WYDANIE ONLINE

Czym jest zmowa przetargowa czy inaczej zmowa cenowa w przetargu? Wystąpi ona np. wtedy, gdy przedsiębiorcy, którzy biorą udział w przetargu, uzgadniają między sobą bądź z samym zamawiającym warunki współpracy proponowanej w ofertach np. w odniesieniu do cen czy innych elementów dotyczących realizacji zamówienia publicznego. Mimo, że ustawa Pzp przewiduje mechanizmy, które mają przeciwdziałać zmowom przetargowym, to jednak wciąż nie jest możliwe całkowite wyeliminowanie tego typu praktyk. W artykule piszemy o tym, kiedy występuje zmowa przetargowa, jak i gdzie ją zgłaszać oraz jakie konsekwencje ponoszą podmioty, które są w nią zaangażowane.

czytaj więcej »

Jeśli wykonawca składa w postępowaniu polisę ubezpieczeniową od OC, zamawiający celem jej oceny powinien ustalić, do kiedy wykonawca jest zobowiązany opłacić składkę ubezpieczeniową. Przepisy nie wskazują, że polisa musi być opłacona w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia, i dopuszczają objęcie ochroną ubezpieczeniową przed uiszczeniem składki ubezpieczeniowej. Sprawdź zasady oceny polisy OC składanej w przetargu zgodne z najnowszą opinią prawną Urzędu Zamówień Publicznych pt. „Opłacenie polisy ubezpieczeniowej w kontekście oceny posiadania przez wykonawcę zdolności ekonomicznej lub finansowej niezbędnej do realizacji zamówienia”.

czytaj więcej »

Mało kto pamięta, że ustawa Pzp przewiduje mechanizmy broniące zamawiających przed nieuczciwymi praktykami wykonawców choćby w zakresie niedozwolonego ustalania cen w trakcie przetargu. Jednym z najpoważniejszych naruszeń oferentów w zakresie sterowania cenami są tzw. zmowy przetargowe. Grozi za nie m.in. do 3 lat pozbawienia wolności. Ze strony prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów maksymalna kara za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję wynosi 10 proc przychodu uzyskanego w roku poprzedzającym jej nałożenie. Zmowa przetargowa czy zmowa cenowa przedsiębiorców to czyn nieuczciwej konkurencji.

