WYDANIE ONLINE

Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wzrosło do 4.300 zł. Minimalna stawka za godzinę pracy to 28,10 zł. Zamawiający muszą pamiętać o nowych wartościach, oceniając ceny ofert i skalkulowane w nich koszty pracy osób zatrudnionych przez wykonawcę. W części umów o zamówienia publiczne należy też zwaloryzować wynagrodzenie wykonawcy stosownie do nowych stawek.

czytaj więcej »

Pytanie: W jednej z pozycji pewnego pakietu cena powinna wynosić 60,42 zł (cena refundowana), a wykonawca podał 71,80 zł. Czy ofertę należy odrzucić? Czy wykonawca mógł nałożyć sobie w tym przypadku marżę? Czy jednak powinien był zaoferować daną pozycję po cenie refundowanej?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w przypadku zakupu sprzętu komputerowego dla jednostki oświatowej i otrzymania potwierdzenia umożliwiającego zakup sprzętu z VAT 0% należy aneksować treść umowy i skorygować stawkę brutto?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający wymagał od wykonawców złożenia zestawienia kosztów realizacji zamówienia, ale dopiero na etapie podpisania umowy. Część oferentów złożyło zestawienie z ofertą, przy czym zawiera ono błędy rachunkowe. Przy prawidłowym podliczeniu cen w zestawieniu cena oferty byłaby inna. Czy zamawiający powinien badać zestawienie kosztów na etapie badania ofert?

czytaj więcej »

Pytanie: Nawiązując do pytania z poprzedniej strony, co należy zrobić w sytuacji, gdy tylko część wykonawców złożyła zestawienie kosztów? Dodatkowo, w przypadku wykonawców, którzy złożyli zestawienie kosztów, widać rozbieżności w sposobie wyliczenia VAT. Dodając 23% VAT do wartości netto, wyliczona kwota nie zgadza się z wartością brutto wskazaną przez wykonawcę. Wykonawcy nie podawali w zestawieniu konkretnej stawki VAT, wskazywali jedynie w podsumowaniu wartość netto, wyliczoną kwotę podatku i wartość brutto.

czytaj więcej »

Pytanie: W toku prac nad postępowaniem o udzielenie zamówienia na usługi cateringowe pojawiła się konieczność zmian w liczbie gwarantowanych wydarzeń (część przesunięto do prawa opcji bądź w ogóle z nich zrezygnowano), w związku z czym zmieniła się szacowana wartość zamówienia podstawowego i opcji. Po ponownym oszacowaniu zamówienia okazało się, że szacunkowa wartość zamówienia podstawowego wyniosła: 30.000 zł netto, a wartość opcji 230.000 zł netto. Zamówienia udzielamy w częściach. Kryterium wyboru oferty jest cena brutto za 1 osobę przemnożona przez liczbę osób biorących udział w wydarzeniu oraz przez liczbę wydarzeń. Czy w tych okolicznościach szacunkowa wartość zamówienia podstawowego może być znacząco niższa niż szacunkowa kwota opcji?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający w pierwszej kolejności chce zlecić wykonanie projektu zagospodarowania terenu, a dopiero później projekt budowlany wykonania budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Takich projektów zagospodarowania terenu zamawiający zleca kilka sztuk. Czy zamówienia na projekty zagospodarowania terenu szacuje się łącznie? Czy później trzeba doliczyć do wartości szacunkowej projektów budowlanych wartość tych projektów zagospodarowania terenu? W przyszłości każdy projekt budowlany zamawiający będzie szacował i zlecał odrębnie od innych projektów budowlanych.

czytaj więcej »

Pytanie: Gmina ma zaplanowane w tym roku dwa postępowania na fotowoltaikę: 1) jedno na kwotę 1.800.000 zł netto realizujemy samodzielnie jako zamawiający,2) drugie postępowanie z podziałem na 5 części (5 różnych jednostek organizacyjnych gminy) realizowane jest na podstawie art. 41 ustawy Pzp. Jego wartość to łącznie 800.000 zł netto. Będziemy w tym postępowaniu centralnym zamawiającym, przy czym jednostki same będą podpisywać umowy z wybranymi wykonawcami. Czy do ustalenia prawidłowej procedury muszę sumować te dwa postępowania i obydwa realizować jako przetargi nieograniczone? Czy też mogę drugie postępowanie przeprowadzić w trybie podstawowym i nie łączyć go z pierwszym?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający może żądać od wykonawców zaoferowania tylko produktów oryginalnych? Pytanie dotyczy postępowania w trybie podstawowym na dostawę tonerów do urządzeń drukujących i artykułów biurowych. Zamawiający w formularzu cenowym dla części z tonerami zamieścił taki zapis: „W pakiecie nr 3 zamawiający wymaga materiałów eksploatacyjnych fabrycznie nowych, nieużywanych i oryginalnie wyprodukowanych przez producenta urządzeń wskazanych powyżej. Są to marki ogólnodostępne na rynku, więc nie stanowi to czynu niezgodnego z ustawą, ponieważ nie eliminuje żadnego z uczestników postępowania”. Postępowanie jest podzielone na części i jedna z nich dotyczy dostawy tonerów. W SWZ zamawiający umieścił standardowe zapisy dotyczące produktów równoważnych. Informacja o konieczności zaoferowania oryginalnych tonerów została podana tylko w formularzu cenowym.

