WYDANIE ONLINE

Urząd Zamówień Publicznych w jednej z najnowszych opinii prawnych przypomina, że wykonawca ma zawsze prawo zbyć swoją wierzytelność względem zamawiającego na inny podmiot, np. podwykonawcę. Wyjątkiem jest sytuacja, w której zamawiający w umowie w sprawie zamówienia zawrze obostrzenia w tej materii.

czytaj więcej »

Pytanie:  Jako wykonawca powołałem się w ofercie na doświadczenie podmiotu trzeciego w budowie budynków użyteczności publicznej na kwotę 5 mln zł. Na potwierdzenie złożyłem zobowiązanie tego podmiotu, w którym poinformował on, że udostępnia zasoby na budowę budynku użyteczności publicznej o wartości ponad 5 mln zł. Podmiot w zobowiązaniu poinformował, że będzie podwykonawcą robót przez cały okres realizowanej inwestycji. W formularzu ofertowym wskazałem, że część zamówienia w zakresie robót żelbetowych i instalacji elektrycznej powierzę podwykonawcy, wskazując jednocześnie podmiot, który udostępnił zasoby doświadczenia. Zamawiający wybrał naszą ofertę, uznawszy ją za najkorzystniejszą. Na tę czynność odwołał się kolejny wykonawca. Odwołujący zarzucił zamawiającemu zaniechanie odrzucenia oferty wybranego wykonawcy. W jego ocenie nie spełniał on warunku wymaganego doświadczenia. Wskazał następujące uchybienia:1) na podstawie formularza ofertowego odwołujący ustalił, że wskazany podwykonawca, który udostępnił zasoby, miał wykazać się budową budynku użyteczności publicznej, a faktycznie w ofercie wykonawca wskazał tylko, że wykona roboty żelbetowe i instalację elektryczną,2) zgodnie z wyjaśnieniem rażąco niskiej ceny wybranego wykonawcy zakres robót żelbetowych i instalacji elektrycznej objął 4 mln zł.Czy w opisanej sytuacji odwołujący w pierwszej kolejności nie powinien wskazać (zaskarżyć) zaniechania wezwania nas do wykazania się doświadczeniem innego podwykonawcy zgodnie z art. 122 ustawy Pzp? Jak w tej sytuacji zmodyfikować ofertę, w której wskazano już danego podwykonawcę?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca w oświadczeniu o niepodleganiu wykluczeniu i spełnieniu warunków w punkcie dotyczącym polegania na zasobach podmiotu trzeciego wpisał znak –.Czy po otwarciu ofert ten sam wykonawca będący najkorzystniejszym w postępowaniu może nagle stwierdzić, że polega na zasobach innego podmiotu, aby spełnić warunek? Wpisał też w wykazie narzędzi, sprzętu itp. w jednym punkcie „własność”, a w drugim „umowa”, a następnie wyjaśnił w trybie art. 128 ust. 4 ustawy Pzp, że chodzi o umowę np. użyczenia lub najmu. Czy umowa najmu od innego podmiotu bądź leasing jest poleganiem na zasobach podmiotu trzeciego?

czytaj więcej »

Pytanie: Otrzymałem wezwanie do uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych, a w nim m.in. prośbę o złożenie informacji z KRK w zakresie dotyczącym podstaw wykluczenia określonych w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2, 4 ustawy Pzp, sporządzoną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed jej złożeniem. Ofertę składała spółka i powoływano się w niej na zasób podmiotu trzeciego. Rozumiem, że teraz muszę wystąpić o informację z KRK (nie miałem jej na dzień składania ofert) dla spółki, członków zarządu, jak też osoby fizycznej prowadzącej działalność, na której zasoby się powołuję? Czy informację można uzyskać w sądzie w tradycyjnej papierowej postaci, czy jedynie przez internetową bazę jako plik .xml?

czytaj więcej »

Pytanie: Warunkiem udziału w postępowaniu jest posiadanie osoby z uprawnieniami. Wykonawca nie ma takiej osoby u siebie i złoży zobowiązanie osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Czy ta osoba musi być również u wykonawcy jednocześnie podwykonawcą? Czy ta osoba także złoży oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu oraz braku podstaw do wykluczenia?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający wymagał, aby wykonawca posiadał co najmniej 1 pojazd. Wykonawca przedstawił pojazd użyczony. Natomiast na etapie składania ofert nie wskazał, że będzie polegał na zasobach podmiotu trzeciego. Czy użyczenie pojazdu to udostępnienie zasobów?

czytaj więcej »

