WYDANIE ONLINE

Wadium chroni zamawiającego przed bezpodstawną odmową podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego na warunkach określonych w ofercie wykonawcy. Jeżeli wykonawca wnosi wadium w formie gwarancji lub poręczenia, przekazuje zamawiającemu oryginał dokumentu w postaci elektronicznej. Czy jednak zamawiający może żądać, aby wadium było opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, jeśli oryginał nie był w ten sposób sporządzony? W artykule przeczytasz także o tym, jak i kiedy zamawiający zwróci wykonawcy wadium w przetargu. Dowiesz się ponadto, na co uważać, wnioskując o oddanie wadium przed ostatecznym wyborem oferty.

czytaj więcej »

Ustawa z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych od daty jej uchwalenia była już kilkakrotnie nowelizowana. Ustawodawca cztery razy wydał akt jednolity ustawy Pzp, aby ułatwić analizę jej przepisów. Ostatni ujednolicony tekst ustawy ukazał się 30 sierpnia 2024 r. Odnajdziemy go pod adresem: Dz.U. z 2024 r. poz. 1320.

czytaj więcej »

Zamawiający nie ma podstaw do potraktowania oświadczenia wykonawcy jako treści oferty wykonawcy i z pominięciem treści oferty odrzucić ją jako niezgodną z warunkami zamówienia (wyrok KIO z 31 lipca 2024 r.; sygn. akt KIO 2428/24).

czytaj więcej »

Od 1 lipca tego roku weszły w życie nowe unijne przepisy, które wprowadzają obowiązki dla instytucji publicznych dotyczące zakupu i użytkowania nowych bezemisyjnych autobusów miejskich. Regulacje te, oparte na rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1610 z 14 maja 2024 r., wymagają od zamawiających publicznych stosowania nowych kryteriów przy udzielaniu zamówień na autobusy miejskie.

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca wniósł o udostępnienie kosztorysu inwestorskiego. Czy Zamawiający jest obowiązany do jego udostępnienia w ramach ustawy Pzp? Zamawiający dokonał dwa dni temu wyboru najkorzystniejszej oferty.

czytaj więcej »

Pytanie: Spółka komunalna (100% udziału gminy) otrzymała wniosek o udzielenie informacji publicznej dotyczący ujawnienia wynagrodzenia wykonawcy. Umowa została zawarta na podstawie regulaminu, a nie na podstawie ustawy Pzp. Zawarto w niej klauzulę poufności dot. tajemnicy przedsiębiorstwa wykonawcy. Wyliczenie jest poprzedzone słowem „w szczególności”. Nie ma w nim wynagrodzenia, ale wykonawca upiera się, że jest to katalog otwarty i nie wolno spółce udostępniać informacji związanej z otrzymywaną przez niego zapłatą. Czy ma rację?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę postępowanie na wykonanie dokumentacji projektowej. Jesteśmy po otwarciu ofert. W stosunku do jednego wykonawcy podejrzewamy rażąco niską cenę, dlatego wysłaliśmy do niego wezwanie do wyjaśnień. Konkurencyjna firma wystąpiła o udostępnienie złożonych wyjaśnień i związanej z nimi dokumentacji. Czy w ś wietle art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp powinniśmy przesłać im te dokumenty przed wynikiem postępowania? Co składa się na ofertę z załącznikami?

czytaj więcej »

Pytanie: Mam pytanie dotyczące udostępnienia protokołu z postępowania wraz z załącznikami. Wnioskujący powołuje się na art. 74 ust. 1 ustawy Pzp. Czy zamawiający udostępnia oferty w takiej postaci, jak otrzymał? Czy powinnyśmy je jakoś zanonimizować? Czy numer PESEL na pełnomocnictwie powinien być ukryty? Czy zamawiający może przesłać dokumenty za pomocą platformy, na której prowadzi postępowanie?

czytaj więcej »