czytaj więcej »

Pytanie: Planujemy wszcząć postępowanie na roboty budowlane w trybie podstawowym z art. 275 pkt 1 ustawy Pzp w zakresie modernizacji napowietrzania reaktora c1 na oczyszczalni. Roboty nie wymagają uzyskania pozwolenia na budowę. Dział merytoryczny przygotował następujące dokumenty techniczne: OPZ, przedmiar, załączniki do OPZ, tj. schemat połączeń elektrycznych pompowni, schemat technologiczny oczyszczalni, schemat ciągów technologicznych, rzut pompowni pośredniej, przekrój pompowni pośredniej, schemat napowietrzania reaktora C1. Czy można uznać powyższe dokumenty za wystarczające do wszczęcia postępowania na roboty budowlane? Dział merytoryczny uważa, że przygotowano wszystkie niezbędne dokumenty, które właściwie opisują przedmiot zamówienia. Nie mamy dokumentu typu STWIORB czy dokumentacja projektowa. Czy możemy uznać załączniki do OPZ za któryś z powyższych dokumentów (tj. dokumentację projektową lub STWIORB)? Jakie dodatkowe dokumenty powinniśmy posiadać, by wszcząć postępowanie na roboty budowlane?

czytaj więcej »

Pytanie:  Jaką kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia powinien podać zamawiający przed otwarciem ofert w przypadku wystąpienia o środki na zamówienie z dotacji celowej od nadrzędnej instytucji? Zamawiający zamierza wszcząć postępowanie na roboty budowlane, nie posiadając jeszcze podpisanej umowy na dotację celową na sfinansowanie zadania z tychże środków. Wystąpił na razie z wnioskiem o jej przyznanie. Robota budowlana miałaby być w całości sfinansowana z dotacji, jeśli zamawiający ją pozyska. Czy przed otwarciem ofert należałoby podać kwotę, o którą zamawiający wnioskował? Na dzień otwarcia ofert prawdopodobnie jeszcze nie będzie podpisanej umowy dotacyjnej z instytucją nadrzędną zamawiającemu.

czytaj więcej »

