WYDANIE ONLINE

Dnia 20 czerwca br. Prezydent podpisał projekt ustawy o ochronie sygnalistów. Wprowadza ona w naszym kraju regulacje unijne o ochronie osób zgłaszających w firmach naruszenia prawa (chodzi np. o ochronę przed utratą pracy). Firmy będą musiały stworzyć wewnętrzne narzędzia, która umożliwią dokonywanie zgłoszeń. Ustawa z pewnymi wyjątkami wejdzie w życie w terminie 3 miesięcy od dnia jej publikacji w Dzienniku Ustaw.

czytaj więcej »

W I kwartale 2024 roku Urząd Zamówień Publicznych wszczął łącznie 85 kontroli oraz 45 postępowań wyjaśniających. Na stronach urzędu pojawiło się opracowanie, w którym możemy zapoznać się z przykładami naruszeń – tym razem w zakresie decyzji o odrzuceniu ofert w postępowaniu i oceny dokumentów, jakie wykonawcy składają z ofertami i w odpowiedzi na uzupełnienie.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w ogłoszeniu o wykonaniu umowy powinnam zaznaczyć, że umowa nie była wykonana w pierwotnym terminie? Otrzymałam informację dotyczącą ogłoszenia o wykonaniu umowy: „Zakończenie robót nastąpiło 27.12.2023 r., kiedy zgodnie z warunkami umowy wykonawca zgłosił gotowość odbioru (w umowie był zapis, że przy odbiorze bez istotnych wad, jest to data zakończonych prac). Odbiór na podstawie protokołu odbioru robót z 15.01.2024 r. – zakończenie odbioru komisyjnego. Jaką przyjąć datę zakończenia umowy i którą wpisać w ogłoszeniu – datę zgłoszenia, czyli 27.12.2023 r. czy jednak zakończenia prac komisji odbiorowej?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca ma w CEDID wpisanego pełnomocnika/prokurenta – jak mamy odróżnić, czy to pełnomocnictwo, czy prokura? Jeśli będzie to prokura – jakich dokumentów żądać od prokurenta? Czy w SWZ powinny znaleźć się informacje na temat wymaganych dokumentów w tym zakresie?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający może, na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, wprowadzić do projektowanych postanowień umowy zapisy umożliwiające jej zmianę, które co prawda bazują na podstawach ustawowych (np. art. 455 ust. 1 pkt 3 i 455 ust. 2), ale jednak modyfikują je w jakiś sposób, np. zwiększają limity z art. 455 ust. 1 pkt 3 lub art. 455 ust. 2 ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający w następujący sposób opisał podstawy wykluczenia: „W postępowaniu mogą brać udział wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia w okolicznościach, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1–6 oraz art. 109 ust. 1 pkt 1, 4, 8 i 10 ustawy Pzp”.Na nasze wezwanie wykonawca będący osobą fizyczną, jednoosobowo prowadzący działalność gospodarczą przedłożył zaświadczenie z KRK z adnotacją „nie figuruje w podanym zakresie”. Wskazany zakres to art. 108 ust 1 pkt 1 i art. 109 ust 1 pkt 2 ustawy Pzp. Przedstawił też oświadczenie z art. 125, w którym podano: „Oświadczam, że informacje zawarte w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, przedłożonym wraz z ofertą są aktualne w zakresie podstaw wykluczenia z postępowania określonych w:art. 108 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, art. 108 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp, dotyczących orzeczenia zakazu ubiegania się o zamówienie publiczne tytułem środka zapobiegawczego,art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp, dotyczących zawarcia z innymi wykonawcami porozumienia mającego na celu zakłócenie konkurencji,art. 108 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp, art. 109 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp, odnośnie do naruszenia obowiązków dotyczących płatności i opłat lokalnych, o których mowa w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych,art. 109 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy Pzp, art. 7 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego”.Zamawiający samodzielnie pobrał CEDIG. Czy złożone dokumenty są w tym przypadku wystarczające?

czytaj więcej »