Pytanie: Jak interpretować zapis art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp w kontekście wniosku o udostępnienie ofert z postępowania przeprowadzonego i rozstrzygniętego kilka miesięcy temu? Postępowanie zakończono udzieleniem zamówienia w grudniu 2022 roku, a wniosek o udostępnienie ofert wpłynął w marcu 2023 roku. Wnioskodawca powołuje się we wniosku na art. 74 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp. Czy należy udostępnić oferty po upływie określonego w ustawie terminu 3 dni od otwarcia ofert?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w umowach na usługi zawartych na okres powyżej 6 miesięcy klauzule waloryzacyjne dotyczące zwiększenia minimalnego wynagrodzenia są wymogiem?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający – szpital zawarł umowę w trybie podstawowym na usługę hotelową dla pacjentów na okres 12 miesięcy. Zamówienie obejmowało noclegi dla 200 pacjentów realizowane w terminach na bieżąco uzgadnianych w okresie 12 miesięcy od podpisania umowy. Okazało się jednak, że z przyczyn zdrowotnych, niezależnych od stron umowy, nie wszyscy pacjenci mogli skorzystać z rehabilitacji w szpitalu w okresie tych 12 miesięcy i umowa nie została w całości przedmiotowo wykorzystana. Zamawiający chciałby w związku z tym przedłużyć ją o 2 miesiące. Czy taka zmiana jest dopuszczalna w świetle art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca wystąpił do zamawiającego na podstawie art. 436 ust. 4 lit. b ustawy Pzp z wnioskiem o zmianę wynagrodzenia, odwołując się do zmiany w 2024 roku wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej. Wykonawca zgodnie z zapisami umowy zatrudnia na podstawie umowy o pracę osoby z niepełnosprawnością, za które PFRON wypłaca mu comiesięczne dofinansowanie. Czy zwiększając umowne wynagrodzenia do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zamawiający powinien pomniejszyć jego wzrost o koszt wypłacanego wykonawcy dofinansowania?

czytaj więcej »

Pytanie: W trakcie realizacji robót budowlanych (przebudowy drogi powiatowej) wykonawca w związku z koniecznością zachowania ciągłości robót mającej na celu dotrzymanie terminu umownego zakończenia robót zwrócił się z prośbą o wykonanie rozpoznania inżynieryjno- saperskiego na realizowanym zadaniu. Wykonawca podczas prowadzenia robót związanych z budową przepustów pod zjazdami natrafił na niewybuchy znajdujące się w strefie prowadzenia robót ziemnych. W związku z zamiarem przystąpienia do wykonywania robót ziemnych, nawierzchniowych oraz wykończeniowych wykonawca wskazał, że istnieje wysokie prawdopodobieństwo ponownego natrafienia na kolejne niewybuchy występujące w pasie drogowym drogi powiatowej. Czy wobec tego zamawiający powinien zlecić wykonawcy roboty dodatkowe polegające na wykonaniu rozpoznania inżynieryjno-saperskiego placu budowy, ponieważ w trakcie robót ujawniły się okoliczności wpływające na terminowość i bezpieczeństwo robót, nieujęte w dokumentacji technicznej oraz w podkładach geodezyjnych a także nieprzewidziane w chwili zawierania umowy? Przy czym dalsze wykonywanie prac bez rozpoznania inżynieryjno-saperskiego stwarza potencjalne niebezpieczeństwo dla pracowników wykonawcy i osób postronnych. Jednocześnie nadmienię, że w dokumentacji projektowej brak jest zapisów dotyczących działań w przypadku potencjalnego natrafienia na niewybuchy. Sam fakt wystąpienia niewypałów i niewybuchów może wpływać na termin realizacji i zmiana terminu w tym zakresie została przewidziana w umowie (ale tylko w odniesieniu do terminu realizacji a nie wynagrodzenia). Czy wobec tego zamawiający powinien rozszerzyć zakres umowy o wykonanie rozpoznania inżynieryjno-saperskiego na realizowanym zadaniu? Jeśli tak, to na jakiej podstawie prawnej?

