WYDANIE ONLINE

W Polityce zakupowej państwa na lata 2022–2025 przewidziano wprowadzenie tzw. certyfikacji wykonawców. Certyfikat dla podmiotu, który potwierdzałby jego wiarygodność na rynku zamówień publicznych i mógł być używany w wielu przetargach w całej Unii Europejskiej, ma w założeniu ułatwiać dostęp do zamówień publicznych przedsiębiorcom z sektora MŚP. Projekt ustawy został przygotowany przez poprzednią ekipę rządzącą, zatem trudno przewidzieć, jakie będą jego dalsze losy certyfikacji.

czytaj więcej »

Pytanie: Jakie ogłoszenie na eNotices 2 należy umieścić w przypadku unieważnienia procedury z wolnej ręki w procedurze unijnej?

czytaj więcej »

Pytanie:  Zamawiający w postępowaniu o udzielenie   zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na dystrybucję energii elektrycznej (zamówienie podzielone na części) przygotowuje ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante w eNotices2. Czy na tym etapie należy uzupełnić dane dotyczące części „wyniki”? W poszczególnych wierszach tej części w nawiasach widnieje zapis (publikowane później). Czy informacje z tej sekcji wypełnia się w ogłoszeniu ex post?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy wypełniając ogłoszenie eNotices2 mam obowiązek opisać w tym ogłoszeniu warunki udziału w postępowaniu, czy też jest dopuszczalne wskazanie dokładnej jednostki redakcyjnej w SWZ, gdzie ten warunek jest opisany? Proszę o wskazanie podstawy prawnej, z której obowiązek lub zaniechanie opisu warunku podmiotowego występuje.

czytaj więcej »

Pytanie:  Nasza jednostka udzieliła zamówienia na dostawy energii cieplnej w trybie art. 214 ust. 1 pkt 1a ustawy Pzp. Postępowanie wszczęto pod koniec listopada 2023 roku, wobec czego jesteśmy zobowiązani opublikować ogłoszenie o udzieleniu zamówienia na nowych formularzach w e-Notice 2. Czy będzie to formularz:„Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia – dyrektywa ogólna, tryb uproszczony Wyniki”, czy„Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia – dyrektywa ogólna, tryb standardowy Wyniki”?Na czym polega różnica pomiędzy ogłoszeniami w trybie standardowym i uproszczonym? Czy tryb uproszczony dotyczy postępowań tzw. krajowych?

czytaj więcej »

Pytanie: W 2021 roku przeprowadziłem przetarg nieograniczony na miniportalu na zamówienie robót budowlanych. W styczniu 2022 roku podpisałem umowę, która jest nadal realizowana. Na platformie e-Zamówienia nie ma postępowania i ogłoszeń z nim związanych a do eNotices mamy ograniczony dostęp. Obecnie podpisaliśmy aneks do umowy na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp dotyczący waloryzacji wynagrodzenia. Gdzie zamieścić ogłoszenie o modyfikacji umowy?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy jeśli wykonawca wśród usług wymienionych w wykazie, wskaże usługę świadczoną aktualnie na rzecz zamawiającego i nie przedłoży dowodów potwierdzających jej wykonania, zamawiający może żądać ich przedłożenia?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzimy postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego z procedurą odwróconą (art. 139 Pzp). Wykonawca, który złożył najkorzystniejszą ofertę, załączył do niej prawidłowy JEDZ. Czy trzeba go po otwarciu ofert wezwać ponownie do złożenia JEDZ? Czy np. musimy wezwać go do potwierdzenia prawidłowości i aktualności JEDZ (w mojej ocenie art. 127 ust. 2 Pzp nie ma zastosowania do JEDZ). Proszę o wskazanie toku postępowania i podstawy prawnej.

czytaj więcej »

Pytanie: W postępowaniu wpłynęła jedna oferta. Wykonawca dołączył do oferty pełnomocnictwo z maja 2021 roku. Zamawiający weryfikując podpis pełnomocnictwa w programie Szafir, na dzień złożenia oferty (tj. wrzesień 2023 roku) otrzymał raport z negatywnym wynikiem, natomiast sprawdzając raport z weryfikacji podpisu na dzień sporządzenia pełnomocnictwa (tj. maj 2021 roku) pojawia się komunikat „niekompletnie zweryfikowany”. Jak należy postąpić w tej sytuacji? Czy zamawiający powinien wezwać do złożenia wyjaśnień, czy odrzucić ofertę?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający wszczął postępowanie klasyczne o wartości mniejszej niż progi unijne. Wymagał złożenia podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia, tj. odpisu lub informacji z KRS lub CEiDG. Zgodnie z art. 274 ust. 4 ustawy Pzp zamawiający nie wzywa do złożenia podmiotowych środków dowodowych, jeżeli może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, w szczególności rejestrów, o ile wykonawca wskazał w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy Pzp, dane umożliwiające dostęp do tych środków. Czy zamawiający powinien wezwać wykonawcę na podstawie art. 274 ust. 1 ustawy Pzp do złożenia odpisu z KRS, bo nie wskazał we wstępnym oświadczeniu, jakie dokumenty i w jakich ogólnodostępnych bazach zamawiający może je pozyskać? Jakie dane wykonawca ma wskazać w oświadczeniu? NIP, REGON, nazwa i adres wykonawcy? Co w przypadku, gdy wykonawca nie wskaże tych danych, ale zamawiający może je pozyskać chociażby z formularza ofertowego czy innego podmiotowego środka dowodowego?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy zamawiający może przyjąć zabezpieczenie należytego wykonania umowy w formie gwarancji ubezpieczeniowej, wniesione przez wykonawcę elektronicznie opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym czy tylko w postaci papierowej?