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy procedurę podstawową bez negocjacji na podstawie art. 275 ust. 1 ustawy Pzp. Wynagrodzenie wykonawcy określono jako ryczałtowe, ale wymagano kosztorysu ofertowego na podstawie przedmiaru i postanowień umowy. Wykonawca złożył ofertę z kosztorysem uproszczonym, gdzie występują błędy w postaci: zmienionych kodów katalogów norm (jeden przypadek), zmian w opisie kilka pozycji kosztorysu, niezgodności sztuk (wykonawca podał mniejszą liczbę niż wymagana), niewykazania w kosztorysie jednej pozycji z przedmiaru.W SWZ znajdują się następujące zapisy: „1. Cenę oferty należy podać, sporządzając na podstawie załączanego przedmiaru robót, uproszczony kosztorys ofertowy. W druku oferty należy podać wartość netto, kwotę podatku od towarów i usług oraz wartość brutto za wykonanie całego, kompletnego zamówienia. Wartość brutto oferty jest ceną ryczałtową ustaloną na cały okres realizacji umowy. 2. W przypadku braku wyceny jakiejkolwiek pozycji w kosztorysach ofertowych oferta zostanie odrzucona. 3. Wykonawca nie może modyfikować opisów pozycji w kosztorysach ofertowych sporządzonych na podstawie załączonego do SWZ przedmiaru robót oraz nie może dopisywać nowych pozycji kosztorysowych”. Biorąc pod uwagę, że kosztorys przy wynagrodzeniu ryczałtowym ma charakter pomocniczy i powinnam zwrócić się do wykonawcy o wyjaśnienia, to czy powyższe zapisy SWZ tego nie uniemożliwiają?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy wyrażenie zgody przez wykonawcę na poprawienie omyłki w ofercie musi mieć postać elektroniczną opatrzoną podpisem elektronicznym? Czy wystarczy pisemna wiadomość wykonawcy przesłana na  platformie zakupowej?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca w kosztorysie ofertowym na 2023 rok wskazał wynagrodzenie postojowe w wysokości 3%, zaś na 2024 rok podał wynagrodzenie w wysokości 25% należnego wynagrodzenia za świadczenie usługi. W SWZ wskazano, iż wynagrodzenie postojowe nie może przekraczać 5% wynagrodzenia za świadczenie usługi. W tym zakresie oferta wykonawcy na 2024 rok jest niezgodna z dokumentami zamówienia. Wynagrodzenie postojowe nie wchodzi do ceny ofertowej, pozycja ta służy rozliczeniu z wykonawcą w przypadku spełnienia wielu warunków (pozycja pozabilansowa). Jej dodanie lub pominięcie nie wpływa na zakres zamówienia, lecz stanowi świadczenie zastępcze wykonawcy. Czy kosztorys ofertowy na 2024 rok można poprawić zgodnie z art. 223 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp jako inną omyłkę? Jeżeli tak, to jak dokonać korekty?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający przeprowadził postępowanie, w którym wskazał, że cenę należy obliczyć jako kosztorysową, uwzględniając zakres zamówienia oraz wszelkie koszty związane z realizacją zamówienia. Kosztorys należało sporządzić metodą uproszczoną polegającą na obliczeniu wartości kosztorysowej robót objętych przedmiarem jako sumy iloczynów ilości jednostek przedmiarowych. Zamawiający otrzymał kosztorys, w którym wyceniono wszystkie pozycje netto i podano wartość netto za całość. W koszt orysie wykonawca wskazał pod pozycją wartość netto – 10% (tzw. rabat, który nie był wyliczony do każdej pozycji, tylko do całości netto) i wartość netto po tzw. rabacie wpisał do formularza ofertowego, dodając do tej pozycji VAT i wyliczył wartość brutto. Czy zamawiający może uznać tzw. rabat i uznać cenę netto po rabacie? Czy może powinien poprawić to jako omyłkę rachunkową i uznać cenę przed rabatem? Czy należy odrzucić ofertę jako niezgodną z warunkami zamówienia (rabat nie został policzony do każdej pozycji)?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca  złożył ofertę za pomocą interaktywnego formularza ofertowego wygenerowanego przez Platformę e-Zamówienia. W postępowaniu zamawiający nie stawiał warunków udziału w postepowaniu. W formularzu ofertowym zostało (przez system) zamieszczone Pytanie: „Wykonawca w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu polega na zasobach innych podmiotów. W przypadku odpowiedzi TAK obowiązek załączenia zobowiązania podmiotu udostępniającego zasoby lub inny podmiotowy środek dowodowy potwierdzający, że wykonawca realizując zamówienie będzie dysponował niezbędnymi zasobami tych podmiotów”. Obok pytania są dwie możliwości wyboru: pole TAK i pole NIE. Wykonawca zaznaczył odpowiedź TAK , nie dołączył natomiast zobowiązania. Z dołączonego do oferty oświadczenia o braku podstaw wykluczenia wynika, że wykonawca nie polega na zasobach innego podmiotu. W formularzu wykonawca powinien wybrać pole NIE. Czy zamawiający może tę nieścisłość poprawić jako istotną omyłkę pisarską czy powinien wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień? Czy zamawiający może poprawić błędnie zaznaczone pola wyboru przez wykonawcę w interaktywnym formularzu ofertowym jako omyłki pisarskie?

czytaj więcej »

Pytanie: W przetargu krajowym z art. 275 pkt 1 ustawy Pzp zamówiliśmy artykuły żywnościowe. Jednym z nich były jaja. Wykonawca zwrócił się do nas o możliwość obniżki ceny jednostkowej na sztuce jajka o 10 gr. Czy należy przeliczać całość zamówienia i wysyłać do prezesa UZP zmianę umowy, gdyż cena do końca roku w zależności od liczby zamówionych jeszcze jajek może ulec niewielkiej zmianie a nie wiadomo, jakie będzie konkretnie zużycie produktu do końca roku?