Pytanie: Jakiś czas temu zawarliśmy umowę najmu pomieszczenia biurowego na czas nieoznaczony. Czy kontrola NIK może w tym przypadku wykazać nieprawidłowości? Zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp jej przepisów nie stosuje się do zamówień lub konkursów, których przedmiotem jest nabycie własności lub innych praw do istniejących budynków lub nieruchomości. Z kolei art. 434 ustawy Pzp stanowi, że umowę zawiera się na czas oznaczony. Skoro ustawy Pzp nie stosuje się do tego rodzaju zamówień, to chyba okres trwania umowy też nie ma zastosowania?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający może ustalić warunki udziału w postępowaniu oraz kryteria oceny ofert, które są związane zamówieniem opcjonalnym (do którego zlecenia i realizacji równie dobrze może nie dojść)?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający w pierwszej kolejności chce zlecić wykonanie projektu zagospodarowania terenu, a dopiero później projekt budowlany wykonania budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Takich projektów zagospodarowania terenu zamawiający zleca kilka sztuk. Czy zamówienia na projekty zagospodarowania terenu szacuje się łącznie? Czy później trzeba doliczyć do wartości szacunkowej projektów budowlanych wartość tych projektów zagospodarowania terenu? W przyszłości każdy projekt budowlany zamawiający będzie szacował i zlecał odrębnie od innych projektów budowlanych.

czytaj więcej »

Pytanie: Mam wątpliwości co do zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, w przypadku o którym mowa w art. 214 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp przy zawieraniu i realizacji umów ramowych. Czy jeśli w postępowaniu na zawarcie umowy ramowej z zastosowaniem odpowiednio przetargu nieograniczonego nie dojdzie do złożenia oferty ramowej i podpisania umowy ramowej (z wieloma wykonawcami), zamawiający będzie mógł udzielić zamówienia wykonawczego z wolnej ręki? Bądź czy jeśli w przypadku zawarcia umowy ramowej z wieloma wykonawcami po przeprowadzeniu postępowania z zastosowaniem odpowiednio trybu przetargu nieograniczonego nie zostaną złożone oferty wykonawcze w danym postępowaniu, zamawiający będzie mógł udzielić z wolnej ręki zamówienie wykonawcze?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający prowadzi postępowanie w trybie z wolnej ręki (poniżej progu UE) na zakup trzech samochodów specjalistycznych, dwa z nich są o takich samych parametrach, a jeden inny. W toku prowadzonych negocjacji okazało się, że jeden z tych samochodów może być nabyty, ale w drodze leasingu lub najmu, co nie było wskazane w zaproszeniu do negocjacji (opisie zamówienia) i projekcie umowy. Czy w związku z tym należy unieważnić postępowanie? Zamawiający opublikował ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy, w którym nie ma informacji o ewentualnym leasingu czy najmie. Czy można zrezygnować z zakupu jednego z tych samochodów bez unieważniania procedury? Wykonawca wyraziłby zgodę na zmniejszenie liczby aut.

czytaj więcej »

Odrzucenie oferty wykonawcy odbywa się w uzasadnionych okolicznościach. Przesłanki stanowią katalog zamknięty. Wykonawca musi mieć pełną wiedzę o tym, dlaczego jego oferta podlega odrzuceniu. Wynika to z zasady przejrzystości.  W przeciwnym wypadku pozbawiony jest prawa do korzystania ze środków ochrony prawnej. 

czytaj więcej »

Procedura udzielenia zamówienia publicznego zależna jest od rodzaju przedmiotu zamówienia. Prawidłowa kwalifikacja - czy to dostawa, czy usługa czy robota budowlana przesądza, które przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych powinny zostać zastosowane do udzielenia zamówienia. Sprawdź, na jakie konsekwencje może narazić się Zamawiający, który nieprawidłowo określi rodzaj przedmiotu zamówienia. 

czytaj więcej »

Przeprowadzenie procedury wyjaśniania rażąco niskiej ceny jest trudne zarówno dla organizatora przetargu, jak i wykonawcy. Zamawiający musi ustalić, które elementy związane z wyceną oferty chce wyjaśnić, a następnie precyzyjnie sformułować pytania skierowane do wykonawcy. Po otrzymaniu pisma ocenia je, zwracając uwagę przede wszystkim na obiektywne kwestie poparte dowodami.

czytaj więcej »

Partnerstwo innowacyjne to procedura – jak sama nazwa wskazuje – służąca zakupowi innowacyjnej usługi, dostawy czy roboty budowlanej. Zamawiający kupuje w tym trybie zamówienie, którego w momencie jego wszczynania nie ma jeszcze na rynku. Produkt, usługa lub robota budowlana powstaje w trakcie procedury, jak też jest w niej nabywana. Zanim zamawiający zdecyduje się skorzystać z partnerstwa innowacyjnego, musi się upewnić, że na rynku nie jest dostępne zamówienie, którego potrzebuje. Tryb partnerstwa innowacyjnego składa się z dwóch etapów – oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w procedurze i oceny ofert. O tym, jak intepretować przesłanki zastosowania partnerstwa innowacyjnego, a także jak przeprowadzić postępowanie krok po kroku, piszemy w poniższym artykule.

czytaj więcej »