czytaj więcej »

Pytanie: Ogłosiłam na platformie postępowanie na roboty budowlane. Załącznikiem do SWZ jest projekt (dokumentacja projektowa) przedmiotu zamówienia, którą przekazał mi w formie pdf projektant. Nie zauważyłam, że na projekcie nie ma podpisów. Mam natomiast wydrukowaną podpisaną dokumentację projektową. Czy powinnam wymienić dokument na platformie?

czytaj więcej »

Pytanie: Przeprowadziliśmy postępowanie krajowe, w którym wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę. Na wybór i odrzucenie oferty, jeden z wykonawców złożył odwołanie do KIO. Jako zamawiający uznaliśmy odwołanie w całości jeszcze przed rozprawą. Odwołujący wysłał dziś do KIO pismo o wycofaniu odwołania. Czekamy na informację z Izby o umorzeniu procedury odwoławczej. Będziemy ponownie badać oferty, ale wiemy już, że postępowanie kwalifikuje się do unieważnienia ze względu na wadę z art. 255 pkt 6 ustawy Pzp. Formularze asortymentowo-cenowe zawierają błąd konstrukcyjny i nie możemy obiektywnie porównać ofert. Czy w tej sytuacji jesteśmy zobowiązani wysłać do wykonawców prośby o przedłużenie terminu związania ofertą?

czytaj więcej »

Pytanie: Otwarcie ofert przypada na godzinę 12.00 w dniu 28.09. Kiedy mogę zamieścić na stronie WWW informację o kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na realizację zamówienia?

czytaj więcej »

Pytanie: Zgodnie z art. 136 Pzp informacja z zebrania z wykonawcami zawiera zgłoszone na zebraniu pytania o wyjaśnienie SWZ oraz odpowiedzi. Czy zamawiający może przekazać zebranym wybrane przez siebie informacje np. sposób złożenia, czy podpisywania oferty lub innych dokumentów?

czytaj więcej »

Pytanie:  Jesteśmy spółką miejską i nie mamy obowiązku sporządzania planu zamówień publicznych. Jako ogród zoologiczny prowadzimy szerokie działania promocyjne, marketingowe, komercjalizacyjne, edukacyjne. Czy takie działania, które najczęściej wiążą się z potrzebą chwili – narodziny jakiegoś zwierzęcia, przyjazd sławnego gościa z zagranicy, jakieś działania będące odpowiedzią na przedsięwzięcia organizowane przez miasto – powinny być planowane i szacowane łącznie? Zdaniem osób zajmujących się promocją, mimo iż w budżecie założone są jakieś pieniądze na działania promocyjne, komercjalizacyjne czy edukacyjne, to nie sposób zaplanować ich na rok do przodu.

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający chciałby przeprowadzić przetarg na dostawę gazu z możliwością zawarcia umowy na czas nieoznaczony. W jaki sposób należy oszacować w tym przypadku wartość zamówienia? Czy wartością zamówienia jest kwota miesięczna pomnożona przez 12, 24 czy 48? Jaki okres należy brać pod uwagę, skoro ma dotyczyć dostaw?

czytaj więcej »