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu ofertę złożył wykonawca, który w grudniu 2022 roku nienależycie wykonał dla zamawiającego umowę o realizację zamówienia publicznego o wartości 100.000 zł. Termin wykonania umowy wynosił 30 dni, a zwłoka wykonawcy wyniosła ponad 57 dni (wynikało to w głównej mierze ze złej organizacji pracy wykonawcy; dwukrotnie wysyłano do niego wezwania do realizacji umowy, grożąc nawet odstąpieniem od niej). Z tytułu nienależytego wykonania ówczesnej umowy wykonawcy naliczono kary umowne, które wyniosły około 10% jego wynagrodzenia i zostały potrącone z faktury. Obecnie, w prowadzonym postępowaniu zamawiający przewidział w SWZ fakultatywną podstawę wykluczenia z postępowania, o której mowa w art. 109 ust. 1  pkt 7 ustawy Pzp. Tymczasem wskazany powyżej wykonawca złożył swoją ofertę na realizację zamówienia publicznego, dołączając do niej oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia. Zachowuje się tak, jakby nic się nie stało; nawet nie wspomniał o ewentualnej procedurze samooczyszczenia. Czy w tej sytuacji zamawiający może od razu wykluczyć wykonawcę, dysponując dokumentacją nienależytego wykonania przez niego umowy sprzed około 1,5 roku czy też powinien wezwać go do samooczyszczenia?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający na podstawie art. 128 ust. 1 ustawy Pzp wezwał wykonawcę mającego siedzibę za granicą w państwie członkowskim UE, o złożenie informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy Pzp, nie wskazując wprost w wezwaniu, że w przypadku podmiotów zagranicznych zamiast polskiego KRK należy złożyć dokument z odpowiedniego rejestru kraju, w którym wykonawca ma siedzibę. Wezwanie nie zawierało informacji o dokumentach składanych przez wykonawców zagranicznych. Kwestie te były jednak określone w treści OPiW, w rozdziale o podmiotowych środkach dowodowych. W odpowiedzi na wezwanie wykonawca złożył informacje z polskiego KRK dla podmiotu i członków jego zarządu/rady nadzorczej. Czy w świetle powyższego można uznać, że wystosowane przez zamawiającego wezwanie było nieprecyzyjne i wezwać wykonawcę do złożenia KRK dla zagranicznego podmiotu udostępniającego zasoby, tym razem umieszczając w treści wezwania pouczenie o sposobie składania dokumentów  przez podmioty z siedzibą poza granicami RP?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy prawidłowe jest następujące działanie zamawiającego: �wzywam wykonawcę do złożenia podmiotowych środków dowodowych w terminie 5 dni,�trzeciego dnia wpływają dokumenty, które po sprawdzeniu wydają się niekompletne,�od razu wzywam do uzupełnienia i wyznaczam nowy termin, nie czekając na upływ 5 dni?Czy może jednak należy odczekać do upływu terminu z pierwotnego wezwania (mimo że dokumenty są niewłaściwe/niekompletne) i dopiero wówczas wezwać do ich uzupełnienia? Czy wykonawca może składać dokumenty na raty, tj. dosyłać w trakcie terminu z wezwania?  

czytaj więcej »

Pytanie: Sanatorium sp. z o.o. prowadząca m.in. działalność rehabilitacyjną oraz świadcząca inne usługi otrzymała dotację na roboty budowlane ze środków publicznych w wysokości 90% wartości zadania. Dotujący w umowie dotacyjnej zaznaczył, że podmiot przy realizacji przedsięwzięcia jest zobowiązany stosować przepisy Prawa zamówień publicznych, w przypadku gdy udziela zamówień, o których mowa w art. 2 tej ustawy oraz jest zamawiającym, o których mowa w jej art. 4, 5 lub 6. Wartość zamówienia na roboty budowlane nie przekracza progów unijnych. Proszę o informację, czy: 1. Sanatorium sp. z o.o jest zamawiającym, o którym mowa w art. 4, 5 lub 6 ustawy Pzp i musi stosować tę ustawę w tym przypadku? 2. Jeżeli sanatorium nie jest za mawiającym z art. 4, 5 lub 6 ustawy Pzp i nie musi jej stosować, to czy w celu przejrzystości wydatkowania środków dotacyjnych błędem byłoby stosowanie się do ustawy Pzp, ogłoszenie takiego zamówienia w Biuletynie Zamówień Publicznych i przeprowadzenie całego postępowania w trybie art. 275 pkt 1 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy sprzęt (mikroskop) zakupiony na cele naukowe z art. 11 ust. 5 pkt 1 ustawy Pzp, po zakończeniu badań/projektu można wykorzystać komercyjnie tj. odpłatnie wynająć pomieszczenie z ww. sprzętem podmiotom zewnętrznym?

czytaj więcej »

