie było we wzorze. Natomiast na wezwanie do złożenia podmiotowych środków dowodowych oświadczył, że informacje są nadal aktualne, przy czym wymieniono tam art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp. Jak rozwiązać tę sytuację, gdy w postępowaniu w najkorzystniejszej ofercie wystąpił podmiot udostępniający zasoby? Czy należy unieważnić postępowanie na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy pracownik zamawiającego w jednostce publicznej, obsługujący portal e-Zamówienia, powinien mieć uprawnienia, aby logować się do systemu i zamieszczać ogłoszenia oraz inne informacje związane z zamówieniami?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę postępowanie w trybie podstawowym na roboty budowlane. Środki na realizację zamówienia pochodzą z dotacji celowej, a wartość zlecanych robót budowlanych opiewa na 28.000.000 zł. Oferty złożyło 5 wykonawców. Postępowanie jest obecnie na etapie badania i oceny ofert. Zamawiający wezwał najkorzystniejszego w rankingu wykonawcę do złożenia dokumentów podmiotowych. Kolejny podmiot w rankingu żąda od zamawiającego udostępnienia wszelkiej korespondencji prowadzonej z wykonawcą z miejsca pierwszego, tj. dokumentów podmiotowych (wykazu osób, wykazu robót, oświadczenie o grupie kapitałowej, odpisu z KRS lub CEIDG itp.). Czy zamawiający ma obowiązek udostępnienia dokumentów podmiotowych przed wyborem najkorzystniejszej oferty, czy też na podstawie wyroku KIO o sygn. akt 101/22 powinien odmówić udostępnienia wymienionych dokumentów podmiotowych?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający w odpowiedzi na zapytanie z prośbą o udostępnienie informacji na temat szacunkowej wartości zamówienia oraz kwoty, jaką zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia, jest zobowiązany podać takie informacje i na jakiej podstawie prawnej? Specyfikacja warunków zamówienia nie zawiera takiej informacji. Czy przekazanie takich danych wykonawcy na etapie zapytań do SWZ będzie się wiązało z przedłużeniem terminu otwarcia ofert? Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzimy w trybie podstawowym bez negocjacji.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający przeprowadził procedurę w trybie podstawowym na roboty budowlane w ramach dofinansowania z Polskiego Ładu dla zadania realizowanego poniżej roku (dokładnie poniżej 6 miesięcy), określając w projekcie umowy, że wykonawca będzie mógł otrzymać zaliczkę pod warunkiem wniesienia jej zabezpieczenia zgodnie z art. 442 ust. 3 ustawy Pzp. W trakcie realizacji umowy wykonawca po wykonaniu ok. 30% zakresu prac wystąpił z wnioskiem o sporządzenie aneksu do umowy w zakresie zniesienia obowiązku wnoszenia zabezpieczenia zaliczki, o którą do tej pory nie występował. Czy zawarcie aneksu do umowy w zakresie zniesienia obowiązku wnoszenia zabezpieczenia zaliczki jest obarczone ryzykiem naruszenia zasady równego traktowania wykonawców lub innej zasady Prawa zamówień publicznych bądź ustawy o finansach publicznych? Czy zawarcie takiego aneksu jest dopuszczalne?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający podpisał umowę w sprawie zamówienia publicznego, w której po stronie wykonawcy występuje konsorcjum firm – spółka akcyjna oraz spółka z o.o. spółka komandytowa. Po zawarciu umowy lider konsorcjum poinformował zamawiającego, że konsorcjanci zawarli umowę spółki cywilnej i w takiej formie prawnej będą występowali na dalszym etapie realizacji umowy. Czy w tej sytuacji: 1) należy aneksować umowę w sprawie zamówienia publicznego i podać obecną nazwę tego wykonawcy,2) ubezpieczeniowa gwarancja należytego wykonania umowy wymaga zmiany?W gwarancji jest mowa, że zostaje wystawiona w związku z udzieleniem zamówienia wykonawcy, tj. konsorcjum firm X SA oraz Y sp. z o.o. sp. kom.

czytaj więcej »

W zamówieniach publicznych zasadą jest szerokie dopuszczenie podwykonawstwa. Zamawiający może zastrzec obowiązek osobistego wykonania części zamówienia przez wykonawcę, ale jest to wyjątek od reguły.  Czy możliwe jest powierzenie wykonania całości zamówienia podwykonawcy zgodnie z Prawem zamówień publicznych? Sprawdź, czy jest to możliwe i jakie są stanowiska organów orzeczniczych w tym zakresie. 

czytaj więcej »

Ustawodawca zdecydował się na określenie w ustawie Pzp kwoty czy progu zakupu, od których trzeba stosować ustawę Pzp. Wartość ta wynosi 130.000 zł. Jest to kwota zamówienia, poniżej której zamawiający ma prawo udzielić zamówienia bezpośrednio, czyli z pominięciem przepisów ustawy Pzp. Nie oznacza to jednak, że zamawiający mogą zupełnie dowolnie wydatkować powierzone im środki – także te w ramach zamówień poniżej 130.000 zł. W artykule przeczytasz m.in. o tym:1) jakie przepisy jesteś zobowiązany stosować do zamówień o wartości szacunkowej mniejszej niż 130.000 zł,2) jak wygląda kwestia właściwego oszacowania niewielkich zamówień,3) jak rozwiązać najczęściej pojawiające się problemy związane z udzielaniem zamówień podprogowych.

czytaj więcej »

Termin związania ofertą to czas, w którym wykonawca ma obowiązek zawrzeć z zamawiającym umowę na warunkach określonych w złożonej ofercie. Termin ten – zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych – musi wskazać w dokumentach zamówienia sam zamawiający. Czyni to, podając konkretną datę, w której mija TZO. W artykule piszemy o tym, jakie terminy związania ofertą obowiązują w postępowaniach unijnych, a jakie w krajowych oraz jakie są reguły przedłużania tego terminu. Dodatkowo przeczytasz 5 case studies, które rozwiązują problemy zamawiających i wykonawców w tym obszarze.

czytaj więcej »