Pytanie: Gmina planuje realizację dwóch inwestycji w różnych miejscowościach:1) budowa oświetlenia ulicznego w miejscowości × – koszt ok. 120.000 zł netto,2) budowa oświetlenia ulicznego w miejscowości Y – koszt ok. 120.000 zł netto.Czy udzielając tych zamówień, zamawiający powinien oszacować je łącznie i zlecić w trybie ustawy Pzp, czy też z uwagi na różne miejscowości, w których te inwestycje będą realizowane, można potraktować je osobno i udzielić zamówienia zapytaniem ofertowym (czyli zgodnie z regulaminem zamawiającego)?

czytaj więcej »

Pytanie: Czy wykonanie mebli na zamówienie jest usługą, czy dostawą? Jak ustalić wartość zamówienia, jeżeli stolarz wycenia całość jako usługę, tj. bez rozbicia na poszczególne części składowe? Czy dostawę mebli gotowych oraz mebli na zamówienie (traktowaną raczej jako usługa) nadal szacujemy łącznie? Czy wymaga to korekty do planu, jeżeli w planowanej pozycji była dostawa mebli, czy należy wyodrębnić nową pozycję w postaci usługi (w związku ze zmianą sposobu realizacji)?

czytaj więcej »

Pytanie: W lutym 2023 roku zakupiliśmy węgiel Orzech z akcyzą do celów gospodarczych w ilości 25 ton na podstawie art. 49 ustawy z 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej (kwota netto 37.071 zł). We wrześniu kupiliśmy zgodnie z regulaminem wewnętrznym 55 ton węgla Orzech z akcyzą do celów gospodarczych (kwota netto 54.392 zł). Z kolei teraz planujemy nabyć ok. 500 ton węgla kamiennego typu kostka bez akcyzy 600 × 1510 zł (szacunkowa wartość za tonę to 906.000 zł netto). Czy te wszystkie kwoty (np. z art. 49 ustawy z 7 października 2022 r.) sumujemy i musimy zrobić przetarg unijny, czy mieścimy się jeszcze w krajowym?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający zakupił w maju 2023 roku nowy samochód osobowy o wartości poniżej 130.000 zł netto. Obecnie planuje doposażyć go w lepsze koła, żarówki, dywaniki, wycieraczki, ładowarkę USB, wideorejestrator, radio DAB, kamerę cofania. Po oszacowaniu i dodaniu kwoty doposażenia wartość samochodu przekroczy 130.000 zł netto. Czy postępowanie na doposażenie samochodu należy przeprowadzić w trybie ustawowym – zsumować wartość samochodu i doposażenia, czy można uznać doposażenie jako nowe zamówienie i dokonać go w trybie regulaminu wewnętrznego jednostki (wartość doposażenia będzie poniżej 130.000 zł netto)?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający sektorowy zawarł umowę na usługę zgodnie ze swoim wewnętrznym regulaminem, ponieważ wartość szacunkowa zamówienia nie przekroczyła progów unijnych. Wartość ta została oszacowana z należytą starannością. W swoich wewnętrznych uregulowaniach zamawiający dopuszcza zmianę umowy analogicznie do art. 455 ust. 2 ustawy Pzp. W toku realizacji umowy zaszła konieczność zmiany jej wartości o 10% (wartość zmiany nie przekracza progów unijnych). Po dokonaniu zmiany wartość umowy przekroczy progi unijne. Czy związku powyższym w przypadku ewentualnej kontroli można postawić zamawiającemu zarzut, że powinien przeprowadzić postępowanie w reżimie ustawy Pzp?

czytaj więcej »

Pytanie: Jestem wykonawcą, który uczestniczył w postępowaniu przetargowym na usługi utrzymania czystości. Wadium do przetargu wniosłem w formie gwarancji ubezpieczeniowej. Ubezpieczyciel wskazał w dokumencie błędny termin związania ofertą. Zamiast 90 podał 89 dni. Spowodowało to odrzucenie naszej oferty. Czy w związku z tym mogę dochodzić roszczeń odszkodowawczych od ubezpieczyciela za wadliwą gwarancję wadialną? Moja oferta miała najniższą cenę i spełniała wszystkie warunki SWZ.

czytaj więcej »

Pytanie: Czy tłumaczenie podpisanego elektronicznie dokumentu przedmiotowego winno być opatrzone podpisem elektronicznym, czy wystarczające jest złożenie tłumaczenia w postaci elektronicznej bez podpisu elektronicznego?

czytaj więcej »