Pytanie: Przygotowuję postępowanie na świadczenie usług medycznych w zakresie medycyny pracy i dodatkowych badań profilaktycznych. Zawarłam w nim opcję wznowienia na kolejne 12 miesięcy. Oszacowałam wartość podstawową i wartość wznowienia. Czy w chwili podpisywania umowy z wykonawcą muszę mieć zapewnione środki na wartość wznowienia?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy i w jaki sposób mogę żądać udowodnienia, że zatrudniani przez wykonawcę na nasze potrzeby obcokrajowcy posługują się językiem polskim w sposób komunikatywny? Czy mogę wymagać od wykonawcy stosownych certyfikatów językowych dla każdego z nich? Czy mogę to zrobić już na etapie ogłaszania postępowania? W umowie mam klauzulę o konieczności posługiwania się przez pracowników językiem polskim w sposób komunikatywny, ale obawiam się, że osoba, która nie ma obywatelstwa polskiego lub jest u nas stosunkowo niedługo, nie będzie umiała porozumieć się odpowiednio z naszymi klientami, a przy rozmowach, które dotyczą m.in. stanu zdrowia klienta, może to być sporym utrudnieniem, a wręcz stwarzać zagrożenie. Jak się zatem zabezpieczyć przed taką sytuacją?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający wymagał złożenia wadium na czas od 29 lutego 2024 r. do 29 marca 2024 r. Wyciąg z zapisów gwarancyjnych Towarzystwa Ubezpieczeniowego: „Niniejsza gwarancja jest ważna w okresie od 29 lutego 2024 r. do 29 marca 2024 r. włącznie (zwanym dalej »okresem ważności gwarancji«) i wygasa automatycznie i całkowicie, jeśli wezwanie do zapłaty wraz z oświadczeniem Beneficjenta nie zostanie doręczone Gwarantowi w ww. terminie”. Kolejny zapis: „Wezwanie do zapłaty należy doręczyć na adres Gwaranta: ………… (adres pocztowy tradycyjny – nie ma mowy o korespondencji elektronicznej)”. Ubezpieczyciel wymaga zatem złożenia na adres swojej siedziby, tj. do miejsca oddalonego o około 250 km od siedziby zamawiającego, pocztą tradycyjną/osobiście wezwania do zapłaty w terminie do 29 marca 2024 r. Jeśli je wyślemy 29 marca 2024 r., wezwanie nie dotrze w terminie. Trzeba by było je wysłać odpowiednio wcześniej. Zgodnie z informacją Towarzystwa nie decyduje data stempla pocztowego. Czy wadium jest wniesione w prawidłowy sposób? Jeżeli nie, jakie podać uzasadnienie odrzucenia oferty? Czy mając na uwadze linię orzeczniczą, mogę zawrzeć odpowiednie zapisy w przyszłym SWZ (obecnie takich nie było), że w przypadku takim jak opisano, oferta wykonawcy zostanie odrzucona? Obecne sformułowania utrudniają zamawiającemu dochodzenie roszczeń z gwarancji.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy na gruncie ustawy Pzp oraz rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych wykonawca może złożyć dla członka zarządu wykonawcy z siedzibą w RP (odpowiednio: prokurenta, członka rady nadzorczej itd.) – cudzoziemca i posiadającego miejsce zamieszkania poza RP, zaświadczenia o niekaralności wydane przez polski KRK?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy oświadczenie, że oferowany pojazd spełnia wymagania techniczne zawarte w OPZ składane wraz z ofertą, traktuje się jako przedmiotowy środek dowodowy?

czytaj więcej »

W przypadku zaistnienia niektórych przesłanek wykluczenia z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wykonawca ma prawo zastosować procedurę self-cleaning. To, czy podmiot staje się rzetelny, należy do oceny podmiotu zamawiającego. Jeśli procedura samooczyszczenia jest skuteczna, wówczas nie dochodzi do materializacji przesłanek wykluczenia z postępowania. Sprawdź, jakich wskazówek w zakresie oceny udziela KIO.

czytaj więcej »

Określając warunki udziału w postępowaniu zamawiający powinien kierować się zasadą proporcjonalności do przedmiotu zamówienia oraz minimalnymi poziomami zdolności wykonawców, jakie są niezbędne do wykonania danego zamówienia.

czytaj więcej »

Czym jest zmowa przetargowa czy inaczej zmowa cenowa w przetargu? Wystąpi ona np. wtedy, gdy przedsiębiorcy, którzy biorą udział w przetargu, uzgadniają między sobą bądź z samym zamawiającym warunki współpracy proponowanej w ofertach np. w odniesieniu do cen czy innych elementów dotyczących realizacji zamówienia publicznego. Mimo że ustawa Pzp przewiduje mechanizmy, które mają przeciwdziałać zmowom przetargowym, to jednak wciąż nie jest możliwe całkowite wyeliminowanie tego typu praktyk. W artykule piszemy o tym, kiedy występuje zmowa przetargowa, jak i gdzie ją zgłaszać oraz jakie konsekwencje ponoszą podmioty, które są w nią zaangażowane.

czytaj więcej »

Zamawiający dokonuje wyboru oferty spośród tych niepodlegających odrzuceniu. Tylko takie oferty zostaną dopuszczone do etapu oceny ofert, co oznacza, że cena i dodatkowe parametry jakościowe zaoferowanego świadczenia będą miały znaczenie wyłącznie wówczas, gdy oferta zostanie pozytywnie zweryfikowana podczas badania ofert. Etap ten następuje niezwłocznie po upływie terminu składania ofert. Polega on na zestawieniu treści oferty oraz załączonych do niej dokumentów, a także okoliczności złożenia oferty z 18 przesłankami odrzucenia, enumeratywnie wymienionymi w art. 226 ust. 1 ustawy Pzp. Wydaje się, że świadomość w zakresie okoliczności dyskwalifikujących złożoną ofertę jest szczególnie istotna dla wykonawcy. Z tego powodu w artykule przedstawiamy najistotniejsze kwestie mające wpływ na dokonaną przez zamawiającego weryfikację.

czytaj więcej »