Pytanie: Gmina uzyskała dofinansowanie z Polskiego Ładu. W ramach inwestycji zaplanowane zostały 3 obszary – kanalizacja, wodociągi oraz drogi. Na tym etapie musimy wykonać dokumentację projektową. Czy zamówienia na wykonanie dokumentacji projektowej szacuje się jako jedno zamówienie i wtedy będziemy musieli ogłosić przetarg, czy możliwe jest zlecanie zamówień na każdy obiekt osobno lub każdą branżę osobno (wtedy wystarczy zapytanie ofertowe)?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy gmina poniżej 50 000 mieszkańców realizująca obowiązki ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, organizująca przetarg powyżej progów unijnych na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych wpisuje się w obowiązki wynikające z art. 68a–68e ustawy o elektromobilności dotyczące udziału pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi w opisanym stanie faktycznym? Usługa o kodzie CPV 90511000-2 wywóz odpadów – jest jednym z elementów postępowania i jej wartość nie przekracza progów unijnych, jednak w połączeniu z drugim elementem postępowania, jakim jest zagospodarowanie odpadów, już tak. Zatem wartość zamówienia, a potem cena to dwie składowe: wywóz odpadów i zagospodarowanie odpadów. W ofercie wykonawca zobowiązany jest wskazać cenę dla każdego z powyższych elementów oddzielnie. Czy zamawiającego obowiązują zapisy wynikające z ustawy o elektromobilności, jeżeli wartość samej usługi oznaczonej kodem CPV 90511000-2 nie przekracza progów unijnych, ale wchodzi w skład szerszego zamówienia które łącznie już te progi przekracza?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający planuje wszcząć postępowanie na wybudowanie obiektu sportowego. Jednym z elementów zadania jest budowa drogi pożarowej, która jest też drogą dojazdową do obiektu. Dokumentacja projektowa oraz kosztorys inwestorski na budowę obiektu nie przewidują inwestycji drogowej. Budowa drogi została oszacowana na podstawie planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w PFU. Z punktu widzenia realizacji inwestycji wykonanie drogi powinno być w jednych rękach wykonawczych. Jeżeli będzie dwóch wykonawców, nie będzie zbieżności interesów. Czy w tej sytuacji można przeprowadzić przetarg w całości bez podziału na części?

czytaj więcej »

Jednym z zagadnień, często występujących w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego jest kwestia badana ofert pod kątem rażącego zaniżenia ceny. Ustawodawca precyzuje przypadki, w których badanie takie powinno nastąpić i możemy mie fertą z rażąco niską ceną. W pewnych okolicznościach pozawala jednak na odstąpienie od takie weryfikacji. Ogólnie wskazuje, że Zamawiający może nie zwracać się o udzielenie wyjaśnień, jeżeli rozbieżność wynika z okoliczności oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia. Jakie to mogą być sytuacje oraz jakie przypadki nie zostaną uznane za uzasadnienie do odstąpienia o badania oferty pod kątem rażącego zaniżenia ceny? Wskazówki znajdziemy w bogatym orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej. 

czytaj więcej »

Przepisy ustawy Pzp określają sytuacje, w których podmiot zamawiający zobowiązany jest do zatrzymania wadium. Czy czynność ta może być skutecznie zaskarżona przez Wykonawcę do Krajowej Izby Odwoławczej? Czy w takiej sytuacji istnieje szansa na rozpoznanie podniesionych zarzutów? Sprawdź, jakie stanowisko wyrażają w tej sprawie organy orzecznicze. 

czytaj więcej »

Wykonawcy często zastanawiają się, jak sprawdzić, czy zamawiający i wybrany w przetargu konkurent realizują umowę o zamówienie zgodnie z założeniami przyjętymi w postępowaniu. Pytają nas także, jak pozyskać informacje o przebiegu procedury, która nie podlega ustawie Prawo zamówień publicznych z uwagi na wartość zakupu do 130.000 zł. Warto pamiętać, że działania publicznych instytucji wydatkujących wspólne środki są – co do zasady – transparentne i każdy zainteresowany ma prawo je weryfikować. W tym celu wolno mu żądać dostępu do informacji publicznej. Instytucja nie może – poza ustawowymi wyjątkami – odmówić tego dostępu oraz pytać o cel i interes w pozyskaniu informacji. Z artykułu dowiesz się, jak złożyć wniosek o dostęp do informacji publicznej, czy trzeba go opłacić, a także jakie kroki podjąć, gdy podmiot nie chce udzielić informacji. Na końcu znajdziesz wzór wniosku o udzielenie informacji publicznej.

czytaj więcej »

Dnia 1 stycznia 2021 r. w związku z wejściem w życie nowej ustawy Pzp z 11 września 2019 r. zmienił się próg stosowania jej regulacji z 30 000 euro (art. 4 pkt 8 starego Pzp) na 130 000 zł (art. 2 ust. 1 pkt 1 nowego Pzp). Skoro ustawę Pzp stosuje się do zamówień o wartości szacunkowej równej lub przekraczającej 130 000 zł, to pojawia się pytanie, na podstawie jakich reguł należy przeprowadzić postępowanie poniżej takiej wartości. Odpowiednie zasady powinny wynikać z wewnętrznego regulaminu udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej progu ustawowego. W poniższym artykule przeczytasz o tym, jak przygotować regulamin udzielania zamówień poniżej 130 000 zł.

czytaj więcej »