Pytanie: Postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu ograniczonego w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa. Wykonawcy wraz z wnioskami o dopuszczenie do udziału w postępowaniu złożyli dokumenty, które miały potwierdzać spełnianie warunków udziału i brak podstaw wykluczenia.Jeden z oferentów złożył z wnioskiem oświadczenie innego podmiotu, z którego wynika, że podmiot ten udostępni zasoby wykonawcy w formie podwykonawstwa. Wykonawca został zaproszony do złożenia oferty. W SWZ zamawiający wskazał, że wykonawca ma podać w ofercie nazwy podwykonawców i zakres zamówienia, który zostanie zlecony podwykonawcom (jeżeli tylko są znani). W złożonej ofercie, w części dotyczącej podwykonawstwa (w której wykonawca miał poinformować, czy wykona przedmiot zamówienia siłami własnymi, czy przy udziale podwykonawcy wraz ze wskazaniem danych podwykonawcy i zakresu), wykonawca nie wskazał, że wykona przedmiot zamówienia przy udziale podwykonawcy, lecz zadeklarował, że zrealizuje go siłami własnymi.Wezwaliśmy wykonawcę do złożenia wyjaśnień w zakresie rozbieżności między treścią oferty a dokumentów złożonych wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Od wykonawcy otrzymaliśmy informację, że omyłkowo zaznaczył on w ofercie wykonanie zamówienia siłami własnymi i że zrealizuje je przy udziale innego podmiotu wskazanego w dokumentach złożonych wraz z wnioskiem.Czy w takim przypadku trzeba odrzucić ofertę np. na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 3 lub 5, czy raczej uznać wyjaśnienia wykonawcy? W przypadku akceptacji wyjaśnień, czy zamawiający może poprawić w ofercie podwykonawcy inną omyłkę, wskazując, że zamówienie zostanie wykonane przy udziale podwykonawcy, oraz wpisać nazwę podwykonawcy i zakres prac, który zostanie mu zlecony? Jeśli to możliwe, proszę o wskazanie odpowiednich wyroków KIO.

czytaj więcej »

Pytanie: W prowadzonym przetargu nieograniczonym do jednej z części przedmiotu zamówienia wpłynęły dwie oferty. Po otwarciu ofert okazało się, że jedna z nich, w zamierzeniu wykonawcy składającego niniejszą ofertę, miała być złożona do innego podobnego postępowania, prowadzonego przez zamawiającego, o czym świadczy sam formularz i ujęta w dokumentacji ofertowej nazwa postępowania oraz jego numeracja.W związku z tym ofertę złożono na przedmiot zamówienia, który nie został objęty prowadzonym postępowaniem prowadzonym przez zamawiającego. Czy w tej sytuacji ofertę należy odrzucić na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5 ustawy Pzp z uwagi na to, że jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia? Czy po opublikowanej informacji o wyniku konieczne jest uwzględnienie art. 264 ustawy Pzp i zawarcie umowy w terminie nie krótszym niż 10 dni od przesłania zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty, czy jednak umowę, w zaistniałym przypadku, można zawrzeć, z uwagi na istotę omyłki, przed upływem ww. terminu?

czytaj więcej »

Pytanie: Wykonawca złożył ofertę na formularzu ofertowym na platformie e-Zamówienia, w którym nie wpisał nazwy firmy, danych adresowych i danych kontaktowych. Pozostałe wymagane dane są wpisane i formularz ofertowy jest podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Dodatkowo formularz ofertowy jest w wersji „wzór dokumentu, nie wypełniać”. Dodam, że zamawiający udostępnił formularz ofertowy do pobrania na platformie e-Zamówienia. Czy ofertę należy odrzucić?

czytaj więcej »

Pytanie: Prowadzę tryb podstawowy na roboty budowlane. Otwarcie ofert nastąpiło 17 stycznia 2024 r. Kwota oferty najkorzystniejszej przekroczyła środki w budżecie zamawiającego. Zostaną one zabezpieczone prawdopodobnie 25 stycznia 2024 r. Czy zamawiający może wybrać najkorzystniejszą ofertę przed zabezpieczeniem środków? Bardzo zależy nam na czasie, ponieważ termin realizacji to 60 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy. W postępowaniu złożono kilka ofert, dlatego od dnia wyniku musimy czekać 5 dni, stąd moje pytanie o możliwość wyboru najkorzystniejszej oferty przed zabezpieczeniem śro dków. Co w przypadku gdyby jednak nie zabezpieczono środków w budżecie, a wynik został już ogłoszony?

czytaj więcej »

Pytanie: Zamawiający przewidział w przetargu nieograniczonym aukcję elektroniczną. Czy przed aukcją trzeba zweryfikować oferty pod kątem rażąco niskiej ceny, czy wystarczy badanie w tym zakresie po aukcji?

czytaj więcej »

Pytanie: Mamy zawartą umowę ramową z 3 wykonawcami. W odpowiedzi na zaproszenie do składania ofert realizacyjnych/wykonawczych nie wpłynęła żadna oferta. Jak w tej sytuacji można udzielić zamówienia? Czy ponownie przeprowadzić procedurę zaproszenia do składania ofert? W umowie ramowej określiliśmy termin – „21 dni przed wydarzeniem”. Powtarzając procedurę, nie dotrzymamy tego terminu. Czy należy unieważnić postępowanie, na które nie wpłynęła żadna oferta wykonawcza? Jeśli tak, to na jakiej podstawie?