czytaj więcej »

Pytanie: Proszę o poradę dotyczącą udzielonego zamówienia na roboty budowlane. Wartość zamówienia nie przekracza progu ustawy. Zamówienie jest dofinansowane ze środków unijnych. Zastosowano tryb podstawowy bez negocjacji zgodnie z art. 275 ustawy Pzp. Wykonawca nie przystąpił do wykonania umowy. Od zawarcia umowy upłynęło ponad 30 dni. Wykonawca tłumaczy się brakiem dostępności materiałów na rynku niezbędnych do wykonania zamówienia i chce odstąpić od umowy. W umowie zawartej z wykonawcą zamieszczono zapis dotyczący wykonania zastępczego. Jak powinien postąpić zamawiający w tym przypadku – skorzystać z instytucji wykonania zastępczego, naliczyć kary umowne czy przeprowadzić nowe postępowaTermin na wykonanie zadania od zawarcia umowy tj. 13.07.2023 r. wynosi 18 tygodni i zadanie zgodnie z dofinansowaniem powinno zostać rozliczone. Zapis w umowie na wykonanie zastępcze: „Wykonawca upoważnia zamawiającego do tego, aby w przypadku jakiegokolwiek niewykonania lub nienależytego wykonania przedmiotu umowy w okresie jej realizacji, jak również w okresie gwarancji jakości lub rękojmi za wady, w sytuacji nieprzystąpienia wykonawcy w wyznaczonym terminie do wykonania jego obowiązków – zamawiający skorzystał z wykonawstwa zastępczego tj. zlecił podmiotowi trzeciemu określone czynności na koszt i ryzyko wykonawcy”. Czy w sytuacji zlecenia wykonawstwa zastępczego badać taki podmiot pod kątem zapisów SWZ dotyczących niepodlegania wykluczeniu czy warunków udziału?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy w świetle art. 463 ustawy Pzp w umowie o roboty budowlane zawartej na okres dłuższy niż 12 miesięcy między wykonawcą a podwykonawcą powinny znaleźć się postanowienia przewidziane w art. 436 pkt 4 lit. a i b ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Realizujemy umowę kosztorysową na roboty budowlane zgodnie z przepisami ustawy Pzp z 2004 roku. Zamawiający zawarł tzw. aneks czyszczący ustalający ostateczną kwotę wynagrodzenia kosztorysowego (uwzględniający roboty zamienne i dodatkowe nieobjęte zamówieniem podstawowym). Postanowienia umowy wskazywały, że roboty budowlane nieobjęte zamówieniem podstawowym, nieujęte w projekcie budowlanym, które nie były możliwe do przewidzenia w chwili wszczęcia postepowania i których wartość nie przekracza łącznie 50% wartości umowy, będą przyjmowane przez wykonawcę do realizacji na podstawie odrębnej umowy poprzedzonej protokołem konieczności. W umowie przewidziana też była realizacja robót zamiennych w stosunku do robót budowlanych opisanych w projekcie, jeżeli ich wykonanie jest konieczne. Opisano, jak rozliczać te umowy. W aneksie „czyszczącym” podsumowującym umowę kosztorysową zamawiający wykazał 80 protokołów konieczności zwiększających wartość umowy podstawowej (roboty zamienne i dodatkowe) i jako podstawę prawną zawarcia aneksu podał art. 144 ust 1 pkt 1 ustawy Pzp. Czy wskazanie tylko i wyłącznie tej podstawy prawnej w aneksie spinającym umowę kosztorysową jest wystarczające i prawidłowe dla wprowadzenia robót zamiennych i dodatkowych nieobjętych przedmiotem zamówienia podstawowego? Zamawiający nie zamieścił tym samym ogłoszenia o zmianie umowy.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy jeden zamawiający może przeprowadzić zamówienie na rzecz innego zamawiającego? Przykładowo czy jedna ze szkół może przeprowadzić przetarg w imieniu drugiej szkoły? Jak wówczas wygląda postępowanie – kto zamieszcza procedurę w planie, kto podpisuje dokumenty oraz ujmuje zamówienie w sprawozdaniu? Kto podpisuje umowę z wykonawcą?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający wszczął postępowanie w trybie podstawowym z podziałem na części. Czy jeżeli na jedną część wpływa jedna oferta, to zamawiający może zawrzeć umowę przed upływem 5 dniowego terminu od dnia przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty?