Pytanie: W marcu 2023 roku udostępniliśmy na swojej stronie BIP „Publiczne zaproszenie do składania ofert na remont bieżni sportowej (zamówienie poniżej 130 tys. netto)”. Otrzymaliśmy 3 oferty i wybraliśmy najtańszą ofertę. Niestety przed samym podpisaniem umowy urząd miasta wstrzymał inwestycję i odblokował ją dopiero we wrześniu 2023 roku, gdy wygrana firma nie miała już wolnych miejsc w harmonogramie na rok 2023. Zwróciliśmy się zatem do kolejnego wykonawcy, ale odmówił. Ostatni oferent nie wydawał się rzetelny. Zrezygnowaliśmy całkowicie z realizacji inwestycji w 2023 roku. Nastał rok 2024. Dzwoniliśmy do wykonawcy, który wygrał za pierwszym razem. Dalej jest zainteresowany współpracą, ale musiałby przekalkulować jeszcze raz ofertę, ponieważ minął rok.Czy w br. musimy ponownie umieszczać publiczne zaproszenie do składania ofert i zbierać jeszcze raz oferty? Czy możemy bazować na wygranej w roku poprzednim, a w ramach negocjacji uwzględnić nową kwotę?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w świetle art. 4 ust. 3 ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami można zlecać jakiekolwiek remonty w budynku, który nie spełnia przesłanek dostępności, jeżeli roboty nie dotyczą wykonywania prac związanych z dostępnością? Czy też trzeba w pierwszej kolejności dostosować budynek dla potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy usługę notarialną polegającą na sporządzeniu umowy sprzedaży nieruchomości, która jest elementem niezbędnym do nabycia nieruchomości, można wyłączyć z konieczności stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych na mocy art. 11 ust. 1 pkt 6 (który mówi o wyłączeniu jej regulacji do nabycia własności lub innych praw do istniejących budynków lub nieruchomości)?

czytaj więcej »

Pytanie: Mamy podpisane umowy w szkołach na dostawę artykułów biurowych, tonerów i tuszy do drukarek (zapytanie ofertowe) oraz środków czystości (tryb podstawowy wariant I). Potrzeby na te artykuły znacząco wzrosły w związku ze zwiększeniem liczby uczniów o dzieci z Ukrainy. Czy na te dodatkowe zakupy powinny być zawierane nowe umowy? Czy można powołać się na podstawę prawną, która zwalniałaby z zawierania takich umów, a każda faktura traktowana byłaby jak umowa?

czytaj więcej »

Pytanie: Jak powinien postąpić zamawiający, jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na kredyt w dwóch ofertach zaoferowano analogiczne warunki (tożsame oprocentowanie oraz tożsamą marżę), przy czym w jednej z ofert kalkulacja części składowych (wyliczanie odsetek i marży) następowała z dokładnością do 4 miejsc po przecinku, a w drugiej ofercie do 2 miejsc po przecinku, w konsekwencji czego globalne wartości ofert różnią się od siebie? W SWZ zamawiający przewidział jedynie, że globalna cena oferty powinna zostać zaokrąglona do 2 miejsc po przecinku. SWZ nie określało sposobu wyliczania i zaokrąglania poszczególnych elementów ceny ofertowej.

czytaj więcej »

Czy zastosowanie jednolitej stawki podatku VAT stanowi błąd w obliczeniu ceny, jeżeli usługa dotyczy świadczenia o charakterze kompleksowym. Na ile istotne w ocenie błędu są zapisy, które przewidział zamawiający w dokumentach zamówienia. Kiedy oferta kwalifikuje się do odrzucenia jako zawierająca błąd w obliczeniu ceny. Sprawdź, jakie stanowisko w tym zakresie przedstawił skład orzekający KIO.

czytaj więcej »

Wszystkie procedury zakupowe, realizowane w celu udzielenia zamówienia publicznego o wartości co najmniej 130.000 zł netto, muszą być prowadzone zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa Pzp). Trybem udzielania zamówień, dotychczas najczęściej wybieranym przez zamawiających w procedurach unijnych, jest przetarg nieograniczony, zaś w krajowych – tryb podstawowy bez negocjacji. Dzieje się tak, m.in. z uwagi na brak obowiązku wykazania jakiejkolwiek przesłanki warunkującej możliwość zastosowania tych właśnie procedur.

czytaj więcej »