czytaj więcej »

Pytanie: W trybie podstawowym z art. 275 pkt 2 ustawy Pzp jeden z wykonawców złożył ofertę podpisaną przez osobę (prezesa), która nie figurowała w KRS w zarządzie spółki. Zgodnie z art. 128 ustawy Pzp wezwałam wykonawcę do złożenia pełnomocnictwa dla osoby, która podpisała ofertę albo do przesłania dokumentu potwierdzającego powołanie nowego członka zarządu (który podpisał ofertę). W wezwaniu pouczyłam też wykonawcę, że szczegółowe wymagania dotyczące formy złożenia brakujących dokumentów zostały określone w SWZ i podałam konkretny rozdział. Wykonawca przesłał skan uchwały wspólników spółki, z którego wynikało, że osoba, która podpisała ofertę, jest nowym prezesem spółki, ale zmiana ta nie została jeszcze uwzględniona w KRS. Niestety skan uchwały nie został opatrzony żadnym podpisem jakiejkolwiek osoby. Czy drugi raz wezwać wykonawcę do uzupełnienia (choć jest to niezgodne z ustaloną praktyką), czy odrzucić ofertę? Dodam tylko, że byłaby to najkorzystniejsza oferta.

czytaj więcej »

Wyjaśnienia dotyczące rażąco niskiej ceny powinny być na tyle wyczerpujące, aby Zamawiający mógł przekonać się o tym, że realizacja przedmiotu zamówienia nie przyniesie straty. Koszty ponoszone przez mikroprzedsiębiorcę, który osobiście wykona umowę mogą mieć poziom niższy od konkurentów. Odrzucenie oferty tylko z tego powodu, że wykonawca nie załączył do wyjaśnień wysokości ceny dowodów, w pewnych przypadkach byłoby zbytnim formalizmem. Pod uwagę powinien być wzięty charakter przedmiotu zamówienia oraz rodzaj kalkulowanych kosztów. Sprawdź, na co wskazuje orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej, w jakich okolicznościach za wystarczające można uznać jedynie oświadczenie wykonawcy oraz jak można podejść do rażąco niskiej ceny w Prawie zamówień publicznych.

czytaj więcej »

Celem prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest zawarcie umowy, czyli udzielenie zamówienia. Zasadą jest, że wszczęte postępowanie ma doprowadzić do wyłonienia najkorzystniejszej oferty, a nie zakończyć się unieważnieniem. Aby unieważnić postępowanie Zamawiający zobowiązany jest wykazać zaistnienie realnych podstaw, z których jedną jest wystąpienie wad postępowania. Muszą one mieć charakter nieusuwalny i jednocześnie uniemożliwiać zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy. Przesłanka art. 255 pkt 6 ustawy Pzp zawiera klauzulę generalną. Nie oznacza to jednak, że zakres jego zastosowania można rozciągać na wszystkie stany faktyczne obejmujące wszelkie nieprawidłowości Zamawiających w toku prowadzonych postępowań o udzielenie zamówień publicznych. Rozszerzająca wykładnia przepisu, pozwalająca Zamawiającym na unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z powołaniem się na jakiekolwiek wady prowadzonych przez nich postępowań, będzie traktowana jako niedopuszczalna. Sprawdź, kiedy Zamawiający unieważnia postępowanie i jaki przekaz płynie z wyroków Krajowej Izby Odwoławczej.

czytaj więcej »

W postępowaniach tzw. krajowych wykonawcy mogą zamiennie używać kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu osobistego bądź podpisu zaufanego. Podpis zaufany i podpis osobisty w zamówieniach publicznych funkcjonuje od 1 stycznia 2021 r., kiedy to weszła w życie nowa ustawa Pzp, a wraz z nią elektronizacja wszystkich procedur. Sprawdź, o czym pamiętać, korzystając z różnego typu podpisów.

czytaj więcej »

Komisja przetargowa to zespół pomocniczy kierownika zamawiającego, który ma go wesprzeć w szczególności w ocenie i badaniu ofert oraz wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Prawo zamówień publicznych nie określa szczegółowo, jak ma działać komisja, zatem formalne zasady współpracy jej członków, zadań, jakie im się przypisuje oraz odpowiedzialności warto uregulować w osobnym dokumencie, takim jak regulamin prac komisji przetargowej. W opracowaniu znajdziesz kilka wskazówek związanych z przygotowaniem regulaminu oraz jego wzór – także w wersji edytowalnej do wykorzystania we własnej jednostce.

czytaj więcej »