czytaj więcej »

Pytanie: Postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu ograniczonego w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa. Wykonawcy wraz z wnioskami o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożyli dokumenty, które miały potwierdzać spełnianie warunków udziału i brak podstaw wykluczenia. Na etapie składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu powołali się na zasoby podmiotu udostępniającego zasoby w celu potwierdzenia spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Wykonawca wraz z wnioskiem złożył oświadczenie innego podmiotu, z którego wynika, że podmiot ten udostępni zasoby wykonawcy w formie podwykonawstwa. Zaprosiliśmy wykonawcę do złożenia oferty. W części oferty dotyczącej podwykonawstwa (w której wykonawca miał wskazać, czy wykona przedmiot zamówienia siłami własnymi czy przy udziale podwykonawcy wraz ze wskazaniem danych podwykonawcy i zakresu), wykonawca nie wskazał, że wykona przedmiot zamówienia przy udziale podwykonawcy lecz zadeklarował, że zrobi to sam.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający wezwał wykonawcę do złożenia podmiotowych środków dowodowych z art. 128 ustawy Pzp. Wykonawca złożył dokumenty za pośrednictwem poczty elektronicznej a nie platformy zakupowej, jak wymagał zamawiający. Czy oferta podlega odrzuceniu?

czytaj więcej »

Pytanie:  Złożyłem ofertę w postępowaniu krajowym przez platformę przetargową. Przesłałem 9 załączników podpisanych podpisem zaufanym, ale przez omyłkę plik „oferta” załączyłem z folderu „gotowe” zamiast z folderu „gotowe podpisane”. Zamawiający otrzymał 9 podpisanych załączników i ofertę bez podpisu elektronicznego. Ten sam plik, ale podpisany, dosłałem za pomocą platformy przetargowej po ujawnieniu omyłki. Otwarcie ofert miało miejsce 10.03.2023 r. o godz. 8.00, na pliku oferty podpisanej jest data 09.03.2023 r. godz. 19.06. Plik wysłany bez podpisu jest identyczny jak ten dosłany po ujawnieniu braku podpisu. Jednak oferta trafiła do zamawiającego po terminie składania ofert. Jak zamawiający ją oceni?

czytaj więcej »

Zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. Rolą warunków udziału w postępowaniu jest ograniczenie grupy podmiotów do tych, które są zdolne do wykonania danego przedmiotu zamówienia. Nie mogą być sformułowane w sposób nadmierny, ograniczający konkurencję. Minimalny poziom wymagań nie powinien prowadzić do eliminacji z postępowania wykonawców zdolnych do realizacji zamówienia. O zasadach kształtowania warunków udziału w postępowaniu wielokrotnie wypowiadała się Krajowa Izba Odwoławcza. Sprawdź, na co należy zwrócić szczególna uwagę, formułując wymogi dla wykonawców. Dokonujemy przeglądu najnowszych stanowisk.

czytaj więcej »

Do obowiązków zamawiającego na etapie przygotowania postępowania należy dobór właściwych kryteriów oceny ofert, określenie ich znaczenia oraz opisanie sposobu oceny ofert z zastosowaniem każdego z nich. Dobór odpowiednich kryteriów to wyzwanie dla zamawiających. Te wybrane bowiem, nie dość że muszą być związane z przedmiotem zamówienia, to dodatkowo sposób ich zastosowania musi zostać precyzyjnie opisany. Innymi słowy kryteria oceny ofert muszą zostać opisane w sposób jednoznaczny, tak by dawać wykonawcom już w terminie składania ofert wiedzę, jaką ocenę uzyskają w kryterium ceny i punktowanych elementów pozacenowych. W artykule piszemy o tym, jak formułować kryteria w praktyce. Znajdziesz w nim konkretne przykłady opisów oraz oceny ofert. 

czytaj więcej »